
.

MEDIA EMPIRE – 
CONTEMPORARY MASTERS 
OF INFORMATION

sandra b.  hrvatin, 
lenart j .  kuèiæ, 
iztok juranèiè

ang.indd   19ang.indd   19 20. 9. 2006   16:27:1020. 9. 2006   16:27:10



20

Media For Citizens

  A Spectre is haunting multinational capitalism–the spectre of free in-
formation. All the powers of “globalism’’ have entered into an unholy 
alliance to exorcize this spectre: Microsoft and Disney, the World Trade 
Organization, the United States Congress and the European Commis-
sion.

Eben Moglen, The dotCommunist Manifesto1

  The Brass Check is found in your pay-envelope every week–you who 
write and print and distribute our newspapers and magazines. The 
Brass Check is the price of your shame–you who take the fair body of 
truth and sell it in the market-place, who betray the virgin hopes of 
mankind into the loathsome brothel of Big Business.

Upton Sinclair, The Brass Check: A Study of American Jour-
nalism.2

In his book entitled Free Culture, Lawrence Lessig, a 
us professor of constitutional law, looks into the histori-
cal shift that occurred in the area of the legal protection 
of copyright and its implications for the nature and future 
of creativity, and freedom of expression. In the chapter on 
(media) ownership and its effect on creativity he broached 
the issue of media concentration: “My view was that con-
centration wouldn’t matter. I thought it was nothing more 
than a more efficient financial structure. But now, after read-
ing and listening to a barrage of creators try to convince me 
to the contrary, I am beginning to change my mind. [...] If a 
handful of companies controls access to the media, and that 
handful of companies gets to decide which political posi-
tions it will allow to be promoted on its channels, then in 
an obvious and important way, concentration matters. You 
might like the positions the handful of companies selects. 
But you should not like a world in which a mere few get to 
decide which issues the rest of us get to know about.”3

Media property is important, and so is concentration 
in the media field. Those who own the media have an op-
portunity to influence what we will (and what we will not) 
read, hear or view, as well as how the events, individuals or 
phenomena will be presented. The Slovenian media space, 
along with its specific »local« traits, is part of the global 

 1 Eben Moglen, The dotCommunist Manifesto, http://emoglen.law.columbia.edu/pub-
lications/dcm,html (15.6.2006)

 2 Upton Sinclair, The Brass Check, A Study of American Journalism; the English 
quotation was taken from the on-line edition of the book available at http://www.
teleread.org/brasscheck.htm

 3 Lawrence Lessig. Free Culture. The quotation in English was taken from the on-line 
edition available at http://free-culture.org/freecontent/.

ang.indd   20ang.indd   20 20. 9. 2006   16:27:1020. 9. 2006   16:27:10



21

Media Empire – Contemporary Masters of Information

media empire, and as such it is susceptible to global trends. 
The concentration of media in the hands of a small group 
of owners affects not only the offering but also working con-
ditions within the media industry. The situation of journal-
ists, the changed conditions of their work, interventions on 
the part of media owners in the production of programming 
content and control over the operation of media companies 
are all issues that affect not only the variety of content but 
also the citizens’ right to free expression. Without free, open 
and professional media, there is no democracy.

This essay presents the basic outline of the situation in 
the media field in Slovenia and draws attention to certain 
trends that reduce journalists’ (media) autonomy. The story 
about the Slovenian media is a story about the continual 
influence on the media of media owners and politics (with 
the government being one of the major media owners). 
It has a history that can be traced back to the early 1990s 
when Slovenia chose a specific form of media privatization. 
The present government’s involvement in the removals 
and appointments of supervisory and management boards 
members, editors-in-chief and editors should be considered 
within the wider context of shifts that occurred during the 
period of transition in Slovenia. Instead of leading to less 
influence of politics on the media, media privatization in 
Slovenia resulted in politics having an even greater influ-
ence than in the past.

Amendments to the rtv Slovenia Act and the Mass 
Media Act, the introduction of a third national channel 
that would be part of public service television and would 
transmit, unedited, the sessions of the National Assembly 
and its committees, and demands for plurality and balanced 
media – these were the most important topics of public de-
bate following the parliamentary elections in 2004. When 
in March 2006 the State Department published its regular 
annual report on the situation of human rights around the 
world, the part of the report that refers to freedom of ex-
pression and media freedom in Slovenia became the focus of 
polemical public debate joined by politicians and the media. 
From the 14 lines of this report,4 there were singled out only 
those parts that could serve as proof of the claim that there 
was no media plurality in Slovenia and that there were ex-
amples of direct governmental influence on the media. The 
government asserted that this problematic state of affairs 

 4 Country Reports on Human Rights Practices, March, 8, 2005. Available at http://
www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2005/61675.htm (last accessed on June 10, 2006)

ang.indd   21ang.indd   21 20. 9. 2006   16:27:1020. 9. 2006   16:27:10



22

Media For Citizens

had been inherited from the previous government so the 
situation within the media must be put in order, while the 
opposition parties were of the opinion that these circum-
stances resulted from changes to media legislation and from 
staff replacements in media companies that were brought 
about by the current government.

What exactly does the report say? It states that media 
in Slovenia “were active and independent but did not ex-
press a broad range of political views. The major print media 
were supported through private investment and advertis-
ing; however, the government owned substantial stock in 
many companies that were shareholders in the major me-
dia houses.” The report also says that “there were reports of 
indirect government influence on the media.”

The fact that the deputies to the National Assembly 
eventually adopted a decision to translate the report in its 
entirety, arguing that the report as a whole, rather than its 
parts, should be the subject of future debate, illustrates one 
of the basic problems of Slovenian politics and politicians 
– their continual need to discuss the media and its reporting. 
Is there a lack of plurality on the Slovenian media market, 
and do we have “proof” that the government exerts influ-
ence over editorial policies through its stakes in the media? 
These are the questions that best describe the “underlying 
principles” of Slovenian media policy over the past 15 years. 
For Slovenian politics, the issue of media policy has always 
(and above all) been a political issue.

Despite everything, government representatives have 
repeatedly assured the public that the state was not a sig-
nificant media owner. In support of this argument they list-
ed the state’s interests in the media, but only transparent 
ones, while deliberately ignoring the fact that these stakes 
represent only a small fraction of the story about the Slov-
enian media owners, their property and the ways in which 
they manage that property. The thesis that the government 
does not have direct influence on the media was disproved 
by events that took place within a few months of the par-
liamentary elections in November 2004 and the subsequent 
change in government. This period was characterized by 
hasty drafting of new laws on public service radio and tel-
evision and mass media, staff replacements in media com-
panies and finally the non-transparent trading in shares. 
Today, one-and-a-half years later, most of the largest Slov-
enian media (public service radio and television and three 
daily newspapers, among others) are led by new executives 

ang.indd   22ang.indd   22 20. 9. 2006   16:27:1020. 9. 2006   16:27:10



23

Media Empire – Contemporary Masters of Information

who succeeded their predecessors prematurely, before the 
expiration of the latter’s terms in office. This reshuffle would 
not have been possible without interference on the part of 
the government.

In order to understand what (formal) media owners in 
Slovenia expect to gain from their property, we have to ex-
plain how they got hold of that (media) property and who 
these owners are. The owners of media owners in Slovenia 
are commercial companies whose majority owner, whether 
directly or indirectly, is the state. After enduring the nearly 
fifteen-year long privatization process, the majority of influ-
ential Slovenian daily newspapers “have come a long way” 
indeed - they are no longer socially owned but have ended 
up in the hands of the state. This unusual state of affairs 
is a result of the privatization of social property that began 
in the 1990s and was accompanied by debates on how to 
privatize the media while preventing an outcome in which 
the state would become their majority owner. However, 
media privatization has never been an (exclusively) eco-
nomic issue. Media ownership is not an ordinary kind of 
ownership. Politicians have always seen media ownership 
as a tool that enables influence over potential voters and 
creates opportunities for controlling the space in which 
public debate takes place.

For this reason, the story about the privatization of the 
three major Slovenian daily newspapers, Delo, Dnevnik and 
Veèer, has become just one among many similar incomplete 
and uninvestigated privatization stories.

ang.indd   23ang.indd   23 20. 9. 2006   16:27:1020. 9. 2006   16:27:10



24

Media For Citizens

DELO, OR HOW IT ALL BEGAN

To illustrate the process of media privatization in Slov-
enia, we will first describe the reorganization of Delo, the 
main daily newspaper in Slovenia. Originally owned by the 
state and later turned into a socially owned company during 
the socialist era, Delo became, after 15 years of privatization, 
a company worth 20 billion Slovenian tolars, with the state 
being its majority shareholder, thanks to ownership links 
among the companies in its possession.

Towards the end of 1989, the Reorganization Board of 
ÈGP Delo announced a proposal based on the then Enter-
prise Law that Delo should become a parent company with 
five affiliated sister companies. The parent company was 
to be formed out of several existing units (then called Ba-
sic Organizations of Associated Labor or boal), i.e. Delo, 
Naši razgledi, Revije, Prodaja, Stik, and a part of the joint 
administration service. The sister companies were to in-
clude Grafika, Novi Tednik, Globus, Gospodarski vestnik and 
Studio Marketing (Interno Delo, November 1989, Referen-
dumu na pot (Towards the Referendum), December 1989). 
In June 1990, Delo boal became the founder of the news-
paper Delo by a resolution of the Worker’s Assembly. The 
resolution was approved by the Worker’s Council and its 
external members. On June, 18, 1990 the Delo daily car-
ried the following statement: “In this way Delo will offi-
cially become an independent newspaper not affiliated to 
any political party and serving the interests of the Slovene 
public” (Delo, 18 June 1990). In a survey conducted by Delo 
(23 June 1990), 51.5% of respondents were of the opinion 
that Delo had made the right move because such a news-
paper must be independent in a multi-party system; 15.9% 
of respondents thought that it was the right move but that 
the newspaper should be supervised by representatives of 
the independent public; 24.5% of respondents answered 
that politics and journalism were two completely separate 
worlds and that a newspaper should depend primarily on 
its readership and market success.

