Vpogled v slepo pego
| |
Poročilo o nestrpnosti, ki je pred vami, je izdelek Skupine za spremljanje nestrpnosti na Mirovnem inštitutu v Ljubljani. Skupina je začela delovati oktobra lani, z novim letom 2001 pa smo začeli sistematično spremljati nestrpnost in izdelovati “clippinge”. Predmet našega raziskovanja, zapisovanja, analiziranja in arhiviranja so izključevalni diskurzi v vseh svojih razsežnostih.
Ideja za sistematično spremljanje nestrpnosti je stara toliko kolikor sodobni razmah nestrpnosti na Slovenskem. Od prve zamisli ali elementarne zaskrbljenosti za res publica je bila razmeroma dolga pot. V prejšnjem desetletju so nekateri člani skupine vadili prve analitične prijeme in poskušali opozarjati na širino in globino problematike z razgaljanjem posameznih primerov. Na teh temeljih je bilo mogoče delo zastaviti obsežneje in bolj sistematično, upamo pa, da tudi dolgoročno.
Ko govorimo o “nestrpnosti”, se zavedamo, da gre za nedorečen družboslovni koncept, ki izvira neposredno iz teologije in poznosrednjeveškega koncepta tolerance. Toleranca do drugačnosti - ki pa je še vedno tretirana kot neenaka - se je sčasoma prelevila in vtihotapila v to, kar danes imenujemo “nestrpnost”. Naša skupina je prevzela besedo “nestrpnost” le kot terminski pripomoček, okoli katerega se gibljemo, preiskujemo polje in razčiščujemo teren, ne da bi stopali v pasti, ki jih nastavlja ideja tolerance. Preučujemo seveda ksenofobijo, rasizem, kulturni rasizem in druge tovrstne pojave, ki jih v pomanjkanju boljšega izraza pa tudi zaradi lažje razumljivosti neobvezujoče in s potrebno distanco zajemamo pod dežnik besede “nestrpnost”. Polje, ki ga pokrivamo s to oznako, pa je seveda silno heterogeno.
Začetek postsocializma je pomenil rojstvo ali preporod novejših pojavnih oblik nestrpnosti, kakršni so vrnitev klasičnega (biološkega) rasizma, pojav novega kulturnega rasizma, nacionalizem, ksenofobija, razne oblike seksizma, homofobija, patriarhalni tradicionalizem, agresivni klerikalizem z antikomunizmom itd. Zlom socialistične družbene ureditve je odprl vrata dotlej latentnim izključevalnim praksam in te so v devetdesetih izbruhnile na dan v nepričakovano kričečih in agresivnih oblikah. Prav takšni in marsikje zelo tragični pa so bili rezultati tega izbruha. čeprav v Sloveniji nismo doživeli kolapsa, primerljivega z nekaterimi drugimi državami na jugovzhodu Evrope, pa nikakor ni mogoče trditi, da teh pojavov pri nas ni. Nasprotno: so del družbenega vsakdanjika, so del kulturnega mainstreama in večinskih stališč. Nekateri izključevalni stereotipi so sestavni del normativne strukture tukajšnje moralne večine.
Morda je ravno zato za ta segment družbenosti značilna kronična nereflektiranost. Molk tako imenovanih mnenjskih voditeljev, pa tudi tistih, ki javno mnenje registrirajo, molk o slovenskem šovinizmu dosega kritično in nedopustno mero. Ta molk je večkrat obogaten s sprenevedanjem ali pa celo s ciničnim soglasjem. To pa je za zdravje tukajšnjih javnih prostorov škodljivo. Svoje delo zato razumemo kot prispevek k politični higieni. Serijo poročil o nestrpnosti, ki jo dajemo v javno last, razumemo kot dosje pojavov nestrpnosti, ki bo na razpolago ne samo za znanstvenoraziskovalne namene, pač pa tudi za praktične ukrepe.
Spoprijemanje z nestrpnostjo kot slepo pego slovenske družbenosti in družboslovja je moč metaforično primerjati s čiščenjem domač(ijsk)ega hleva. Delo bo garaško, saj je materiala ogromno. Bo tudi neprijetno, saj bomo morali zakopati globoko. Ne bomo se mogli zadovoljiti le z vodilnimi glasili, v visokonakladnim mainstreamom ali s političnimi obračuni med strankami in elitami. Nestrpnost se (re)producira tudi na ljudski ravni: v družinah, za točilno mizo, na vaških govorniških odrih in na klepetalnih forumih na internetu. Poleg drugih tegob zato pri svojem opravilu seveda pričakujemo tudi nadležne muhe, a nič ne de. Sami nismo od muh.
“Dehteči” hlev domačijske družbenosti sploh ni tako majhen, kakor se morda komu zdi, še manj pa je nedolžen in neokreten. Je izjemno prilagodljiv, ustvarjalen in učinkovit. Slovenska domačijska nestrpnostna delavnica ažurno proizvaja visoko kakovostne in oglaševalsko profesionalne izdelke. Domači ustvarjalci in inovatorji na področju nestrpnosti se lahko kosajo s samim vrhom evropske in svetovne tvornosti in inovativnosti na svojem področju; tako sodobnih, kakor tudi tistih iz nekaterih visoko referenčnih zgodovinskih obdobij. Zato je primerno, da najbolj izstopajoče nestrpnostne izdelke predstavimo tudi mednarodni javnosti.
