N O V O S T I
O   M E D I A W A T C H
R E V I J A   M E D I J S K A   P R E Ž A
o   r e v i j i
s e z n a m
junij 2013
december 2012
junij 2012
december 2011
maj 2011
december 2010
maj 2010
december 2009
maj 2009
december 2008
maj 2008
december 2007
maj 2007
december 2006
maj 2006
november 2005
maj 2005
november 2004
marec / april 2004
oktober 2003
marec 2003
december 2002
poletje 2002
zima 2002
poletje / jesen 2001
pomlad 2001
zima 2001
poletje-jesen 2000
pomlad 2000
jesen 1999 / zima 2000
poletje 1999
pomlad 1999
zima 1999
uvodnik
analize medijskega poročanja
odziv
mediji in pravo
slovenski časopisni trg
raziskovalno novinarstvo
oglaševanje in hendikep
radio in skupnost
odnosi z javnostmi
študentski časopis
mediji v tujini
novo v zbirki mediawatch
recenzije in napovedi
foto
poletje 1998
pomlad 1998
zima 1998
u r e d n i š t v o
E D I C I J A   M E D I A W A T C H
S P R E M L J A N J E   N E S T R P N O S T I
N O V I N A R S K I   V E Č E R I
O M I Z J A
M E D I J S K O   S O D E L O V A N J E
T E M E
A V T O R J I
P O V E Z A V E

Brankica Petković
Finančna usodnost raziskovalnega novinarstva
Z omizja o raziskovalnem novinarstvu, ki ga je pripravil londonski Guardian
Ni raziskovalnega novinarstva in ni neodvisnega novinarstva brez finančne neodvisnosti, trdi Jim Markwick, donedavno generalni direktor časopisne grupacije Guardian (v njej so še tednik Observer in številni regionalni in lokalni časopisi) in dodaja: »Uspeh je, če naredimo neodvisen ves časopis, ne le novinarje.«

Londonski Guardian ima tradicijo in ugled časopisa, ki goji raziskovalno novinarstvo. Na omizju o raziskovalnem novinarstvu, ki je bilo 13. in 14. novembra 1998 v Londonu, so predstavili poslovno, pravno, uredniško in novinarsko plat raziskovalnega novinarstva v tej časopisni hiši. Iz Slovenije sta se omizja udeležila Mitja Meršol, odgovorni urednik Dela, in Jani Sever, odgovorni urednik Mladine.

Za Guardian dela več kot tisoč ljudi, od tega 250 novinarjev in 200 delavcev v oglaševalskem oddelku. Raziskovalno novinarstvo močno vpliva na finančni položaj in ugled časopisa. Zgodba v okviru raziskave ima lahko usoden finančni učinek za časopis. Zato ni dovoljena ignoranca do poslovnih dejstev in učinkov. Urednik in direktor morata delati skupaj, ko časopis vodi in objavlja novinarske raziskave, nadaljuje Marwick. Nujno je treba omejiti tveganje. Ko pa časopis ve, da se bo v raziskavi, ki jo vodijo in nameravajo objaviti, osramotil kakšen oglaševalec, od njega zaradi poslovne korektnosti ne sprejemajo naročil in denarja.

Dve tretjini časopisnega proračuna kontrolira glavni in odgovorni urednik, zato je osrednja upravljalska osebnost v Guardianu, pravi Marwick. Dvajset odstotkov časopisnega proračuna je namenjenega desku. Vendar v Guardianovi hiši nikoli niso imeli posebnega oddelka za raziskovalno novinarstvo (investigative unit).