The transformation process of the former boal Delo into 
an independent, socially-owned enterprise was concluded 
with the registration of the company Delo d.o.o. (limited 
liability company) in Ljubljana in April 1991. Delo’s trans-
formation gave rise to a number of public debates. The 
Demokracija weekly newspaper carried (on 24 July, 1990) 
a letter, signed by representatives of the Socialist Alliance 

ang.indd   24ang.indd   24 20. 9. 2006   16:27:1020. 9. 2006   16:27:10



25

Media Empire – Contemporary Masters of Information

of Workers which founded the former ègp Delo, in which 
they stated that they agreed with the transfer of founder 
rights. However, they explicitly stressed that the transfer 
did not apply to their ownership rights in ègp Delo and that 
“the signatories do not renounce their ownership rights in 
the newspaper Delo and ègp Delo.” Delo published in the 
same issue an answer by Stane Staniè, then the Minister 
of Information, in which he stressed that “in recent years 
Delo received more than three-quarters of the total budg-
et resources allocated to daily newspapers in the republic” 
(Delo, 24 July, 1990).

In November 1995 the Privatization Agency issued an 
approval (the second in a series), by which Delo became a 
joint-stock company. The original capital, which was to be 
converted into shares in the privatization process, amount-
ed to 670 million Slovenian tolars (sit). A survey made by 
the company management at the time showed that 93% 
of Delo’s employees supported the ownership transforma-
tion by which the employees would become the majority 
shareholder. The goals of the privatization, as they were 
explained to the future shareholders, were as follows: to 
preserve the autonomy and independence of the company, 
to achieve better business results and to ensure the highest 
possible standard of living and working conditions for the 
employees, which would be based on capital gains, among 
other things. The company decided on the following pri-
vatization scheme: 40% of the social capital was allocated 
to state funds, namely the Pension Fund (10%, currently 
KAD), the Indemnification Fund (10%, currently SOD) 
and the Development Fund (20%), while the employees 
were to become 60% owners. The internal buyout scheme 
was as follows: 20% of the property was distributed to the 
employees, their close family members, former and retired 
employees in exchange for ownership certificates, 22% was 
to be sold through internal buyout, and 18% was to be sold 
to Delo’s readers.

In January 1999, Delo became the first media company 
in Slovenia listed on the Ljubljana stock exchange. Until 
that time the company’s shares had been sold on the gray 
market within the company, where their value rose to 7,000 
sit5 by the end of 1998. Once listed on the stock exchange, 
their value radically increased and amounted to 19,000 sits 
within a single week (Slovenski delnièar, 6 March, 1999). 

 5 The accounting value of Delo’ shares was 2000 sit in 1997; by the end of 1997 it 
rose to 2500 sit and by the end of 1998 to 3600 sit.

ang.indd   25ang.indd   25 20. 9. 2006   16:27:0920. 9. 2006   16:27:09



26

Media For Citizens

At the end of December 2000, the share value was slightly 
over 15,000 sit; at the end of December 2001 it was 13,600 
sit, and at the end of December 2002 it almost doubled. In 
December 2002 Delo share was worth 29,000 sit, in Au-
gust 2004 more than 30,000 sit, and a year later, in August 
2005, it was 30,700 sit. In 1995, Delo’s worth was estimated 
at 670 million Slovenian tolars, and today its value is more 
than 20 billion Slovenian tolars.

The original idea that Delo should remain in the posses-
sion of its employees, former employees, their family mem-
bers and readers was betrayed. Employees mainly sold off 
their shares. The largest single owner among them today is 
Tit Doberšek, the former editor-in-chief of Delo. Journalists, 
employees and former employees, who actually had the op-
portunity to retain the ownership of Delo, simply sold this 
opportunity to the highest bidders. So the 60% stake held 
by internal owners was reduced to a less than 10% stake, 
while the share of external owners increased, and the rea-
son is primarily the concentration of capital in the hands 
of a single owner. (Table 1)

Trading in Delo shares has never been motivated ex-
clusively by business interests, despite the public assur-
ances of those involved. Two weeks before he was released 
from duty in July 2000, the managing director of Kapital-
ska druþba sold 5.5% of the company’s stake in Delo. The 
price was approximately 700 million Slovenian tolars, and 
the shares were sold to Cobito, Gorenje6, and Emona Maxi-
market. This was the maximum percentage of shares that 
could be sold without obtaining approval at the company 
meeting (given the political changes at the time, it is very 
likely that such approval could not have been obtained at 
all). This transaction provided clear evidence that media 
ownership (at least in the view of the government) is pri-
marily a political asset.

When in 2003 Pivovarna Laško (Laško Brewery) pur-
chased a one-quarter stake in Delo from Krekova druþba, the 
other potential buyer, DZS, stated that Pivovarna Laško had 
overpaid. In reply to the question from the Finance’s jour-
nalist, “Why does Pivovarna Laško want to invest in Delo?” 
the Chairman of the Management Board of DZS, Bojan 
Petan, answered: “I believe that Pivovarna Laško bought 
Delo for themselves […]. I think that they paid around 

 6 After the fire destroyed some parts of the Gorenje production facilities, the govern-
ment led by pm Andrej Bajuk required that Gorenje sell its share in Delo if it wanted 
to obtain aid from the government. 

ang.indd   26ang.indd   26 20. 9. 2006   16:27:0920. 9. 2006   16:27:09



27

Media Empire – Contemporary Masters of Information

ta
bl

e 
1:

 c
ha

n
ge

s 
in

 t
he

 o
w

n
er

sh
ip

 s
tr

uc
tu

re
 o

f 
de

lo
 2

00
0 

– 
20

06

 %
 

se
pt

em
be

r 
20

02
 

%
 

de
ce

m
be

r 
20

03
 

%
 

se
pt

em
be

r 
20

04
 

%
 

ja
nu

ar
y 

20
05

 
%

 
ju

ne
 2

00
6

 25
.0

00
 

zv
on

 i 
pid

  
24

.9
89

 
piv

ov
ar

na
 la

šk
o 

24
.9

89
 

piv
ov

ar
na

 la
šk

o 
24

.9
89

 
piv

ov
ar

na
 la

šk
o 

24
.9

90
 

piv
ov

ar
na

 la
šk

o
 11

.7
20

 
so

d 
11

.7
20

 
so

d 
11

.7
20

 
so

d 
12

.1
05

 
in

fo
nd

 h
ol

di
ng

 
20

.0
00

 
kd

 h
ol

di
ng

 
7.

63
0 

m
ak

sim
a 

1  
11

.0
96

 
id

 m
ak

sim
a 

11
.0

96
 

id
 m

ak
sim

a 
11

.7
20

 
so

d 
11

.7
20

 
so

d
 6

.1
80

 
ka

pit
al

sk
a 

dr
uþ

ba
  

7.
46

5 
ka

pit
al

sk
a 

dr
uþ

ba
 

9.
16

6 
in

fo
nd

 id
 

9.
16

6 
in

fo
nd

 id
 

9.
17

0 
in

fo
nd

 id
 5

.1
30

 
nf

d 
1 i

nv
es

ti
ci

jsk
i s

kl
ad

  
6.

80
3 

in
fo

nd
 id

  
7.

76
1 

in
fo

nd
 h

ol
di

ng
 

6.
71

9 
ka

pit
al

sk
a 

dr
uþ

ba
 

7.
80

0 
M

ak
si

m
a

 4
.6

50
 

in
fo

nd
 id

 
5.

12
9 

nf
d 

1 i
nv

es
ti

ci
jsk

i s
kl

ad
 

6.
71

7 
ka

pit
al

sk
a 

dr
uþ

ba
 

2.
87

8 
m

od
ra

 li
ni

ja
 

6.
17

0 
ka

d
 2

.0
40

 
po

te
za

 n
al

oþ
be

  
2.

87
8 

m
od

ra
 li

ni
ja

 
3.

12
9 

kb
m

 in
fo

nd
 d

zu
 

1.
04

9 
ap

ih
 ju

ri
j 

2.
49

0 
m

od
ra

 li
ni

ja
 2

.0
20

 
go

re
nj

e  
2.

16
0 

ba
nk

a 
ko

pe
r 

2.
87

8 
m

od
ra

 li
ni

ja
 

0.
96

2 
zl

at
a 

m
on

et
a 

1.
47

0 
ab

an
ka

 1
.7

98
 

ap
ih

 ju
ri

j  
2.

02
3 

go
re

nj
e  

1.
45

3 
ap

ih
 ju

ri
j 

 
 

0.
95

0 
pe

tr
ol

 1
.5

10
 

za
va

ro
va

ln
ic

a 
tr

ig
la

v 
 

1.
49

8 
ap

ih
 ju

ri
j 

 
 

 
 

0.
83

0 
ti

t 
do

br
še

k
 1

.4
95

 
m

od
ra

 li
ni

ja
 

1.1
13

 
kb

m
 in

fo
nd

 d
zu

 
 C

om
m

en
ts

: I
n 

D
ec

em
be

r 2
00

0,
 s

m
al

l s
ha

re
ho

ld
er

s 
he

ld
 3

6.
85

%
 o

f a
ll 

sh
ar

es
 in

 D
el

o,
 b

ut
 a

s 
ea

rly
 a

s 
Se

pt
em

be
r 2

00
2 

th
ei

r s
ha

re
 h

ad
 d

ec
re

as
ed

 ra
di

ca
lly

. 
In

 D
ec

em
be

r 2
00

3,
 P

iv
ov

ar
na

 L
aš

ko
 (L

aš
ko

 B
re

w
er

y)
 b

ec
am

e 
th

e 
la

rg
es

t s
in

gl
e 

sh
ar

eh
ol

de
r o

f D
el

o 
w

ith
 a

 2
4.

99
%

 in
te

re
st

. O
th

er
 la

rg
er

 s
ha

re
ho

ld
er

s 
w

er
e 

so
d,

 id
 M

ak
si

m
a,

 k
ad

 a
nd

 In
fo

nd
 id

. T
he

 la
te

st
 m

aj
or

 c
ha

ng
e 

oc
cu

rre
d 

w
he

n 
kd

 G
ro

up
 p

ur
ch

as
ed

 a
 2

0%
 s

ta
ke

 to
w

ar
ds

 th
e 

en
d 

of
 2

00
5.

ang.indd   27ang.indd   27 20. 9. 2006   16:27:0920. 9. 2006   16:27:09



28

Media For Citizens

36,000 sit per share, a price, which, in my opinion, is too 
high. It amounts to 6 billion tolars for a one-quarter stake 
in Delo.” (Finance, February 5, 2003). On February 5, 2003, 
the price of Delo shares was 26,407 sit.7 Managers at Pivo-
varna Laško obviously decided that investment in Delo was 
so lucrative that it was worth paying a premium for the 
shares. Was the decision of Pivovarna Laško’s managers in 
harmony with the interests of its shareholders? Was their 
purchase of the stake in Delo a good business decision or a 
good political investment?

