|
V prizadevanju za večjo raznolikost medijskih
vsebin, večjo razpršenost medijskega lastništva, bolj verodostojno
in odgovorno delovanje medijev, boljši dostop do medijev za
manjšine in večjo odzivnost medijev na predloge in pripombe
državljanov smo sodelavke in sodelavci Mirovnega inštituta,
zlasti projekta in publikacij Media Watch, ki deluje od leta
1998, v zadnjih letih opravili številne raziskave in objavili
sklepe in priporočila. V javni razpravi o novem zakonu o rtv
Slovenija v letu 2005 in o spremembah in dopolnitvah zakona
o medijih v letu 2006 smo poleg pripomb na rešitve, ki jih
je predlagalo ministrstvo za kulturo, sestavili in zagovarjali
tudi amandmaje na številne – po našem mnenju slabe – zakonske
rešitve. Te alternativne predloge smo vedno v pisni obliki
tudi obrazložili, ustno pa jih poskušali zagovarjati na javnih
predstavitvah in v parlamentu. Tako rekoč nobeden od naših
predlogov, ki niso le popravljali posameznih določil, ampak
so poskušali ponuditi celovito in konceptualno alternativo
spornim rešitvam v obeh zakonih, ni bil sprejet. Sprejeta
zakona pa sta določila smer medijske politike v Sloveniji
po meri vladajoče koalicije.
Glede na ugotovitve monitoringa na treh zgoraj opisanih področjih
lahko na področju medijske politike in medijskih praks v Sloveniji
poudarimo nekaj ključnih priporočil, ki hkrati odsevajo in
utrjujejo naše dosedanje prizadevanje:
1. Medijsko lastništvo in njegov vpliv na
neodvisnost medijev
Pri sprejemanju in uresničevanju medijske zakonodaje naj
se za člene, ki določajo omejevanje koncentracije medijskega
lastništva, zagotovijo učinkoviti mehanizmi nadzora in sankcioniranja,
pri tem pa naj se zagotovi sodelovanje pristojnih državnih
organov.
Poleg določil o omejevanju koncentracije naj država z aktivno
politiko predpiše in razvije pregledne, neodvisne in učinkovite
mehanizme spodbujanja medijskega pluralizma z državnimi subvencijami.
Zlasti naj dobijo državno podporo tiste vsebine, ki ne morejo
»preživeti« na medijskem trgu. To pomoč je treba dajati na
temelju jasno določenih in transparentnih kriterijev, o njih
pa mora odločati neodvisno telo. Predvsem je treba onemogočiti,
da bi državna oblast subvencije medijem zlorabljala za pritisk
na medije, ki so kritične do nje, ali spodbujala njihovo usmjerjanje
v medije, ki so ji naklonjeni.
Podeljevanje posebnih statusov in ugodnosti nepridobitnim,
skupnostnim, manjšinskim in sorodnim medijem za produkcijo
in razširjanje programskih vsebin, ki so v interesu javnosti
– takšen je v Sloveniji status radijskih in televizijskih
programov posebnega pomena – mora potekati s sprotnim izpopolnjevanjem
kriterijev in ukrepov ter ostrim nadzorom uresničevanja prevzetih
programskih obveznosti in spoštovanja poklicnih in socialnih
standardov.
Pri sprejemanju in spreminjanju medijske zakonodaje bi morala
država zagotoviti udeležbo predstavnikov zainteresirane javnosti
že v pripravah zakonskih rešitev, omogočiti javno razpravo
in soočenje različnih pogledov in rešitev ter zagotoviti dovolj
časa za doseganje konsenza o ključnih vprašanjih medijske
politike. Do predlogov in pripomb predstavnikov gospodarstva,
stanovskih, strokovnih in drugih nevladnih organizacij bi
se morali pripravljavci zakonodaje opredeliti in obrazložiti
njihovo morebitno neupoštevanje.
Država bi se morala umakniti iz lastništva medijskih podjetij,
ker se je pokazalo, da se lastniški deleži državnih skladov
in podjetij zlorabljajo za politični vpliv na medije, poslovne
in uredniške odločitve in imenovanje vodilnih kadrov.
Novinarji in njihova združenja bi si lahko prizadevala, da
bi napako iz preteklosti, ko so odprodali s privatizacijo
pridobljene lastniške deleže, odpravili s strateškim združevanjem
sredstev za pridobivanje lastniških deležev v medijih ali
za ustanavljanje lastnih medijev.