Pri raziskovalnem novinarstvu so novinarju zagotovljeni dodaten čas in dodatni viri, da naredi zgodbo. Urednik novic/deska (news editor) je osrednja osebnost pri raziskovalnem novinarstvu, on lahko postavi standarde in vzpostavi disciplino, zlasti ko gre za dolgoročne raziskave, pravi Donald Trelford, profesor novinarstva in nekdanji glavni urednik Observerja. Pri novinarskih raziskavah - četudi so kompleksne in dolgo trajajo - morata urednik in novinar določiti rok in se dogovoriti o disciplini. Ni vedno urednik deska oseba, ki usmerja raziskavo. Njegova vloga je odvisna od tega, koliko osebno sodeluje pri raziskavi. Novinar pa urednika vedno obvešča o tem, kako raziskava napreduje. Novinarji, ki vodijo raziskave, so skoraj praviloma obsesivne osebnosti, vendar se izkušen novinar in urednik morata znati odločiti, da raziskave ne začno, če cilja (odkritja) ni mogoče doseči. Pa še to, pravi Trelford, raziskavo je treba razlikovati od kampanje. Virom informacij praviloma naj ne bi plačevali, vendar smo to s simboličnimi vsotami v posameznih primerih počeli (v smislu kritja stroškov poti ipd.) pravi David Leigh, izkušeni raziskovalni novinar Guardiana, Observerja in televizije Granada.

Finančne teme so najpogosteje v središču novinarskih raziskav. Za novinarje in urednike finančnih strani časopisa je po besedah Bena Laurancea, finančnega urednika pri Observerju in finančnega novinarja leta 1998 v Veliki Britaniji, pomembno, da so njihovi prispevki razumljivi splošno izobraženemu bralcu oz. da finančne strani niso videti kot geto za poznavalce.

In kako je v (najbolj razvitih) tranzicijskih državah? Naše institucije še niso dovolj razvite: tudi ko objaviš zgodbo in razkriješ nepravilnosti v delovanju institucij in politikov, se nič ne zgodi in nič ne spremeni, pravi Ivan Lipovecz iz Madžarske.

Nove države, nova birokracija in nevarne povezave državnih uradnikov, politikov in poslovnih, komercialnih krogov, pravi Mitja Meršol in dodaja: »Še vedno smo precej šibki pri nadzoru države.«

Raziskovalno novinarstvo je predrago, pravi Poljak Piotr Gabryel, odgovorni urednik tednika Wprost, estonski kolega Aavo Kokk, odgovorni urednik Eesti Ekspresa, pa izpostavlja problem tržne tekme, ki prisili časopis, da objavi zgodbo, še preden je do konca raziskana. Zaradi nevarnosti, da zgodbe ne prevzame konkurenčni časopis. Na Češkem ugotavljajo, da večino raziskav naredijo in objavijo tedniki in ne dnevni časopisi. Ni denarja in ni učinka - tudi, ko kaj razkriješ, se ne zgodi nič. Kriv je splošni padec morale v družbi, sklepa Čeh Michal Ruzicka, urednik tednika Tyden.

izpis

Raziskovalno novinarstvo je delo ekipe
Pravila raziskovalnega novinarstva, kot ga prakticira Financial Times
William Lewis je bil član skupine posebnih (raziskovalnih) novinarjev pri Financial Timesu, zdaj pa je dopisnik tega britanskega časnika iz New Yorka. Pred dvema letoma je imel v Ljubljani predavanje o raziskovalnem novinarstvu kot teamskem delu, ko je predstavil način dela posebnega oddelka za raziskovalno novinarstvo pri Financial Timesu.