An overview of the „redistribution“ of Delo shares shows 
that the basic aim of the trading in Delo shares was to pre-
vent the „right-wing“ owner from obtaining a more than 
one-half stake that would have given it the opportunity to 
influence the editorial policy of Delo. The argument that 
Pivovarna Laško purchased the stake in Delo (primarily) to 
secure the domination of the political „left-wing, “ rather 
than to pursue an (alleged) business interest, could be coun-
tered by another argument – that by selling the one-quarter 
stake in Delo for 6 billion tolars, Krekova druþba closed a deal 
that was one of the rare (or the only) economically justified 
business transactions on the media market. However, the 
situation is not as simple as that. Krekova druþba actually re-
alized that, given the dispersed ownership structure and the 
links among individual owners of Delo, it could not possibly 
come by a majority stake, so it decided to make the best of 
what it had at hand. The buyers of Delo shares (at first glance 
unrelated companies, but in reality linked to the govern-
ment) obtained the opportunity (and later exploited it) to 
influence its editorial policy. Those in the majority on the 
supervisory board appoint the management board members, 
who appoint the editor-in-chief, who appoints individual 
editors. The ostensibly “closed door” separating politics from 
journalism was in effect wide open all the time.

The ownership structure of the two daily newspapers 
with the largest circulation, i.e. Delo and Slovenske novice, 
may seem to many entirely self-evident from today’s per-
spective. Yet, like many other privatization stories from 
the period of transition, this one has its peculiar history 
too. How did Slovenske novice come to be owned by Delo? 
In 1993 the company hit posed several public questions to 
Delo’s management board regarding alleged irregularities 
during the privatization process. Delo presumably founded 
a bypass company in order to exercise ownership control 

 7 http://dd.delo.si/datoteke/podatki2003.xls.

ang.indd   28ang.indd   28 20. 9. 2006   16:27:0920. 9. 2006   16:27:09



29

Media Empire – Contemporary Masters of Information

over Slovenske novice, in which capital injections by some 
leading people from Delo radically departed from those of 
other employees. Indeed the company’s register of share-
holders lists 148 journalists working for Delo and Slovenske 
novice. In an interview given to Fokus (9/10, July/August 
1993), Danilo Slivnik, the deputy editor-in-chief of Delo at 
the time, commented on the journalist’s observation that 
Novice was a classic example of a by-pass company: “This is 
not true. Slovenske novice’s capital structure is completely 
transparent, with 51% of the capital private and 49% of it 
socially-owned, with this ratio later being changed to 60:40 
in favor of the former through capital injections. The so-
cially owned part will now be privatized. This is similar to 
what happened with Delo. Delo granted Slovenske nov-
ice a loan at 8% interest. We take every precaution when 
it comes to the privatization process, since we know that 
many would readily impute irregularities to us”.8 The ques-
tions that may be asked in this connection are which pri-
vate and which socially-owned capital was used to establish 
Slovenske novice? How was socially-owned capital privatized? 
Who received the loan and under what terms, and how was 
the sale of ownership stakes carried out?

When in 1990 Delo launched its (pre)privatization plan, 
it created a mother company and five sister companies. 
What happened to these companies, and who are their own-
ers today? The Naši razgledi weekly folded because it brought 
a loss to the Delo d.d. joint-stock company, despite generous 
subsidies provided by the Ministry of Culture. Delo Revije 
is owned by Delo TÈR, Alpress and Delo prodaja (Vojko Pe-
htravec and Igor Saviè are two major individual sharehold-
ers). The largest owners of Delo prodaja are Iskra commerce 
d.o.o., DZS, Zvon ena holding and SOD. Among its sister 
companies, the one-third owners of Novi tednik (nt&rc, 
Novi tednik and Radio Celje) are Atka Prima d.o.o. (whose 
ceo is Boško Šrot, the ceo of Pivovarna Laško, the biggest 
single owner of Delo), Anica Šrot Auþner, SOD and Delo 
TÈR. Gospodarski vestnik was privatized through an internal 
buyout, whereby the shares were sold to its managers, and it 
then folded after 54 years of presence on the market. Studio 
Marketing became one of the largest advertising agencies in 
Slovenia (part of jwt).

 8 Sandra B. Hrvatin and Marko Milosavljeviæ, 2001. Medijska politika v Sloveniji v 
devetdesetih (Media Policy in Slovenia in the 1990s), p.20.

ang.indd   29ang.indd   29 20. 9. 2006   16:27:0920. 9. 2006   16:27:09



30

Media For Citizens

WHO OWNS THE SLOVENIAN MEDIA?

The answer to the question of who owns Delo, Slov-
enske novice, Dnevnik, Veèer and Primorske novice is not as 
simple as it may seem at first glance, since the list of own-
ers based on the register of shareholders does not reveal the 
complete picture.

table 2: the ownership structure of delo

 % june 2006
 24.990 pivovarna laško
 20.000 kd holding
 11.720 sod
 9.170 infond id
 7.800 maksima
 6.170 kad
 2.490 modra linija
 1.470 abanka
 0.950 petrol
 0.830 tit doberšek

Source: kdd.

table 3: the ownership structure of veèer

 % june 2006
 36.530 infond holding
 20.000 delo
 14.990 infond id
 10.001 sod
 7.150 leykam
 6.940 delo prodaja

Source: kdd.

  Comment: The ownership structure of the Delo daily newspaper is 
identical to that of Slovenske novice. Among its largest owners are 
Pivovarna Laško, with a 24.99% share, and kd Holding d. d., with a 
19.99% share. kd Holding became a Delo shareholder on November 18, 
2005, when it “handed over” to Infond holding its 3% stake in Merca-
tor in exchange for shares in Delo.9 At the same time, Delo has a 20% 

 9 The price of Delo shares was 25% higher than its price on the stock exchange (on 
November 18, 2005 its price on the stock exchange was 30,030.82 tolars, while 
kd Holding paid 37,910.00 tolars). kd Holding explained this transaction as be-
ing a long-term investment from which they expected a corresponding profit. On 

ang.indd   30ang.indd   30 20. 9. 2006   16:27:0920. 9. 2006   16:27:09



31

Media Empire – Contemporary Masters of Information

stake in Veèer for which it paid 665 million tolars. Veèer d. d. has a 
6.5% share in Dnevnik d. d., the publisher of the Dnevnik daily.

table 4: the ownership structure of dnevnik

 % june 2006
 51.050 dzs
 25.740 styria medien ag 
 10.110 kad
 6.520 èzp veèer
 2.710 mobitel

Source: kdd.

  Comments: Dnevnik d.d. is a 12% owner of Primorske novice.10 A 51% 
owner of the Dnevnik newspaper is dzs, which is also a 19% owner 
of Delo Prodaja. Delo Prodaja has a stake of nearly 7% in Veèer and a 
21.5% stake in dzs. dzs is a majority owner of the Direkt magazine.

A look at the stakes in daily newspapers held by the 
two pseudo-state funds, SOD and KAD, shows that KAD 
has a 6% interest in Delo and a 10% interest in Dnevnik, 
while SOD has an 11% interest in Delo and a 10% inter-
est in Veèer. Consequently, the state is the second largest 
shareholder of Delo through its two funds. But this is only 
the tip of the iceberg. A closer look at the ownership struc-
ture of the largest single shareholders in Delo (Pivovarna 
Laško, KD Holding d.d. and Infond ID) shows that KAD, 
Infond holding and Infond ID together have an interest in 
Pivovarna Laško that exceeds 30%. The remaining owners 
are investment companies founded by banks and insurance 
companies in which KAD and SOD have considerable in-
terests and whose owner is still the state, either directly or 
indirectly. Significant shareholders of Infond holding and In-
fond ID are the Radenska company, whose majority owner 
is Pivovarna Laško, and Nova KBM bank, the mother com-
pany. The majority shareholders of Nova KBM are KAD, 
SOD and Triglav, with the combined KAD and SOD shares 
amounting to 80%. Infond holding’s and Infond ID’s combined 
share in the publisher of the newspaper Veèer amounts to 
63%. As regards the ownership of weekly newspapers, the 
picture is as follows: the Mag weekly is owned by Delo d.d., 
May 5, 2006 the price of Delo shares was 24,611.11 sit, and on May 31, 2006 it was 
25,819.20 sit. 

 10 In addition to Dnevnik d.d., other large owners of Primorske novice are Banka Ko-
per d.d., Primorje d.d., Forma Inn Koper, Luka Koper and Hit d.d. 

ang.indd   31ang.indd   31 20. 9. 2006   16:27:0920. 9. 2006   16:27:09



32

Media For Citizens

and the Demokracija weekly is owned by the Slovenian 
Democratic Party (whose leader is the Prime Minister of 
Slovenia) and Dušan S. Lajovic. The significant owners of 
the weekly Mladina are Delo TÈR, in which Delo Revije has 
a 10% interest. (Figure 1)

Neither does a simple listing of official owners reveal 
everything. A more complete picture emerges when one 
exposes the links between the members of management or 
supervisory boards of companies that are the official own-
ers of individual media outlets and companies that are not 
direct media owners but are in a position to influence the 
interests they represent (and over which they have con-
trol). Power over the media is therefore closely connected 
with economic power and, undoubtedly, with virtually im-
perceptible yet definitely present political power. The ap-
pointment of a chairperson or a board member of a Slove-
nian daily newspaper is by no means (just) a business deci-
sion but primarily a political issue. “The political” aspect of 
media ownership is best demonstrated by the relationships 
among the supervisory board, management board, editor-
in-chief and employees of a media company.

