N O V O S T I
O   M E D I A W A T C H
R E V I J A   M E D I J S K A   P R E Ž A
o   r e v i j i
s e z n a m
junij 2013
december 2012
junij 2012
uvodnik
kultura in mediji
razredni boj v medijih
mediji in korupcija
samoregulacija medijev
splet
raziskovalno novinarstvo
socialni položaj novinarjev
sovražni govor
medijska etika
iz zgodovine medijev
mediji in pravo
mediji v svetu
regija
civilizacija
razprave
recenzije in prikazi
zasebno o javnem
ekskrementi
fotografija
december 2011
maj 2011
december 2010
maj 2010
december 2009
maj 2009
december 2008
maj 2008
december 2007
maj 2007
december 2006
maj 2006
november 2005
maj 2005
november 2004
marec / april 2004
oktober 2003
marec 2003
december 2002
poletje 2002
zima 2002
poletje / jesen 2001
pomlad 2001
zima 2001
poletje-jesen 2000
pomlad 2000
jesen 1999 / zima 2000
poletje 1999
pomlad 1999
zima 1999
poletje 1998
pomlad 1998
zima 1998
u r e d n i š t v o
E D I C I J A   M E D I A W A T C H
S P R E M L J A N J E   N E S T R P N O S T I
N O V I N A R S K I   V E Č E R I
O M I Z J A
M E D I J S K O   S O D E L O V A N J E
T E M E
A V T O R J I
P O V E Z A V E

Boris Čibej
Združene države Amerike: Predsedniške volitve v medijih kot športni spektakel
Športno obarvana poročila o predsedniških volitvah mediji nujno pospremijo tudi s športnimi napovedmi, komu so rezultati posamičnih predvolitev dali največ zagona. A ta predvidevanja »objektivnih« dogodkov prikrivajo, da jih tudi sama »subjektivno« soustvarjajo.

Tako kot ljubitelji nogometnega svetovnega pokala imajo tudi Američani vsake štiri leta svoj veliki medijski cirkus, ki mu pravijo predsedniške volitve. Tem predhodi jenkijevski fenomen, ki so ga ohranili še iz časov, ko so se čez lužo priselili prvi evropski pregnanci: predvolitve. Mediji jih pokrivajo na podoben športno-napovedovalski način kakor veliki nogometni spektakel, razlika je le v tem, da se pri žogobrcu napetost iz tekme v tekmo stopnjuje, pri strankarskem izbiranju predsedniškega kandidata pa ameriški predstavniki sedme sile najbolj napihnejo začetne, po rezultatu povsem nepomembne tekme. Znotrajstrankarski turnir se namreč po velikem začetnem pompu običajno konča še pred polčasom ...

Ameriški predvolilni sistem ne razume veliko ljudi, tudi novinarjev

O poteku strankarskih »kvalifikacij« ima vsaka zvezna država svoja pravila, ki jih vsaka zase določata tamkajšnji podružnici obeh vodilnih ameriških strank. Ti lahko svojega kandidata izbirata na »predvolitvah« (primaries), ki so podobne sodobnemu anonimnemu izrekanju ljudske volje, a se od države do države razlikujejo po tem, kdo lahko na njih glasuje in na kakšen način – proporcionalni, večinski ali mešani – si tekmeci razdelijo delegatske glasove. V nekaterih državah uporabljajo tudi bolj pretpotopni način glasovanja na »strankarskih zborovanjih« (caucuses), na katerih se volivci zberejo po gasilskih domovih, šolah in vrtcih, kjer jih agitatorji več ur prepričujejo o odličnosti svojega izbranca. Potem republikanci največkrat na prazen list papirja izpišejo svojega favorita, demokrati pa se kot pri kakem izbiranju predsednika osnovnošolskega razreda kupčkajo in preštevajo na prste. Nato pa so tu še nekatere države, v katerih so se stranke odločile za kombinirani sistem predvolitev in zborovanj, kakor so to storili demokrati v Nevadi.

Predvolitve, ki so se začele takoj po novem letu, so običajno le prvi korak pri izbiranju strankarskega predsedniškega kandidata v posamični zvezni državi; nadaljujejo se vse do poletja, ko se zvrstijo še shodi strankarskih delegatov na ravni mest, občin, regij in zvezne države. Dostikrat medijsko tako razbobnana glasovanja volivcev niti niso zavezujoča pri nadaljnjem odločanju delegatov, nekaterim delegatom pa se ni treba ozirati niti na končno odločitev svoje države, saj se lahko na nacionalni konvenciji stranke, na kateri dokončno potrdijo uradnega predsedniškega kandidata, odločajo po svobodni volji.