Seveda so v ospredju raziskav novinarjev FT-ja finančne teme, pa tudi poseben team za raziskovalno novinarstvo si lahko privošči redko katera časopisna hiša pri nas (tudi pri Financial Timesu so ga ukinili), vendar so pravila raziskovalnega novinarstva, ki jih je predstavil Lewis, lahko uporabna tudi v naših okoliščinah. Pravila so naslednja:
  1. Pridobite vse javno dostopne informacije o temi, vpletenih institucijah in posameznikih. (V Veliki Britaniji so računi podjetij javni tako kot podatki o posojilih, o prebivališčih in lastnini posameznikov.)
  2. Naredite računalniško bazo informacij, skupni direktorij, kamor člani raziskovalne skupine vpisujejo vse pridobljene informacije in so na ta način na razpolago hkrati vsem drugim članom. Vse, kar ugotovite, mora biti čimprej zapisano v to bazo podatkov.
  3. Naredite intervjuje z vpletenimi osebami in jim ne razlagajte, da temo širše raziskujete.
  4. Obveščajte urednika o tem, kako napredujete z raziskavo.
  5. Ko zberete dovolj podatkov, naredite intervju s podjetjem/institucijo, ki je v ospredju raziskave.
  6. Posvetujte se z odvetnikom pred objavo zgodbe.
  7. Nadaljujte raziskavo po objavi zgodbe - sledite odmevom, reakcijam in razpletu zgodbe.
  8. Nikoli ne izdajte vira. Zaščitite ga in - če je potrebno - uničite zabeležke.
  9. Resno upoštevajte novinarski kodeks in pravila novinarske etike.

izpis

 S O R O D N E   T E M E

raziskovalno novinarstvo

Medijska preža
Goran Lukič
Postaviti se po robu privatizaciji informacij
Blaž Zgaga
Novinarsko preiskovanje trgovine z orožjem: Kako je nastala trilogija V imenu države?
Eva Vrtačič, Klemen Ploštajner, Nina Vombergar
Informacija, ideologija, Wikileaks
Vasja Jager
O belih miših in fantomskih smučarjih: kako smo preiskovali nova dejstva v orožarski aferi
Igor Mekina
Z lažjo do resnice?
Viktor Ivančić
Devet točk proti raziskovalnemu novinarstvu[1]
Kaja Jakopič
Hrvaška: Novinarji kot tarče
Sonja Merljak Zdovc
ZDA: Za Amy Goodman je naloga novinarjev, da gredo tja, kjer vlada molk
Andrej Koritnik
Med novinarstvom in literaturo
Miro Samardžija, Julija Sardelić
Preveč se ukvarjamo z visoko formalno politiko, dela na terenu je vedno manj
Sonja Merljak Zdovc
Novinarstvo, ki se bere kot roman
Gojko Bervar
Miheljak o bolezni v hiši
Bojan Golčar
Z inovacijskim novinarstvom do inovativne družbe
Ana Jud
Tabloid Direkt, orožje posameznikov
Roman Kuhar
Mediji v raziskavi o vsakdanjem življenju gejev in lezbijk
Danijela Đoković
Kreativna komunikacijska akcija Vox Populi – Raziskovanje slovenske identitete
Saša Bojc
Kaj je preiskovalno novinarstvo?
Edi Pucer
Dober urednik podpira preiskovalnega novinarja
Petra Kerčmar
Vloga medijev pri aferi Rdeči križ
Sonja Merljak
Lahko ubijete novinarja, a dobili boste na grbo štirideset novih
Zoya Dimitrova
Bolgarija - Preiskovalni novinarji, združite se
Ali H. Žerdin
Lahko kupite volitve?
Blaž Zgaga
Res vemo, kaj je raziskovalno novinarstvo?
Špela Šipek
Novinarji nismo prenašalci doziranih informacij
Aleš Gaube
Zgodba o korupciji
Sandra Bašić-Hrvatin
In novinarje ubijajo, mar ne?
Jani Sever
Novinarstvo brez blišča
Brankica Petković
Finančna usodnost raziskovalnega novinarstva
Raziskovalno novinarstvo je delo ekipe
Novinarski večeri
04.06.1999
Peter Preston, Laurie Flynn, Luke Harding
Vodne gate
08.05.1998
Joey Skaggs
Kako naplahtati novinarje? Drugič.
08.09.1997
Viktor Ivančić, Ali H. Žerdin
Neodgovorno novinarstvo
25.04.1997
Joey Skaggs
Kako naplahtati novinarje