Unlike the owners of foreign media corporations, who 
openly expect that the media will operate in harmony with 
their interests, media owners in Slovenia have been repeat-
edly assuring the public that the media are “just a lucrative 
investment that earns good money” and that they (the 
owners) do not feel the need to influence editorial policy. 
When in early 2003 Pivovarna Laško became the one-quarter 
owner of Delo d.d., the chairman of its management board 
at the time, Tone Turnšek, stated in an interview for “his 
newspaper”: “We are aware that this is the main Sloveni-
an daily newspaper that significantly influences Slovenian 
public opinion. Were we guided by political interests (when 
purchasing a stake in it), the investment would probably be 
more to our disadvantage than to our advantage. It is not 
our intention to influence editorial policy, and we do ex-
pect that Delo will treat us critically, but in a correct and 
honest manner” (Delo, February 22, 2003). It is hard to say 
which business objectives Pivovarna Laško fulfilled through 
this purchase, but what can be said with certainty is that 
in November 2005 it exchanged its one-quarter stake in 
Delo for a 3% interest in Mercator, the largest Slovenian 
retailer. The non-transparent trade in the shares of media 
companies escalated after 2000. One interesting question is 
when and why the two pseudo-state funds, KAD and SOD, 

ang.indd   32ang.indd   32 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



33

Media Empire – Contemporary Masters of Information

retained or sold their interests in the media. Why did they 
retain their stakes in Delo, but sell those in Dnevnik (SOD) 
and Veèer (KAD)? Did they conclude that it was necessary 
to retain their influence over the most important national 
daily, while Dnevnik and Veèer could be dropped? Let us con-
sider the case of Dnevnik. In April 2002 SOD sold its stake 
in Dnevnik to DZS, without a public bid and without check-
ing whether someone else was willing to offer more money. 
Indeed, there was at least one buyer who would have been 
prepared to pay more. That was KD Holding, which had a 
25.57% interest in Dnevnik (0.9% lower than that held by 
DZS). By purchasing the ownership stake from SOD, DZS 
began to increase its share in Dnevnik, so within five months 
(by September 2002) it had a 43% stake in Dnevnik and in 
2003 it became Dnevnik’s majority owner. If SOD’s decision 
in 2002 to sell its interest in Dnevnik was based on business 
results exclusively, then it would be interesting to see what 
the price of this stake would be today. In 2002, DZS paid 
372 million Slovenian tolars for an 8% stake in Dnevnik. 
Today, it is worth 1.1 billion Slovenian tolars. It is not the 
state that profited from such a difference in price, but DZS 
itself. The ownership structure shows that Dnevnik is owned 
by companies whose greatest owner is DZS itself. In May 
2006, the German publishing corporation WAZ entered 
the Slovenian media market by purchasing a one-quarter 
stake in Dnevnik through the joint company DZS-WAZ 
Mediji. (Figure 2)

ang.indd   33ang.indd   33 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



34

Media For Citizens

fi
gu

re
 1:

 t
he

 l
in

ks
 a

m
o

n
g 

th
e 

ow
n

er
s 

o
f 

th
e 

sl
ov

en
ia

n
 p

ri
n

t 
m

ed
ia

ang.indd   34ang.indd   34 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



35

Media Empire – Contemporary Masters of Information

So
ur

ce
: k

dd
 (

Ju
ne

 2
00

6)
 a

nd
 M

ed
ia

 re
gi

st
er

.

ang.indd   35ang.indd   35 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



36

Media For Citizens

figure 2: ownership links between dzs and dnevnik

* The address is the same as for Fond Invest.

Source: kdd (June 2006) and Media register.

terme 
èateþ iskra 

commerce

veèer

marina 
portoroþ

73
.4

5

9.
76

10.40

delo 
prodaja zvon 1 

holding

m 1 dzs tzs

fond 
invest

dnevnik

mercata

bpd fida

direkt

adria 
kapital

primorske 
novice

59
.2

9
81

.5
6*

15.13

20.26

9.76

6.
94

21
.7

4

14
.2

8

13.51

24.43

18.32

45
.4

3
48

.2
6

32.00

51
.0

5

7.
87

12
.1

0

10
0.

00

ang.indd   36ang.indd   36 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



37

Media Empire – Contemporary Masters of Information

PROFITABILITY OF SLOVENIAN 
GENERAL DAILY NEWSPAPERS

The high return on investment in the three main daily 
newspapers compared to the return on investment in other 
business areas is just one of two main reasons behind the 
incessant efforts of media owners to increase their interests. 
The other reason is the influence obtained through me-
dia ownership. What are the business results of the largest 
Slovenian daily newspapers? In 2004, net return on capital 
in Delo was 12.3%, in Veèer it was 14.7% and in Dnevnik 
27.8%. In 2004, net profit in Delo was 729,216 million 
Slovenian tolars; in Dnevnik it was 166,992 million tolars 
(this profit was 10.49% higher than in 2003). The picture 
emerging from the comparison of income per employee is 
somewhat different, though. Dnevnik exceeded the aver-
age by one quarter, Delo by five percentage points, while 
at Veèer this index was a little more than 30% below the 
average. The net capital gain in Denvnik is proportionally 
very high, among other reasons, because of lower labor costs 
with respect to business results, while in Delo capital gain 
was lower because of lower income. It is hence possible to 
expect that in the future Delo’s managers will focus on re-
ducing labor costs (lower salaries and job shedding). Veèer 
already has lower salaries compared to Dnevnik and Delo, 
but its income is also lower.11

 11 The author of table 5 and of the data analysis is Iztok Juranèiè, the president of the 
Trade Union of Journalists.

ang.indd   37ang.indd   37 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



38

Media For Citizens

Source: Balance sheet data ajpes (ibon, September 2005).

Obviously, media owners reach decisions to buy or sell 
(or exchange) their stakes primarily on the basis of the 
“gain” expected on the rather carefully controlled “market 
of ideas.” Apart from the Austrian company Styria Medien 
AG, which owns a one-quarter stake in Dnevnik and is the 
sole owner of the weekly Þurnal, and the Swedish corpo-
ration Bonnier which owns Finance, other media owners in 
Slovenia manage their interests in media companies in ac-
cordance with their political interests.

The influence of politics on Slovenian media was clearly 
explained by Horst Pirker, the Chairman of the Board at 
Styria Medien AG: “In my opinion, the influence of poli-
tics in Slovenia is traditional, and it has been present for 
some time. Politics traditionally had control over the Slov-
enian media [...] The government’s control over the media 
has been increasing. Delo, the largest Slovenian newspaper 
publisher, is explicitly controlled. I’d say that the situation 
within the state television organization is not much differ-
ent either. Even dzs, the main owner of Dnevnik, is prob-
ably under the government’s control. This means that all 
the important media, save for Finance and Þurnal, are un-
der the government’s control [..] The Slovenian media do 
not deserve such an influence from politics. The attitude 
of the Slovenian political establishment towards the media 
is unacceptable and untenable.”12

 12 Finance, May 23, 2006 (pp.4-5), “Vpliv politike v Sloveniji je neznosen“ (The Influ-
ence of Politics in Slovenia is Untenable), an interview with the Chairman of the 
Executive Board of Styria Medien ag, Horst Pirker.

 table 5: business results of the daily 

balance sheet data

in '000 tolars

Publisher N
o.

 o
f 

em
pl

oy
ee

s

to
ta

l r
ev

en
ue

s

sa
le

s 
re

ve
nu

es

as
se

ts

eq
ui

ty
 c

ap
ita

l

ne
t e

ar
ni

ng
s

to
ta

l e
xp

en
se

s

sa
la

rie
s

la
bo

r c
os

ts

delo d.d. 454 14,001.300 13,890.800 8,289.591 5,982.080 729.216 13,066.169 3,174.527 4,469.922

dnevnik d.d. 207 7,526.344 7,257.123 3,101.601 1,882.217 486.069 6,909.924 1,248.550 1,732.892

èzp veèer d.d. 221 4,326.450 4,261.555 1,550.095 1,132.444 166.992 4,109.105 1,134.729 1,571.947

skupaj 882 25,854.094 25,409.478 12,941.287 8,996.741 1,382.277 24,085.198 5,557.806 7,774.761

ang.indd   38ang.indd   38 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



39

Media Empire – Contemporary Masters of Information

For more than a decade now, the state has been carefully 
guarding its interests in the media and using them to exert 
political influence. It sold its stakes only when it needed 
to ensure (political) interests. The ostensibly “silent” and 
“non-problematic” owner who has never been too partic-
ular about the profitability of the investment, guarded its 
political “added value”, or public opinion value, with the 
utmost care. The fact that politics has always felt the need 
to exercise control over the media and wished to exert in-
fluence over editorial policy is evident from the statement 
of the Foreign Minister Dimitrij Rupel. In his article, car-
ried by the weekly Mag in the late spring of 2005, Rupel 
wrote critically about reporting in the Slovenian media. In 
his opinion, Slovenia “entered a new phase of the revolu-
tionary settling of accounts with the government of Prime 
Minister Janez Janša, and that with a view to gaining advan-
tages for the discarded socialist program. The media, which 
have capital and personal links with the former governmen-
tal parties, have special tasks and roles in this.” The min-
ister then “asked” media and their owners “whether their 
war against the political side that won the elections and re-
ceived much international recognition had paid off.”13 One 
month later, in an interview given to Delo’s Sobotna priloga 
(Saturday Supplement),14 Rupel gave additional explana-
tions about his view of the media. Asked by the journalist 
whether he could expand on his statement that some media 
owners should reconsider their “war against the side that 

 13 Dr. Dimitrij Rupel, “Prihajajo slabi èasi?” (We Are In For a Bad Time), Mag, June 
22, 2005.

 14 “Sem liberalec. Sem vedno to, kar sem” (I’m a liberal. I’m Always What I really 
Am). An interview with Dr. Rupel in Sobotna priloga. June 7,2005. All interviews 
with and texts by minister Dimitrij Rupel are available at (http://www.mzz.gov.si/

newspapers Delo, Dnevnik and Veèer

market shares selected indicators comparative matrix

in percentages in percen-
tages

in'000 tolars per employee index =the observed avarage is 100

profitability labor cost per employee

to
ta

l r
ev

en
ue

s

sa
le

s 
re

ve
nu

es

as
se

ts

pr
of

it/
ca

pi
ta

l

pr
of

if/
as

se
ts

re
ve

nu
es

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

pr
of

it/
ca

pi
ta

l

pr
of

it/
as

se
ts

re
ve

nu
es

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

54,16 54,67 64,06 12.19 8.80 30.840 9.846 6.992 79,4 82,4 105,2 111,7 111,0

29,11 28,56 23,97 25.82 15.67 36.359 8.371 6.032 168,1 146,7 124,0 95,0 95,7

16,73 16,77 11,98 14.75 10.77 19.577 7.113 5.135 96,0 100,9 66,8 80,7 81,5

100,00 100,00 100,00 15.36 10.68 29.313 8.815 6.301 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0

ang.indd   39ang.indd   39 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



40

Media For Citizens

won the elections”, he answered; “It is very simple and you 
understand well what I wanted to say.” To the journalist’s 
comment that in the societies that Slovenia should con-
sider as models, the winning side does not control the me-
dia, the minister answered: “Well, it is like this: Slovenia 
has had too little time and too few opportunities to make 
real differentiation among the media. We have just one 
kind of media.”