Podatki o tem, kdo so medijski lastniki, in tudi, kdo so
lastniki medijskih lastnikov, omogočajo državljanom, da sami
ugotavljajo, ali nastaja konflikt interesov. Zato morajo biti
ti podatki javno dostopni, država pa mora predpisati, da so
podatki v ustreznih javno in brezplačno dostopnih bazah podatkov
resnični in redno ažurirani, in to tudi nadzorovati. Transparentnost
podatkov tudi onemogoča, da bi nosilci politične in ekonomske
moči v družbi zlorabljali medije za promocijo lastnih interesov.
V večini držav so javni rtv-servisi v krizi, ki je rezultat
nezadostnega financiranja, nenehnih posegov države v njihovo
delovanje ali pa pomanjkanja resne politične volje, da bi
se državni mediji dejansko preoblikovali v javne. Tudi v Sloveniji
je treba zakonske rešitve in dejanski razvoj javneg rtv-servisa
usmeriti v čim večjo udeležbo javnosti pri upravljanju in
nadziranju javnega rtv-servisa, hkrati pa na področju financiranja
in vodenja zagotoviti njegovo institucionalno neodvisnost
in uredniško avtonomijo. Predvsem je treba krepiti funkcije
javnega rtv-servisa, ki bodo programsko krepile njegovo vlogo
pri zagotavljanju družbene kohezije in vključevanja vseh skupin
in skupnosti, zlasti manjšinskih.
Z zakonodajo, v internih aktih in kodeksih poklicne etike
je treba sprejeti načela in mehanizme preprečevanja in sankcioniranja
poskusov, da bi medije instrumentalizirali za politične in
ekonomske cilje izdajateljev ali lastnikov.
Kodeksi novinarskih organizacij za to ne zadoščajo v celoti;
v te dogovore bi bilo treba vključiti in zavezati k spoštovanju
tudi izdajatelje oz. lastnike. Tudi mehanizme vlaganja pritožb
in razsojanja o pritožbah glede novinarske etike bi bilo treba
razširiti tako, da bi v njih sodelovali novinarji, izdajatelji
in javnost.
Socialne razmere, v katerih delajo zaposleni v medijski industriji,
vplivajo na kakovost in odgovornost profesionalnega delovanja
novinarjev in drugih medijskih delavcev. Gre za ranljivost
poklica, ki ima v vsaki družbi močno in za uresničevanje človekove
pravice do svobode izražanja mnenj, pridobivanja in razširjanja
mnenj in informacij pomembno vlogo. Zato je urejenost socialnih
razmer, v katerih medijski ustvarjalci opravljajo svoj poklic,
v interesu celotne družbe. Preglednost in stabilnost socialnih
razmer je treba doseči s kolektivnimi pogodbami, h katerim
bi delodajalce in delojemalce morala zavezovati zakonodaja.
Organizacijsko, materialno in kadrovsko je treba krepiti
nevladne organizacije na področju medijev, strokovna, interesna
in stanovska združenja z jasnimi področji delovanja, ki med
sabo sodelujejo, sklepajo dogovore, razpravljajo in se pogajajo
o zagotavljanju interesov, ki jih zastopajo. Skupni cilj bi
morala biti razvita, pregledna, uspešna in javnemu interesu
namenjena medijska dejavnost.
Za boljšo vključenost državljanov v medijsko dejavnost bi
morale interesne skupine državljanov in nevladne organizacije
bolj dejavno in ustvarjalno uporabiti nove tehnologije in
razviti nove, avtonomne oblike medijskega ustvarjanja in razširjanja
programskih vsebin, ter se pri tem početju povezovati z drugimi
sorodnimi državljanskimi pobudami po svetu.
2. Osrednja televizijska poročila
Televizijske hiše, predvsem javna televizija, bi ugotovitve
o prevladovanju politikov med akterji v osrednjih poročilih
morali vzeti resno in si prizadevati, da v svojih osrednjih
poročilih obravnavajo več tem in akterjev zunaj politične
arene, zlasti iz civilne družbe in manjšinskih skupnosti.
Hkrati bi si morali prizadevati, da vključujejo več tem in
prispevkov iz drugih regij in krajev, ne le iz Ljubljane.