Ameriški predvolilni sistem ni enostaven. Ne razume ga veliko ljudi. In poročanje ameriških medijev k osveščanju javnosti ne pripomore kaj dosti. Včasih se zdi, da bi takšen, ne ravno kratek, pa čeprav zelo poenostavljeni uvod v osnovne značilnosti ameriškega predvolilnega sistema nujno potrebovali tudi številni poročevalci vodilnih ameriških medijev. Njihov »športni« način poročanja namreč napihuje rezultate glasovanj v prvih zveznih državah, čeprav ta prinašajo zanemarljivo število delegatskih glasov.

A tega njihovo občinstvo niti ne ve, saj jim novinarji po koncu glasovanj govorijo le o vrstnem redu tekmecev, ne pa tudi o tem, kako se ta odraža v številu delegatov in kaj to število pri končnem odločanju sploh pomeni. Tako so letos po glasovanjih na strankarskih zborovanjih v Iowi, kjer po tradiciji poteka prvo merjenje moči med tekmeci za predsedniška kandidata obeh strank, le pri agenciji AP pripravili sramežljivo analizo, v kateri so poskušali napovedati, kaj ti rezultati zares tudi pomenijo za končni izbor kandidata, je pred kratkim v reviji Columbia Journalism Review ugotavljal Clint Hendler.

Drugod si te številke le težko dobil, pravi Hendler. A to po njegovem mnenju ni presenetljivo, saj pokaže, kako »smo se že pred davnim odločili, da je vpliv glasovanj v Iowi precej bolj pomemben od njihovega matematičnega rezultata«. V tej zvezni državi, ki je najbolj znana po pridelovanju koruze, so se odločili, da bodo prvi glasovali, že leta 1976, od takrat pa ima tamkajšnje glasovanje po Hendlerjevih besedah status »najbolj, a hkrati tudi najmanj pomembnega dogodka v predsedniški kampanji«. Takšno zavajajoče medijsko poveličevanje je po svoje razumljivo: le kateri medij si upa privoščiti toliko samokritične distance, da bi se posmehoval iz ogromnega vika in krika, s katerim spremlja glasovanja v državici, katere delegati bodo predstavljali le en odstotek glasov na republikanski nacionalni konvenciji, ki bo konec avgusta v Tampi na Floridi, vse udeležence tamkajšnjih strankarskih zborovanj pa bi posedli na tribune enega nogometnega stadiona?

Športno obarvana poročila

Pred štirimi leti, ko so bile volitve še bolj zanimive, saj sta svojega predsedniškega kandidata izbirali obe stranki, so v Raziskovalnem središču Pew ugotavljali, da so mediji največ pozornosti posvetili rezultatom, javnomnenjskim napovedim, nabranemu denarju za kampanjo in temu, komu so glasovanja dala največ zagona, najmanj pa temu, kakšni so politični programi različnih tekmecev. Letos so se boljše odrezali, so ugotovili isti raziskovalci, a njihovi izsledki sedme sile vseeno ne pokažejo v pretirano profesionalni luči. Kar 64 odstotkov vsega poročanja o republikanskih predvolitvah je bilo posvečenega »športnim« izidom, stavam in napovedim, le 11 odstotkov poročil pa je govorilo o tem, kakšni so pogledi in stališča političnih »športnikov«; še njihova zasebna življenja so si zaslužila en odstotek več medijskega časa in prostora.

Športno obarvana poročila mediji nujno pospremijo tudi s športnimi napovedmi, v katerih novinarji odgovarjajo na vprašanje, komu so rezultati posamičnih predvolitev dali največ zagona. A ta predvidevanja »objektivnih« dogodkov prikrivajo, da jih tudi sama »subjektivno« soustvarjajo. »Saj ni nič narobe z določeno vrsto novinarjev, ki poskušajo predvideti te premike. A s tem, ko to počnejo, nujno poveličujejo prav tisti fenomen, ki ga hočejo opisati, saj ni mogoče poročati o tem, kdo je v zagonu, ne da bi k temu tudi sami prispevali,« pravi Hendler. Drugače rečeno, novinarji bi se morali zavedati, da je »zagon« zgolj subjektivna interpretacija rezultatov, ki so jih sami pomagali ustvariti.