Kar se tiče nestrpnosti oz. izključevalnih stereotipov in praks, ni Slovenija nikakršna svetla izjema v primerjavi z bližnjo in širšo soseščino, pa čeprav se kot izjemna morda kaže poklicnim producentom mitologije podalpske ljubkosti, srčkanosti, domačnosti in pravšnjosti. Mnogi med njimi bodo žal morali postati predmet našega preučevanja. Najbrž pa bomo nehote imeli opraviti tudi z nekaterimi pripadniki znanstvene in medijske srenje, ki bi po poklicni dolžnosti morali tematizirati pojave nestrpnosti, namesto da jih odmislijo kot naključne pojave, ki se pač pripetijo ob robu tranzicijske mehanike oz. teleologije. V nasprotju s tem menimo, da je ravno živost izključevalnih diskurzov in praks eden osrednjih in bistvenih fenomenov slovenske družbe.
O razmerah v raziskovanju nestrpnosti pri nas dovolj pove podatek, da je bilo o tej tematiki doslej še največ povedano v (eni) tematski številki časopisa za kritiko znanosti (Toleranca, čKZ, št. 164-165, let. XXII, 1994, Ljubljana) in v reviji Medijska preža ter knjižni zbirki Media Watch. Sicer pa na te probleme v glavnem opozarjajo le bolj ali manj eksotični politično angažirani marginalci.
Fluidna Skupina za spremljanje nestrpnosti šteje 15 do 20 članic in članov. To so družboslovci in družboslovke mlajše in srednje generacije raznih stopenj dokončanega študija. Smo diplomiranci, magistri, doktorji znanosti, ukvarjamo se z raznimi področji raziskovanja. Naj naštejemo vsaj nekatera: filozofija, politične vede, sociologija, zgodovina, antropologija, pravo, kulturologija, komunikologija, študije spolov pa tudi sojini izdelki.
Za začetek smo si vzeli za nalogo, da zbiramo in dokumentiramo izjemno bogato gradivo s področja nestrpnosti, ki se vsak dan pojavlja v slovenskih tiskanih medijih (elektronski mediji in druge komunikacijske oblike bodo šele prišli na vrsto). Iz dneva v dan kopljemo, prebiramo in analiziramo ter debatiramo razne publicirane cvetke, dvakrat na leto pa nameravamo objavljati poročila o stanju na področju nestprnosti. Poleg tega pa želimo slovenskim bralcem vsakič predstaviti tudi nekaj teoretskega in terminološkega gradiva za študije nestrpnosti in tako vzpodbujati angažiranost na tem področju.
Pri analizah uporabljamo predvsem topično (gr. topos) obdelovanje, analiziranje in prikazovanje problemske predmetnosti. Celote z vsemi detajli tako širokega in težko oprijemljivega pojava, kakršen je družbeno izključevanje, že zaradi omejitev danih kapacitet kratko malo ni mogoče zajeti. Nezmožnost celovitega ali totalnega pregleda je gotovo moč kompenzirati z natančnim in domišljenim razgaljanjem ključnih točk, dogodkov ali mnenjskih jeder. Poleg tega pa se nagibamo k epistemološki poziciji, da je tovrstna celovitost nemogoča tudi zato, ker družbena celota kot taka niti ne obstaja ali pa je le proizvod različnih interpretacij. če je totaliteta družbenih dejstev mitološkega in mitomanskega značaja, se bomo mi zadovoljili zgolj s spektrom parcialnih pogledov iz raznih smeri. Zato nas ne zanima realnost nemogočega, ne nameravamo “pokriti”, analizirati in povedati vsega. Lotevamo se predvsem najbolj izstopajočih mišljenjskih topik na področju “nestrpnosti”: stereotipnih struktur, akutnih dogodkov, izjemnih likov in nestrpnostno izstopajočih oseb. Posamezne topike nas zanimajo v njihovi konkretnosti, neponovljivosti in kontekstualnosti, hkrati pa poskušamo usmeriti pozornost tudi v njihove učinke na družbene kognitivne sheme in posledično procese, katere spodbujajo.
Pozornosti ne usmerjamo samo na tiste nestrpnostne diskurzivne strategije, ki se povsem požvižgajo na politično korektnost in njene najbolj elementarne in skromne standarde (izjave tipa: “Begunsko golazen bi bilo treba pobiti.”). Razgaljati poskušamo tudi tiste hinavsko subtilne oblike, ki so zakamuflirane v žargon politične korektnosti, v resnici pa prodajajo radikalno nestrpnost (izjave po modelu fetišističnega obrazca in njegovih derivatov, npr.: “Osebno nimam nič proti istospolno usmerjenim osebam, toda menim, da bi bila legalizacija istospolnih porok v posmeh heteroseksualnim, to je normalnim porokam.”) če se torej zavzemamo za “strpnost” v javnih diskurzih, pomeni, da se zavzemamo za minimalne standarde politične korektnosti, toda take, za katero stoji tudi korektna (strpna) politika.
Kadar bo potrebno, se bomo zlasti z analitičnimi in publicističnimi sredstvi postavili v bran vsakokrat ogrožene manjšine oz. posameznice/posameznika pred domačijskimi navali skupnostnih skušnjav družbenega podrejanja velikim zgodbam in večinskim ali “normalnim” celotam. Pri tem bomo dosledno in načelno vztrajali pri Ustavi Republike Slovenije, pravni državi, uveljavljanju človekovih in državljanskih pravic vseh posameznikov, pa tudi politični in siceršnji (socialni, denimo) enakosti vsakega prebivalca (ne le državljana!) Slovenije.
Osrednji medij Skupine za spremljanje nestrpnosti je polletno Poročilo o nestrpnosti. Prva številka je pred vami. Objavljeni prispevki naj spregovorijo sami zase. Pričakujemo, da bo vpogled v nekatere “bisere” slovenske nestrpnosti bralki in bralcu dodatno osvetlil razloge za nastanek Skupine in pomen našega angažmaja.
nazaj
|