Any naive conviction that the state has not actively in-
terfered with editorial policies because of some (politically 
motivated) “pact on non-aggression” can most easily be dis-
proved by considering a recent dismissal and appointment 
of the editor-in-chief of Delo. It is precisely such dismissals 
and appointments of editors-in-chief that point to the in-
terference of owners with editorial policies.

ang.indd   40ang.indd   40 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



41

Media Empire – Contemporary Masters of Information

REMOVAL, APPOINTMENT, 
REMOVAL, APPOINTMENT …

In mid July 2005, the supervisory board of Delo d.d. 
proposed that the management board replace the then edi-
tor-in-chief, Darijan Košir, and appoint Jani Virk to fill his 
position. Their statement read: “The decision about the 
replacement comes as a result of differing views on the edi-
torial policy of the paper. The basic orientation of Delo as 
a quality, serious, relevant, and credible daily will remain 
unchanged. Darijan Košir will remain with Delo d.d. and 
will participate actively in the most important projects.”15 
At meeting held on July 18, 2005, Delo’s management board 
adopted a resolution, in accordance with Article 9.2. of its 
statute, to begin a procedure by which Jani Virk would re-
place Darijan Košir as editor-in-chief. In mid September 
the board adopted a resolution by which it removed Dari-
jan Košir. It was stated that Košir’s term would end when 
the supervisory board approved the appointment of the new 
editor-in-chief. At its session held on September 30, 2005, 
the supervisory board approved the proposal put forward by 
the management board and appointed Jani Virk editor-in-
chief for a five-year term.

On October 7, 2005, the management board announced 
that Jani Virk had resigned. “The appointed editor-in-chief 
of Delo, Jani Virk, informed the board that he would not 
take up this position. Consequently, Darijan Košir remains 
editor-in-chief and retains full authorization until the ap-
pointment of a new editor-in-chief.” One week later (on 
October 12, 2005), Delo featured a text signed by the editor-
in-chief, Darijan Košir and the editorial board: “On July 17, 
2005, that is to say, one day before the replacement proce-
dure was initiated, Delo’s editorial board proposed that the 
management board of Delo d.d. re-appoint the then editor-
in-chief, Darijan Košir. Since the appointment of a new 
editor-in-chief ended with the resignation of the candidate, 
the editorial board proposed, in harmony with the media 
legislation and the statute of Delo d.d., that the manage-
ment board should declare void the replacement of Darijan 
Košir, which, although approved by the supervisory board 
had not been confirmed formally, nor had the date of the 
replacement been confirmed.” At its session on October 13, 
2005, the supervisory board annulled the resolution on the 

 15 All communiqués by Delo’s supervisory and management boards cited in this text 
are available at http://dd.delo.si/invest-cenovno.php

ang.indd   41ang.indd   41 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



42

Media For Citizens

appointment of Jani Virk. “For the time being, Darijan Košir 
remains the editor-in-chief and retains all authorizations.”

In early February 2006, the Chairman of the Manage-
ment Board, Danilo Slivnik, proposed the appointment of 
Peter Janèiè (a journalist with and editor of Veèer) as editor-
in-chief. On February 17, 2006 a working group composed of 
Delo’s journalists rejected Slivnik’s proposal (of 170 employ-
ees altogether, only 17 voted for Peter Janèiè). Despite such 
an outcome, on February 28, 2006 the supervisory board 
of Delo approved the appointment of Peter Janèiè, and on 
March 2, 2006, Janèiè started as editor-in-chief. The board 
of the working group of Delo journalists commented thus 
on the developments: “The new management board and 
the new supervisory board continue to disregard the opin-
ion of journalists, and in this case they even acted against 
the plebiscitary will of the editorial board.”16 The new edi-
tor-in-chief soon announced staff replacements, including 
inside editorial board, and the replacement of the Saturday 
Supplement editor. The last issue of the Saturday Supple-
ment that should have been edited by the previous editor, 
Ervin Hladnik Milharèiè, appeared on April 29, 2006, but 
without the editorial commentary scheduled to appear on 
page 2,17 and without an announced interview with the 
former Chairman of Mercator’s Management Board, Zoran 
Jankoviæ.18 These disputes among the editors and journalists 
were taking place before the eyes of Delo’s readers through-
out April. The editor-in-chief, Peter Janèiè, explained his 
programming and editorial decisions in a regular Saturday 
column. So, for example, on April 15, 2006, he wrote that 
the open letter from the board of journalists’ working group, 

 16 Article 18 of the Mass Media Act stipulates that “before appointing or dismissing an 
editor -in -chief, the publisher must obtain an opinion from the editorial board un-
less stronger influence on the part of the editorial board is stipulated in the basic le-
gal act”.

 17 According to Delo d.d.’s statute, “the editor- in- chief formulates editorial policy in 
collaboration with other editors. Within the framework of the adopted program-
ming concept, the editor in chief is authorized to implement and is responsible for 
the implementation of the business and programming plan in coordination with the 
management board (Article 10.4). Article 10.7 of the Statute further stipulates that 
“based on solid reason an editor may reject the publication of any journalistic text. 
The editor -in -chief may invalidate any editorial decision of a subordinate editor 
based on solid reasons.”

 18 The controversies surrounding the last issue of Saturday Supplement edited by Ervin 
Hladnik Milharèiè were recorded by Neva Nahtigal. See “Novinarska avtonomija 
utopljena v kozarcu piva, temnega” (Journalists’ Autonomy Drowned in A Glass Of 
Beer, Dark beer), Media Watch journal, May, 2006, No 25-26 (pp. 30-31). One of the 
journalists who conducted the interview with the Chairman of Mercator, Mr. Zoran 
Jankoviæ, said in a letter addressed to the leader of the union of Delo’s journalists 
that, owing to pressure from the board members, he had been forced to drop the in-
terview already conducted and to give up his intention to hand it to the deputy edi-
tor- in -chief of the Saturday Supplement. 

ang.indd   42ang.indd   42 20. 9. 2006   16:27:0820. 9. 2006   16:27:08



43

Media Empire – Contemporary Masters of Information

in which they opposed his decisions, could appear in Delo 
only as a paid advertisement, while as the reason for the re-
placement of the Saturday Supplement editor, he cited insuf-
ficient education.19 “In the case of the top chiefs of Delo’s 
editorial boards, they must have completed at least a uni-
versity course. No matter what journalists’ organizations, 
trade union and other activists say.“20

In a public letter the president of the board of the jour-
nalists’ working group, Joþe Poglajen said, “Delo is the most 
conspicuous victim of the political purge that has affected 
the print media in the country. The new chairman of the 
management board and ‘his’ new editor-in-chief are, de-
spite their assurances to the contrary, simply executors of 
a political will that has nothing to do with the moderniza-
tion of newspaper content or the improvement of business 
results. The motive behind the changes in the ownership 
structure and executive bodies is clear: full subordination of 
the newspaper to the current political leaders.”21

Since 2000, Slovenian daily newspapers have seen many 
replacements. The chairpersons of the management boards 
and editors in chief of Delo and Veèer were replaced three 
times during this period. The editor-in-chief of Dnevnik was 
appointed in 2001; in April 2006 the newspaper Finance 
merged the functions of the director and editor-in-chief. The 
most recent changes took place at Primorske novice, where 
ns replaced the ceo, while the editor-in-chief resigned for 
personal reasons.22

When editors are replaced, business results are poor, cir-
culation decreases and the price of advertising space falls, 
the first task of an owner who truly cares about his property 
is to secure the investment. It is content and credibility that 
sell newspapers. However, if the newspaper itself and the 
relationship between its employees and managers become 
the topical story covered by other media, then the value of 
the investment is reduced day by day. And that is precisely 
what has been happening in Slovenia.

 19 Before he became the editor in chief of Delo’s Saturday Supplement, Ervin Hladnik 
Milharèiè was Delo’s us and Middle East correspondent. Before he came to Delo, he 
worked as a journalist for the Mladina weekly.

 20 Peter Janèiè, “Hoja po robu stolpnice” (Walking Along the Edge of a High Rise), 
Delo, April 15, 2006 (p.5)

 21 A letter from the president of the board of Delo’s working group entitled “Poziv k 
uporni drþi” (A Call For a Resistance Stand), was published in the Readers’ Letters 
section.