Skaggs: Gre za demokratično licemerje

Eden od Američanov, ki zelo dobro pozna »globino« novinarskega poročanja, je po svojih medijskih potegavščinah tudi v Sloveniji poznani Joey Skaggs, ki si je sedmo silo izbral za svoj umetniški objekt. »Mediji imajo ogromno vpliva pri preverjanju in izbiranju kandidatov. Izumljajo in ustvarjajo polemiko, ki jo potem izrabljajo. Kandidate spreminjajo v junake ali malopridneže. Nekatere kandidate, kakor je Ron Paul, pa načrtno ignorirajo. Zdi se, da je način, kako mediji vodijo predvolitve, ogromna potrata časa in denarja. Po mojem imajo od tega koristi samo politični tržniki in televizije, ki prodajajo oglasni čas. To je čisto demokratično licemerje,« je za Medijsko prežo povedal umetnik, ki je v svoji dolgoletni karieri uspel potegniti za nos vse vodilne ameriške medije.

Največ hrupa zganjajo mediji, ki imajo največ dobička od predvolilnih oglasov

Ko se je pred štirimi leti zgražal nad medijskim poveličevanjem obskurnega glasovalnega sistema in korumpiranega podkupovanja volivcev v Iowi (v volilnem štabu takratnega demokratskega senatorja Baracka Obame so v času glasovanj svojim privržencem ponujali brezplačno varstvo otrok), je pred kratkim umrli novinar Christopher Hitchens zapisal, da je tradicionalna uvertura v koruzni državi »povsem grozen« način izbiranja predsedniških kandidatov, ki iz ZDA dela banana republiko tako doma kot po svetu. V komentarju za spletno revijo Slate je opozoril, da največ hrupa zganjajo prav tisti mediji, ki imajo največ dobička od predvolilnih oglasov. »Kaj pa, če gre za nek drug prikriti proces (težavne in sumljive 'denarne predvolitve'), ki ga zlasti določa nujna potreba po nakupu oglasnega časa in prostora prav v tistih medijih, ki vedé poročajo o tem lažnem procesu, kakor da bi bil pravi?« se je vprašal Hitchens.

Nič čudnega, če letos televizijski voditelji niso mogli skrivati razočaranja, ko so se iz tekme za republikanskega kandidata umaknili vsi resni tekmeci vodilnega Mitta Romneya. A v nasprotju s športnimi turnirji se finale ameriških predvolitev konča še pred polčasom, ko se politično-športni komentatorji že preusmerijo na pravi spopad, ki se bo novembra odvil med sedanjim predsednikom Obamo in Romneyem. Pred štirimi leti so analitiki ugotavljali, da so mediji o Obami lepše poročali kakor o njegovih znotrajstrankarskih tekmecih in republikanskemu rivalu Johnu McCainu. Letos tega ne morejo trditi. Čeprav so ameriški desničarji sveto prepričani, da so vodilni mediji v ZDA leglo liberalizma, so v centru Pew pred kratkim ugotovili, da Obamo že od lani novembra »četrta oblast« obravnava bolj kot predsedniškega kandidata kakor delujočega prvega človeka v državi, medtem ko je bila do Romneya precej bolj prijazna. Od vseh tekmecev, štirih republikanskih (Romney, Santorum, Gingrich in Paul) ter enega demokratskega (Obama), v letošnjem letu le sedanji predsednik ni doživel niti enega tedna, v katerem bi bilo število pozitivnih medijskih prispevkov o njem večje od negativnih. Zanimivo je, da so mediji najbolj pozitivno poročali o Ronu Paulu, a mu to ni pomagalo, saj si se hkrati tudi prizadevali, da bi ga čim bolj prezrli. Namenili so mu le osmino časa in prostora, ki ga je dobil vodilni Romney.