Tudi zastopanost žensk med sogovorniki in akterji v poročilih
bi morale televizijske hiše, še posebno javna televizija,
skrbno in sistematično povečevati.
Pri poročanju o mednarodnih temah bi morali več pozornosti
nameniti dogodkom in razmeram zunaj Evrope in načrtno skrbeti
za vključevanje tem z vseh celin.
Te in druge ukrepe, ki bi odpravili negativne trende v strukturi
in vsebini osrednjih televizijskih poročil, bi morali razvijati
sistematično, na podlagi rednih internih monitoringov, uredniških
analiz in sestankov in s sprejemanjem zavezujočih internih
smernic, mehanizmov in odločitev.
3. Poročanje o manjšinah
Pri poročanju o manjšinah bi morali mediji skrbno upoštevati
zakonska določila in poklicne standarde, zapisane v novinarskem
kodeksu, hkrati bi lahko posamezni mediji razvili lastne interne
etične in programske smernice na tem kočljivem področju.
Prikazovanje manjšin v medijih in napake, ki jih raziskovalci
ugotavljamo in predstavljamo javnosti že vrsto let, bi morale
pritegniti več pozornosti medijskih ustvarjalcev, še posebno
urednikov.
Medijske hiše bi morale z internimi pravili in mehanizmi
nadzora, skrbno uredniško politiko in sprotnimi analizami
uredniških odločitev doseči, da se pripadniki etničnih, družbenih
in drugih manjšin ne stereotipizirajo in ne obravnavajo na
diskriminatoren način.
Ko mediji obravnavajo manjšine, morajo v prispevek nujno
vključiti predstavnike teh skupnosti in njihova stališča,
in sicer ne le kot anonimne pasivne objekte. Novinarji in
medijske hiše morajo za to gojiti stike z manjšinskimi skupnostmi.
To lahko dosežejo tudi tako, da imajo v vsakem uredništvu
novinarja ali novinarko, ki spremlja to področje, ga pozna
in ima stike v obravnavanih skupnostih.
Mediji bi morali dogodke, o katerih poročajo, vedno postavljati
v kontekst, ker trenja in spori med večinsko in manjšinsko
skupnostjo ali znotraj manjšinske skupnosti ne nastanejo sami
od sebe in imajo običajno dolgo zgodovino.
Ni razloga, da bi v medijskih tekstih o manjšinah kot govorniki
prevladovali politiki. Mediji bi morali poiskati teme in sogovornike
na terenu in z rednim, in ne le ekscesnim, obravnavanjem življenja
in tem, povezanih z manjšinami, prispevati k njihovem poznavanju
in razumevanju njihovega položaja med bralci, poslušalci in
gledalci.
Mediji lahko ustvarijo mehanizme, s katerimi bi kakovost
in ustreznost obravnavanja manjšin preverjali na srečanjih
s predstavniki manjšinskih skupnosti. Pripadniki manjšinskih
skupnosti in njihova združenja pa bi morali redno obveščati
medije o svojih dejavnostih in prizadevanju, hkrati pa bi
se lahko v pismih uredništvom oglašali z odzivi na pisanje
o njihovi skupnosti, svojimi pozitivnimi in negativnimi ocenami.
Vsako uredništvo bi moralo imeti pregleden pritožbeni mehanizem,
ki bi omogočal hitro in sprotno objavljanje popravkov.
Mediji, tako osrednji kot lokalni, bi morali pri politiki
zaposlovanja načrtno skrbeti za ustrezno zastopanost pripadnikov
manjšinskih skupnosti med novinarji in drugimi medijski ustvarjalci,
tudi na vodilnih in uredniških mestih. Da bi to dosegli, bi
lahko – tako je v zglednih tujih medijskih hišah – s štipendijami,
usposabljanjem in zagotavljanjem možnosti opravljanja prakse
prispevali, da se poveča število usposobljenih novinarjev
in medijskih ustvarjalcev iz manjšinskih skupnosti. Z načrtnimi
prizadevanji za boljšo zastopanost manjšin v strukturi zaposlenih
mediji hkrati dosežejo navzočnost pripadnikov manjšin v uredništvih,
to pa prispeva k boljši obveščenosti in občutljivosti uredništev
in medijev za teme, povezane z manjšinami.
|
|