 22 For a detailed overview of personnel changes in Slovenian media companies, see Neva 
Nahtigal’s text in the Media Watch journal, May 2006, No. 25-26, (pp. 27-29). 

ang.indd   43ang.indd   43 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



44

Media For Citizens

table 6: daily newspapers – number of copies sold

  Delo Veèer Dnevnik Slovenske Finance
     novice
 VII–IX 2004 78.125 50.878 46.839 89.758 8.078
 X–XII 2004 76.574 50.363 46.406 88.322 9.033
 I–III 2005 75.231 50.304 48.075 90.421 11.167
 IV–VI 2005 73.329 48.902 47.076 89.403 11.326
 VII–IX 2005 72.680 48.981 46.811 91.405 11.266
 X–XII 2005 71.685 48.272 48.922 89.501 11.491
 I–III 2006 69.810 47.425 49.248 91.370 12.019

figure 3: daily newspapers – number of copies sold
(  delo,  veèer,  dnevnik,  slovenske novice,  finance)

  Comment: According to the revised data on the copies of print media 
sold during the periods July to September 2004 and January to March 
2006, the number of Delo’s copies sold fell by more than 8,300, and 
that of Veèer by more than 3,400. During the same period, the number 
of Dnevnik’s copies sold rose by 2,400, and that of Finance by 3,900 
(almost one quarter).

ang.indd   44ang.indd   44 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



45

Media Empire – Contemporary Masters of Information

PERSONNEL CHANGES AS AN INSTRU-
MENT IN THE STRUGGLE TO ATTRACT 
ADVERTISERS

According to Marketing magazin, in 2005 Delo had the 
most revenue from advertising of all the daily newspapers 
(more than 3.8 billion tolars). The combined advertising 
revenue of Dnevnik and Veèer newspapers was lower than 
that of Delo (Veèer 1.8 billion tolars, and Dnevnik 1.7 bil-
lion tolars). According to Mediana, the total amount spent 
on advertising in Slovenia in 2005 was 83.5 billion tolars. 
Of this sum, 11% was spent on advertisements in daily 
newspapers, and 10% on advertisements in various other 
magazines.

table 7: the major advertisers in slovenia

 1 p&g
 2 reckitt benckiser
 3 l'oreal slovenija
 4 henkel slovenija
 5 mobitel
 6 simobil
 7 danone
 8 beiersdorf
 9 wrigley
 10 pejo trading
 11 mercator
 12 delo
 13 porsche slovenija
 14 master foods
 15 renault nissan slovenija
 16 unilever
 17 dnevnik
 18 johnson wax
 19 ferrerro
 20 spar slovenija

 21 bolton trading
 22 loterija slovenije
 23 citroen slovenija
 24 opel
 25 zavarovalnica triglav
 26 engrotuš
 27 colgate palmolive
 28 delo revije
 29 glaxosmithkline
 30 vzajemna
 31 petrol
 32 merkur
 33 toyota adria
 34 studio moderna
 35 banex
 36 johnson&johnson
 37 peugeot slovenija
 38 siol
 39 hervis
 40 telekom slovenije

Source: Marketing magazin, January 2006.

In 2005, the Demokracija weekly’s revenue from advertis-
ing was 70 million tolars, meaning twice as much as in the 
previous year. The Mladina weekly’s revenue from advertis-
ing was four percent lower than was envisaged in the annual 
plan. This information is interesting because it points to still 

ang.indd   45ang.indd   45 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



46

Media For Citizens

another frequently overlooked form of political influence 
on the media. Demokracija is a political weekly founded by 
the political party sds (Slovenian Democratic Party) which 
over the past few years has frequently struggled because of 
a lack of advertising. In contrast, Mladina is regarded as a 
“left-leaning” political weekly that is close to the Liberal 
Democracy of Slovenia (lds), currently an opposition party. 
Delo and Dnevnik were among the largest advertisers in Slov-
enia in 2005, with Delo occupying position 12 and Dnevnik 
position 17 on the list. The list further includes a number 
of other companies over which the state exerts significant 
influence: Mobitel, the mobile telephone operator (place 5), 
other national telecom companies (Telekom Slovenije and 
Siol), then Mercator, Slovenian Lottery, Triglav Insurance, and 
so on. Representatives of these companies, who wished to 
remain anonymous, assured us on many occasions that their 
decisions as to where they should place their advertisements 
were frequently influenced by the state, which told them in 
which media they should place advertisements and where 
the “advertising tap” should be turned off. Foreign compa-
nies, too, have to observe the same rules of strategic adver-
tising, since they have to cultivate good relationships with 
important business partners or local authorities. The story 
of Hofer, a discount retailer, which in early February 2006 
suddenly withdrew from a contract signed with Dnevnik 
that was worth 100 million tolars, has never been fully ex-
plained. The reason stated by Hofer was the increase in the 
price of advertising space in Dnevnik, but Dnevnik denied 
this. Hofer then continued to advertise in Delo, which soon 
carried an interview with Hofer’s regional manager respon-
sible for Hofer’s operations in Slovenia.

The struggle for advertisers and readers among the com-
petitive daily newspapers in Slovenia led to the practice of 
(ab)using newspapers for attacks on various opponents. In 
an interview given to the Finance daily, the Chairman of 
the Board of Styria Medien AG (a 25% owner of Dnevnik), 
described the Mag weekly as an “exception in the media 
world”. “Mag’s manner of writing would not be acceptable 
anywhere else. I feel sorry for Mag’s employees” (Finance, 
May 23, 2006). The weekly Mag, on the other hand, wrote 
that Styria Medien ag “experienced a financial disaster on 
the Slovenian market” with its free weekly Þurnal (Mag, 
No. 20, 2006). Mag also frequently wrote about the business 
(and ethical) difficulties experienced by the tabloid Direkt, 
which was also a topic mentioned on several occasions in 

ang.indd   46ang.indd   46 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



47

Media Empire – Contemporary Masters of Information

the commentaries of Delo’s editor-in-chief, Peter Janèiè. 
The Chairman of the Management Board of Delo, Danilo 
Slivnik, wrote in his regular column for the Mag weekly: 
“A publisher who wants to increase his profit on the Slov-
enian market must shift towards popular content in one 
way or another. It is only there that one can find enough 
room for higher circulation, and only there, as a rule, is one 
spared political problems. Experience of foreign investors 
in media confirms that this is true. The American owners 
of pop tv created a quite commercialized television station, 
the Austrian Styria laid foundations for the sale of a specif-
ic type of journalistic content with its free weekly Þurnal, 
and the Swedish owners of Finance allowed the transforma-
tion of a rather serious business newspaper into a tabloid 
that presents numbers in a quite questionable manner.”23 In 
April of 2006,24 the Demokracija weekly featured the sala-
ries of Delo d.d. employees, listing the sums received by 86 
employees (managers and journalists).

The story about the media owners is also a story about 
journalism and journalists. As Serge Halimi says in his book 
“Novi psi èuvaji,” 25 “the journalist is more often the prey 
than the hunter.” If journalists are frequently the “prey” 
of their media owners’ interests, their position within the 
Slovenian media is even more delicate. We have shown 
that, owing to the specific ownership structure, the own-
ers of general interest daily newspapers are mainly commit-
ted to the interests of politics, which manages “its” media 
property neither with readers’ interest in mind nor with a 
view to earning profit. Political property serves the political 
interest only and, accordingly, politicians argue for a free 
(media) market only when they face demands to regulate 
it in the interest of citizens.

According to data from the Statistical Office of Slove-
nia, in 2005 there were 1 635 journalists employed at Slov-
enian media companies. The register of independent jour-
nalists maintained by the Ministry of Culture shows that in 
June 2006 there were 331 independent journalists, while a 
further 400 journalists had no their independent status le-
gally regulated. According to the Employment Service of 

 23 Danilo Slivnik, “Persil sive barve” (Gray Persil), in Mag, February 20,2006 (p.19)
 24 Milijonarji na Delu (Delo’s Millionaires), in Demokracija, April 13, 2006 (pp.18-20). 

In early June 2006, the officer for information protection issued a decree stipulating 
that a fine be paid by Demokracija for violating the law on the protection of personal 
data. 

 25 Serge Halimi, Novi psi èuvaji (New Watchdogs). 2004. Ljubljana, Maska, Mediak-
cije book series.

ang.indd   47ang.indd   47 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



48

Media For Citizens

Slovenia, in March 2006 there were 43 unemployed journal-
ists.26 Since October 2004, when journalists went on gener-
al strike demanding the regulation of their social rights, no 
collective agreement to regulate this area has been signed. 
Neva Nahtingal, who has been focusing on the situation of 
independent journalists for several years now, has concluded 
that one third of journalists work without the employment 
contract and without even the basic legal or social security 
guarantee. 27 A considerable number of journalists are self-
employed or they have fictitious contracts with some limited 
liability company. This type of employment is also found 
within Pro Plus (the owner of the two largest commercial 
television channels POP TV and Kanal A). The majority of 
executives are not Pro Plus’s employees, but bill their serv-
ices. The Managing Director of Pro Plus is a self-employed 
person, while the director of news and sports departments 
is the owner of a limited partnership company.28 In contrast 
to Pro Plus’s executives, the majority of independent jour-
nalists working for various media receive low payments for 
their work and work by contracts that are mainly harmful 
for them (with the situation of journalists working for lo-
cal media being the most critical of all).29 Such undefined 
legal and social situation of journalists has adverse effects 
on their independence, credibility and professionalism. Un-
certainty (low payments, delayed payments, harmful con-
tracts) makes journalists susceptible to pressures exerted 
by editors, owners and advertisers who require from them 
to write »paid articles« or pr articles that rather than serv-
ing the interest of the public serve the interests of owners 

 26 Data were collected by Lana Zdravkoviæ.
 27 Neva Nahtigal. 2006. »Kolektivna pogodba za vse novinarje« (Collective Agree-

ment For All Journalists), Media Watch journal (May, 2006), available at http://me-
diawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/26/polozaj

 28 Silvester Šurla, »Operacija pop tv« (Operation pop tv), in Mag, No. 27, July 5, 
2006 (p. 49)

 29 Jasmina Potokar Rant analyzed 66 copyright agreements signed between 2003 and 
2006 by self-employed and independent journalists working for the print media (25), 
television (20) radio (16) and a web portal (1) The analysis suggests that media 
companies are either not acquainted with the copyright law or they hope that jour-
nalists are not acquainted with it and will sign whatever is presented to them. The 
analysis of articles regulating economic rights showed that the media appropriated 
or wanted to appropriate more rights than legally allowed. Accordingly, 40 copyright 
agreements did not include the list of economic rights transferred to the media com-
pany. Twenty-one agreements had a non-competition clause, which is controver-
sial since a copyright agreement should be signed for one individual piece of work. 
The majority of agreements (54) did not specify the extent of work, meaning that 
the quantity of work required from journalists could have been defined arbitrarily al-
though the payment was fixed. See Jasmina Potokar Rant. 2006. Urejanje statusa sa-
mostojnih in svobodnih novinarjev v Sloveniji. Analiza pogodbenih razmerij (Reg-
ulating the Status of Independent Journalists in Slovenia. The Analysis of Work 
Agreements). Ljubljana: fdv (a diploma work).

ang.indd   48ang.indd   48 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



49

Media Empire – Contemporary Masters of Information

and advertisers. As a result, the once clear distinction be-
tween advertising (pr) and journalism has gradually be-
come blurred, but the managers of media companies and 
their journalists have never alerted their readers, listeners 
and viewers to this fact. 30

The study of potential influence of media owners on 
whether or not a certain story will be featured and of their in-
fluence on editorial and journalists’ autonomy should there-
fore be directed at uncovering the concrete pressures exerted 
on journalists. In one of the first research studies concerned 
with this problem, indeed conducted on a non-representa-
tive sample,31 the author32 used a simple questionnaire in 
an attempt to establish who exerted influence on journalists 
and in what ways. When journalists were asked who tried 
to influence their work, the answers were as follows: the 
representatives of the organization that felt affected (30% 
of respondents), politicians (24%), company executives 
(11%) and advertisers (10%). When asked how often this 
happened, one - third of respondents answered that it oc-
curred frequently, 38% said rarely, and 23% said very rarely. 
As to the forms of pressure, the most frequent method was 
persuasion (30%), advice (31%), demand (14%) and the 
threat of filing suit against the journalist (12%).