izpis

 S O R O D N E   T E M E

mediji v svetu

Medijska preža
Munkhmandakh Myagmar
So novinarji pobudniki in aktivni udeleženci gibanj za reformo medijev?*
Guillermo Mastrini
Napredne vlade in mediji v Južni Ameriki*
Rodrigo Gómez García
Reforme medijev v Latinski Ameriki: med dekomodifikacijo in marketizacijo javnih komunikacijskih politik*
Larbi Chouikha
Mediji v ogledalu »tunizijske pomladi«: reforme, ki jih je težko izpeljati*
Brankica Petković
Zakaj primerjati reforme medijskih sistemov?
Pia Majbritt Jansen
Danska javna radiotelevizija – primerjalna zgodba o uspehu
Boris Čibej
Združene države Amerike: Predsedniške volitve v medijih kot športni spektakel
Mirt Komel
Združene države Amerike: No, You Kant
Boris Čibej
Združene države Amerike: Lisičje novinarstvo
Karmen Šterk
Združene države Amerike: Yes we Kant
Sonja Merljak Zdovc
»Upam, da mu ne bo uspelo«
Boris Čibej
Združene države Amerike: Kako so propadli časopisi
Gorazd Kovačič
Zunanjepolitično ali svetovno novinarstvo?
Jože Vogrinc
Ostanek sveta: kolateralna škoda poročevalskih rutin
Dare Pejić, Neža Prah
Izbor je odvisen od tega, kaj ponujajo agencije
Sonja Zdovc
Nagrada Saharov sudanskemu borcu za človekove pravice
Gojko Bervar
Radijsko tekmovanje Prix Europa 2007
John Pilger
Svoboda pa prihodnjič
Marko Jenšterle
Venezuela: Napoved odvzema frekvence nastarejši zasebni televiziji
Sonja Merljak
Novinarske usode: Jana Schneider, brezdomka
Goran Ivanović
Informacija je v ospredju demokratičnega komuniciranja
Neva Nahtigal, Nena Skopljanac, Martina Valdetara
Desetletje za vključitev Romov (2005–2015)
Borut Osonkar
Altermondializem v Le Monde diplomatique
Marta Gregorčič
Zakaj je Le Monde diplomatique v slovenščini bolj političen od francoskega originala?
Mitja Svete
Pomanjkanje koncepta
Gal Kirn
Celostranske podobe avtomobilov v altermondialnem časopisu?
Martín Becerra, Guillermo Mastrini
Koncentracija medijskega lastništva
Dušan Rebolj
Orwell se obrača v grobu
Gojko Bervar
Mediji in manjšine, Slovenija in Velika Britanija
Ksenja Hahonina
Ukrajina Oranžni preobrat
Brankica Petković, Helmut Peissl
Monopoli premaknejo medije v desno
Mojca Planšak
Skupnostni mediji v Evropi
Maruša Krese
Najboljše, kar lahko da radio
Saša Banjanac Lubej
Avantura, imenovana osrednja Azija
Saša Bojc
Napad na novinarski vir
Metka Dedakovič
4. svetovni vrh o medijih za otroke in mladostnike
Saša Bojc
Danski Media Watch
Ignatius Haryanto
Indonezija: Iz avtokracije v vojni kapitalizem
Dušan Rebolj
South Park: Egiptovski skakači in svete krave
Alenka Kotnik
Makedonija: Konflikt in mediji
Saša Bojc
Novinarstvo: smrtonosno polje
Gojko Bervar
Slovaški Press Watch
Sonja Merljak
Dve postaji za medijske informacije
Nika Susman
Le Monde vrača udarec
Sandra Bašić-Hrvatin, Suzana Žilič-Fišer
Velika Britanija: Huttonova preiskava – javni servis na zatožni klopi
Sonja Merljak
ZDA: Američani o aferi BBC
Neva Nahtigal
Irak: Politični in vojaški interesi teptajo svobodo tiska
Zorana Baković
Kitajska: Resnica v rdeči preobleki
Tanja Taštanoska
Italija: Gasparrijev zakon grožnja demokraciji
Aleksej Simonov
Rusija: Posebnosti ruskega lova na race
Nika Susman
V 80 časopisih okoli sveta
Saša Panić
Mediji in gibanje za globalno pravičnost
Marta Gregorčič
Fuck media. Be the media!
Ignacio Ramonet
Za svobodne medije*
Saša Panić
Mainstream in alternativni mediji v Veliki Britaniji
Shivani Chaudhry
Svetovni socialni forum, kot ga je nekdo občutil
Bibliowwwgrafija
Renata Šribar
Ta lahki predmet manipulacije: oblast in regulacija pornografije
Lucija Bošnik
Nepal: Novinarji med maoisti in oblastjo
Matjaž Manček
Brazilija: Državni in korporativni interesi zapirajo medijski prostor
Alison Harcourt
Regulacija medijskega lastništva - slepa ulica EU
Suzana Lovec, Katja Šeruga
Koncentracija medijskega lastništva v Evropi, ZDA in globalno
Catherine Guichard
Francija: Mediji proti vojni
Jean-Pierre Tailleur
Francija: Korektnost, omadeževana z dezinformacijami
Miro Petek
Velika Britanija: Lastništvo zagotavlja neodvisnost Guardiana
Saša Bojc
ZDA: Lokalne televizije – na poti k nepomembnosti
Uroš Urbas
ZDA: Tudi smešenje predsednika je del demokracije
Jasminka Dedić
Hrvaška: Tisk o diskriminaciji Romov
Ksenija Horvat
John Simpson: Poročila z nikogaršnje zemlje – Poročanje o svetu (1)
Suzana Žilič-Fišer
Velika Britanija: Channel 4 kot model javne komercialne televizije
Gojko Bervar
Novinarska etika v arabskih državah: tako daleč, a tako znano
Petar Luković
Srbija: Polemika o soočenju s pretklostjo – Kdo bi še kopal po dreku?
Veran Matić
Srbija: Mediji in »zdravljenje« družbe – nerealna pričakovanja
Gašper Lubej
Svoboda tiska ogrožena povsod po svetu
Lucija Bošnik
Islam v zahodnih medijih
Poul Erik Nielsen
Danska državna televizijska služba na prodaj
Suzana Žilič-Fišer
Urad za komunikacije – nov medijski regulator v Veliki Britaniji
Petra Oseli
Nove socialne dimenzije televizije
Judit Bayer
Madžarska: Položaj medijev po volitvah 2002
Uroš Urbas
Nemčija: Süddeutsche Zeitung – globoko v rdečih številkah
Kaja Jakopič
Lahko si hkrati patriot in novinar
Suzana Žilič-Fišer
Velika Britanija
Polemike o novi medijski zakonodaji
Barbara Šurk
Bližnji vzhod
Tudi medijska vojna
Sonja Merljak
ZDA
Patritotizem ameriških medijev
Herta Toth
Madžarska
Ženske v volilni kampanji
Georgios N. Papadakis
Grčija
Mediji brez manjšin
Natalia Angheli
Moldova
Etnična razpoka med mediji
Maria Yaneva
Bolgarija
Romi osovraženi tudi ko so bogati
Gordana Vilović
Hrvaška
Manjšine in novinarska etika
Marta Palics
Vojvodina
Izgubljen ugled manjšinskih medijev
Ksenija Horvat
Josri Fouda
Nikoli se ne bom vključil v propagandno vojno
Sandra Bašić-Hrvatin, Lenart J. Kučić
Pošast hodi po Evropi
Horst Röper
Nemčija - V nenehnem sporu z uradom za varstvo konkurence
Uroš Urbas
Avstrija - WAZ od Krone Zeitunga zahteva distanco od Haiderja
Velislava Popova
WAZ osvojil bolgarski časopisni trg
Boris Rašeta
Štirinajst časopisov in distribucijska hiša
Dragan Novaković
WAZ v Beogradu
Sebastian Reinfeldt
Avstrija - Haider uničuje demokracijo
Sonja Merljak
ZDA - Navodila urednikom za uporabo novinarjev
Uroš Urbas
Nemčija - Kirchov medijski koncern se ruši
Saša Bojc
ZDA - Pritiski oglaševalcev na lokalne televizije
Suzana Žilič-Fišer
Velika Britanija - Nastaja enotni urad za komunikacije
Hannu-Pekka Laiho
Samostojni novinarji na Finskem
Sonja Merljak
Lahko ubijete novinarja, a dobili boste na grbo štirideset novih
Marko Prpič
Zgodovina radiotelevizije v Veliki Britaniji
Lucija Bošnik
Novinarji proti Miloševiću
Vlasta Jeseničnik
Afganistan v naših domovih
Gojko Bervar
Kako deluje nemški tiskovni svet?
Mojca Lorenčič
Slovenski tisk poroča o problemih, ameriški o ljudeh
Saša Bojc
Pri Fairu se sprašujejo, kaj sploh je terorizem
Lucija Bošnik
Digitalna sinergija že, kaj pa kakovostno novinarstvo?
Goran Ivanović
Vpliv ameriškega skupnostnega radia
Špela Mežnar
Parodija je dopustna predelava tujega avtorskega dela
Nadire Mater
Odpustili 3000 medijskih delavcev
Mojca Širok
Nadzorovana neodvisnost
Bernard Nežmah
Naravni spoj med novinarji in oligarhi
Lucija Bošnik
Ameriški mediji – tempirana bomba?
Lucija Bošnik
Novinarji, sodobni gladiatorji
Gašper Lubej
Subvencije medijem v Evropi
Lucija Bošnik
Cene novinarske resnice
Novinarski večeri
25.10.2002
Jean McCollister, Marcel Štefančič jr.
Amerika - koraki k miru ali k vojni ?
04.06.2002
Barbara Šurk, Jure Eržen
Bližnjevzhodna (tudi) medijska vojna
13.05.2002
Rafael Marques
Angola: Ko je cena neodvisnosti tudi življenje
10.05.2002
Josri Fouda
Al Džezira – arabski CNN?
29.10.1999
Nadire Mater
Polnočni ekspres
Omizja
25.11.2002
Aidan White, Ian Mayes, Grega Repovž, Peter Jančič, Gojko Bervar
Samoregulacija in odgovornost medijev