However, journalists and media owners should be even 
more concerned with how their media are perceived by the 
viewers and readers. In May of 2006, while participants in 
the discussion series entitled Trenja (Frictions) on pop tv 
wrangled over whether or not media freedom in Slovenia 
was threatened and whether the democratic foundations 
were being undermined through staff replacements, view-
ers were asked the following question: Do you think that 
with the change in government media freedom improved, 
deteriorated or remained the same? Of the 9 492 viewers 

 30 Igor Drakuliè lists additional problems faced by independent journalists: non-compe-
tition clause, forced »free-lancing«, economic dependence on one contractor only, 
the extent of work that equals to, or is greater than, the work performed by regular 
employees, low payments, dependence on the good-will of the editor/owner/custom-
er, pushing journalists to perform PR and marketing work, and work without con-
tract. Drakuliè Igor. 2005. »Svobodni novinarji podpisali škodljive pogodbe« (Inde-
pendent Journalists Signed Harmful Agreements), in Media Watch journal (Novem-
ber). Available at http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/24/polozaj

 31 The author conducted personal interviews with 29 journalists during an educational 
seminar for journalists held in November 2005. Among the respondents there were 
12 journalists working for Delo, 6 for Dnevnik and 11 for Veèer. Of these, 10 were edi-
tors, 3 were editors and journalists and 16 were journalists only (all holding full-time 
jobs with the said newspaper companies).

 32 This survey was part of the ma thesis entitled “Vpliv lastnikov kapitala na uredniško 
politiko” (The Influence of Capital Owners on Editorial Policies) by Irena Ferluga-
Jedlonènik, a journalist for Veèer. Ljubljana: fdv.2006.

ang.indd   49ang.indd   49 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



50

Media For Citizens

who voted by phone, 50% thought that media freedom had 
become greater with the change in government, 49% said 
that it had become smaller, and only 1% were of the opinion 
that nothing had changed. The conviction that the gov-
ernment has the potential to significantly influence media 
freedom, regardless of its political orientation, has obviously 
come to be taken for granted.

ang.indd   50ang.indd   50 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



51

Media Empire – Contemporary Masters of Information

THE (NON)PLURALITY 
OF SLOVENIAN MEDIA SPACE

After several months of debate, on May 26, 2006, the 
National Assembly of Slovenia passed the amended law 
on the mass media (Amended Mass Media Act, hereafter 
amma).33 One important new provision in this law is state 
support for certain programming content. Article 4.a stipu-
lates that, with a view to ensuring the plurality and democ-
racy of the media, the Republic of Slovenia shall provide, 
through the ministry responsible for culture, funds for re-
alizing the public interest in the media. Budget resources 
will be provided to general interest print media, radio and 
television programs, on-line publications and radio and 
television programming of special significance (local, re-
gional and student programming, and non-profit radio and 
television programming). One of the basic motives behind 
the legislator’s decision to introduce this provision was the 
conclusion that there is a lack of media plurality in Slovenia 
and that the programming content in the “public interest”, 
or greater plurality of the media environment, needs gov-
ernment support. However, a deficient and unidimensional 
definition of the notion of plurality persists .34

The previous law on the mass media (passed in 2001, 
hereafter mma) included several methods for ensuring me-
dia plurality. Article 4 stipulated that “the public interest in 
the area of mass media” was to be ensured through govern-
ment support in disseminating certain programming content 
(in the public interest) and support for the development of 
technical infrastructure in the area of mass media. Section 
9 of Title 1 (Protection of Media Plurality and Diversity), 
comprised articles that protected plurality and diversity of 
the media by restricting ownership concentration and reg-
ulating ownership shares in the media. It should be added, 
however, that the law did not provide a definition of the 
notions of plurality and diversity mentioned in the title of 
this section, nor did it explain the difference between plu-
rality and diversity. We assume that by explicitly mention-
ing both terms the legislator wanted to emphasize that these 
were the two objectives of media policy, so corresponding 

 33  Uradni list RS (Official Gazette of rs), 60/06, 9. 6. 2006 p. 6537.
 34  For more on the differences between the concepts of plurality, diversity and media 

diversity and their implications for the formulation of media policy, see Sandra B. 
Hrvatin, “Ali snovalci medijske politike razlikujejo pluralnost, razliènost in razno-
likost medijev?” (“Do the creators of media policy differentiate among media plural-
ity, variety and diversity« in Media Watch journal, May 2006, No. 25–26 (pp: 4–11).

ang.indd   51ang.indd   51 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



52

Media For Citizens

mechanisms for their implementation should also have been 
in place. However, no such mechanisms were to be found 
anywhere within mma.

The confusion over terms was compounded by the intro-
duction of a new category, i.e. radio and television program-
ming of special significance, stipulated in Section 3 of Title 
II. This kind of programming (including national programs 
produced by the public institution rtv Slovenija) was ex-
pected to ensure diverse content intended primarily for lo-
cal and regional audiences. In addition to the said measures 
and mechanisms, we should also mention some additional 
support for programming stipulated by Article 110 of mma. 
According to this article, the state was obliged to set aside 
part of the budget for the support of audio-visual produc-
tion. To sum up, the previous law included both measures 
aimed at ensuring plurality (restriction of media concen-
tration) and measures for ensuring diversity (Articles 4, 82, 
and 110). We shall now take a look at how budget resources 
were allocated to various media during the period 2202-2005 
with respect to the provision described above.

table 8: co-funding of the media in accordance with mma 
(articles 4, 82, and 110) during the period 2002-2005.

Programming 
content 

(Article 4)

Technical 
infrastructure 

(Article 4) 

Avdio-visual 
projects

(Article 110)

Content of 
special signi-

ficance
(Article 82)

Total

2002 126,462.100 96,902.500 223,364.600
2003 59,167.966 9,999.999 54,690.742 235,360.937 359,219.644
2004 160,619.847 66,958.462 79,999.925 522,976.588 830,554.822
2005 116,865.322 70,717.478 127,480.000 315,062.800
Total 1,756.817.066

Source: Ministry of Culture.

During the period 2002-2005, the government ear-
marked more than 1.7 billion tolars for the implementation 
of media diversity. The resources stipulated by Article 4 of 
mma were to be allocated to the media for selected program-
ming content in the public interest, resources stipulated by 
Article 82 to the broadcasters of programming content of 
special significance, and those stipulated by Article 110 to 
projects that enabled the development of audio-visual pro-
duction in the area of mass media. The envisaged budget 

ang.indd   52ang.indd   52 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



53

Media Empire – Contemporary Masters of Information

resources arising from Article 4 alone amounted to 900 mil-
lion tolars. However, the government never actually pro-
vided these funds, despite the explicit provision in Article 
149 of mma. Resources were allocated by special commis-
sions appointed by the Ministry of Culture, whose members 
included people who had direct links with the broadcasters 
and publishers who competed at public tenders.

Even if we ignore the conflict of interest, the criteria for 
the selection of projects and the failure of the government 
to provide the legally stipulated amount, there still remains 
one problematic issue that has never been resolved. This is 
the question of how (if at all) to asses the efficiency of the 
exploitation of these resources. The aim was to increase me-
dia diversity through certain measures, yet during the five 
years while state support was provided according to this law, 
the government never conducted any research to find out 
whether the support was sensible and efficient. Or, to put it 
differently, it never tried to establish whether this model for 
supporting diversity actually produced the desired results. 
Did 1.7 billion tolars of state subsidy contribute to greater 
diversity of the media in any meaningful way? Nor did the 
government make an analysis of the efficiency of meas-
ures aimed at ensuring plurality (i.e. restrictions on media 
concentration) or of the consumption of available content 
(i.e. the diversity of exposure or assessment of the extent to 
which the citizens “consumed” this content).

Since one of the basic arguments for introducing a spe-
cial budget fund for ensuring media plurality was the lack of 
plurality on the Slovenian media scene, the aim of our analy-
sis is rather limited. We have already shown that ownership 
concentration and the significant presence of the state in 
media companies have implications for editorial policies and 
journalists’ autonomy. According to the data in the media 
register maintained by the Ministry of Culture, the number 
of media outlets in Slovenia is quite high. However, this 
is not all there is to plurality. It would also be necessary to 
establish the extent of the diversity of content provided by 
these media and the diversity of exposure to this program-
ming content (media consumption).

We shall first consider the case of daily newspapers 
which, according to the conclusions of those who proposed 
changes in the media law, displayed a lack of plurality. 
There are four general daily newspapers in Slovenia (Delo, 
Dnevnik, Primorske novice and Veèer), one business newspa-
per (Finance) and two tabloids (Direkt and Slovenske  novice).  

ang.indd   53ang.indd   53 20. 9. 2006   16:27:0720. 9. 2006   16:27:07



54

Media For Citizens

Their combined circulation is approximately 300,000 cop-
ies. Given that subscriptions account for the major part of 
the circulation of daily newspapers, we should start from the 
assumption that readers differ among themselves, as indi-
cated by their choice of newspaper. If the plurality of daily 
newspapers is considered from the ownership perspective, it 
is evident that, of the seven newspapers on the market, six 
are in the hands of owners who are related through owner-
ship links. However, what is more important for the reader 
is whether the chosen newspaper provides all the neces-
sary information.

As a matter of fact, most readers read just one newspa-
per, so in obtaining information they depend on the sources 
and explanations offered by that specific/chosen newspaper. 
When studying the plurality of content the crucial question 
is not how much the contents of various newspapers differ 
among themselves, but rather, what content is not being 
provided by any newspaper. In assessing media plurality, 
one should primarily focus on that which is absent from all 
media, rather than on the content carried or presented in 
various ways by various media. In accordance with this, a 
media policy that aims for plurality should strive to ensure 
subsidies (state support) for that programming content not 
featured by the media, rather than for content that is al-
ready featured and should be presented in diverse ways. To 
put it differently, studies of media plurality should aim to 
establish what content is not present in the media, rather 
than to compare content that is present.

The study entitled “Media Plurality in Slovenia,”35 com-
missioned by the Ministry of Culture for the purpose of facili-
tating the drafting of amendments to the media legislation, 
started from the assumption that there was “weak differen-
tiation among the media in Slovenia in terms of opinions 
(views), as regards both internal and external plurality.” This 
assertion was supported by the results of the analysis of texts 
featured by four daily newspapers (Delo, Dnevnik, Finance 
and Veèer), all of which addressed issues related to the Prime 
Minister or to the government’s proposal for reforms (dur-
ing February and December 2005), and of the columns in 
Dnevnik (in 2005). The analysis included 582 texts deal-
ing with the pm or the proposed reforms. The conclusions 
were as follows (the following is a selected list):

 35 Stanje medijskega pluralizma v Sloveniji (Preliminarno raziskovalno poroèilo) (The 
state of media plurality in Slovenia/Preliminary research report), 2006. Inštitut za 
razvojne in strateške analize (Adam Frane, Matej Makaroviè, Matevþ Tomšiè and 
Peter Lah). Available at http://www.kultura.gov.si/

ang.indd   54ang.indd   54 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



55

Media Empire – Contemporary Masters of Information

 Veèer showed a greater tendency than other three dailies to 
refer to the views of the opposition parties; Finance is out-
standing in this respect, as it allegedly explicitly focuses on 
the lds opposition party;

 Approximately 40% of the text analyzed relied on govern-
ment sources when writing about the PM or the proposed 
reforms; 15% of texts referred to the opposition parties in 
addition to government sources, while approximately 10% 
relied on the coalition parties;

 The analysis of the main actors’ and authors’ attitudes to-
wards the government indicated that negative attitudes 
prevailed;

 It is obvious that the media are not pro-governmental, and 
there are no indicators that the media have recently be-
come pro-government (because of alleged pressure or for 
other reasons).36

And what were the conclusions as to the plurality of 
Dnevnik’s columns? The researchers analyzed 292 columns 
by six authors and divided them into “left” and “right” ori-
ented and “ideologically neutral” on the basis of their un-
derlying standpoints. The conclusion was that 60% of the 
columns carried connotations of specific underlying stand-
points; of these, 46% were left oriented, 39% were neutral 
and 15% right oriented.37

Since the Ministry of Culture commissioned this study 
to meet the needs arising from the drafting of amendments 
to the media legislation, it is interesting to see what, in the 
opinion of the author of the study, the guidelines for media 
policy should be. If we start from the conclusion found in 
this study which says that “(1) the government has a legiti-
mate interest in the area of the mass media” and that “(2) 
governments actually regulate the media,” then it would be 
necessary to find “such criteria as won’t be susceptible to 
subjective interpretation.” The platform on which plural-
ity-oriented media policy should be based could rely on the 
following principles: “(1) the government or the National 
Assembly cannot create plurality, but they can encourage 
it; (2) the objective of the regulation is to provide quality 
journalism reflecting a diversity of ideas. This means that 
it would be sensible to support those media that meet the 
objective criteria for journalistic quality. In addition, there 

 36 Stanje medijskega pluralizma v Sloveniji (The state of media plurality in Slovenia), 
2006: p.44.

 37 Stanje medijskega pluralizma v Sloveniji (The state of media plurality in Slovenia), 
2006: p.49.

·

·

·

·

ang.indd   55ang.indd   55 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



56

Media For Citizens

must be present a demonstrable interest of the public in 
these media.”38

Among the criteria for the allocation of state support 
found in the amma are:

 Ensuring of regular, objective and balanced presentation of 
political activity and viewpoints of various organizations and 
individuals, and the governing political parties and opposi-
tion parties in particular.

 Quality, originality, communicativeness and currency of the 
author’s approach.

 The average number of copies sold in the case of the print 
media.

 The average number of featured original articles in indi-
vidual issues.

 The quantity of general interest, cultural, expert, research 
and educational content.

 The significance of the exercise of the right to public infor-
mation and objective information.

 The extent to which the media create more jobs or more 
opportunities for contractual work for journalists or other 
workers creating programming content.

 The importance of the media for the region or local com-
munity.39

On the basis of these criteria and regular annual analysis 
of media plurality in Slovenia, a special expert committee 
(appointed by the Minister of Culture) is envisaged. It will 
allocate state support to general interest daily newspapers 
with a view to ensuring greater plurality.40 But to which 
general interest daily newspapers and to what content will 
the committee grant support? Will it give support to those 

 38 Stanje medijskega pluralizma v Sloveniji (The state of media plurality in Slovenia), 
2006, p.16 and p. 18.

 39 Zakon o spremembah in doponitvah zakona o medijih (Amended Mass Media Act), 
Article 4.a, paragraph 9.

 40 In early June 2006, Barbara Þgajner Tavš, an MP from the Slovenian National Party 
posed in writing a question to the Minister of Culture: »With regard to the opinion 
of individual ministriy’ representatives who do not perceive media plurality in Slov-
enia, I ask the minister responsible for this area on the basis of which criteria and 
in relation to the pluralization of the media environment, the ministry formulated 
the conditions for the allocation of subsidies? After all, it was the main argument for 
amending the media law and the law on rtv Slovenija.« The reply of the ministry 
dated June 21, 2006 was short. The subsidies will begin to be allocated only after the 
new law comes into effect, and the by-law that regulates the criteria for allocation is 
being considered by the government for harmonization. The Ministry stressed that 
»when reviewing the projects competing for subsidies the expert committee will take 
into account the findings of the regular annual study of the state of media plurality.« 
This mp’s question and the reply are available at http://www.dz-rs.si. The First »reg-
ular study of the state of media plurality in Slovenia« mentioned in this reply was 
presented by the Ministry at the end of June 2006, but, as we have shown, this study 
does not comprise a complete analysis of media (non)plurality.

·

·

·

·

·

·

·

·

ang.indd   56ang.indd   56 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



57

Media Empire – Contemporary Masters of Information

newspapers that treat the government critically, in order 
to encourage more balanced coverage of the work of the 
government? Or should it support the authors of columns 
whose views are more inclined to the right-wing? How large 
should be the sum allocated for launching a new, “right-
wing” oriented newspaper in an environment already ex-
periencing media concentration? Or, should the committee 
support programming content not provided by the existing 
media, which would, indeed, lead to greater plurality of the 
print media?

While the study commissioned by the ministry showed 
that the market in general interest daily newspapers is not 
plural, it did not answer the question of whether the radio 
and television media market is plural, since it did not in-
vestigate this segment. Yet despite this, a substantial por-
tion of state support will go to radio and television pro-
gramming content, and to content of special significance 
in particular.41

table 9: the reach of radio stations in 2005

  in 000 in %
val 202  239 14.00
slo 1 (a1)  189 11.10
city  67 3.90
hit domþale  59 3.40
ognjišèe  55 3.20
postaja center 54 3.20
modri val (koper)  54 3.20
maribor  45 2.70
krka  45 2.70
murski val  44 2.60
veseljak  37 2.20
ptuj  37 2.20
štajerski val  36 2.10
antena 1 33 2.00
sraka  33 1.90
fantasy  33 1.90
net fm  32 1.90
belvi  29 1.70
rogla 28 1.60
koroški radio  28 1.60
maxi - prleški val 26 1.50

 41 Nineteen radio programs and 11 television programs in Slovenia enjoy the “special 
significance” status. 

ang.indd   57ang.indd   57 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



58

Media For Citizens

  in 000 in %
celje 26 1.50
rgl  25 1.50
zeleni val  25 1.40
salomon 21 1.20
kranj 19 1.10
goldi  19 1.10
triglav  19 1.10
capris  17 1.00
radio si  17 1.00
studio d  16 0.90
gama mm  15 0.90
brezje (maribor)  15 0.90
kum 14 0.80
slovenske gorice  14 0.80
moj radio  14 0.80
šport  13 0.80
breþice  13 0.70
radio 94  12 0.70
sora  12 0.70
val  11 0.70
radlje  10 0.60
viva  10 0.60
univox  10 0.60
bakla 9 0.60
dur  9 0.50
poslovni val  9 0.50
energy 9 0.50
odmev  8 0.50
robin  7 0.40
velenje  7 0.40
slo 3 (ars)  7 0.40
alpski val  6 0.40
max  6 0.40
orion  6 0.30
alfa  5 0.30
plus  4 0.20
gorenc  4 0.20
nova  4 0.20
tempo 4 0.20
laser  4 0.20
morje 4 0.20
študent  4 0.23
snoopy - studio zos  4 0.20
sevnica  3 0.20

ang.indd   58ang.indd   58 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



59

Media Empire – Contemporary Masters of Information

  in 000 in %
prlek 3 0.20
geoss  3 0.20
odeon  2 0.10
slovenski poslovni kanal 2 0.10
celjski val 1 0.10
1tr 1 0.10
urban 1 0.10

Source: nrb 2005.

table 10: reach of television stations in 2005

national stations in 000 in %
pop tv 1031.4 60.40
slovenija 1 929.5 54.50
kanal a 468.4 27.40
slovenija 2 441.9 25.90
tv 3 95.2 5.60
koper - capodistria 22.0 1.30

local stations in 000 in %
net tv 44.9 2.60
vaš kanal  26.7 1.60
vtv velenje 24.0 1.40
tv pika 21.2 1.20
tv paprika 12.8 0.70
tv celje 10.9 0.60
tv primorka 10.0 0.60
tvm 9.3 0.50
gorenjska tv 3.2 0.20
idea tv 1.9 0.10
studio as 1.8 0.10

Source: nrb 2005.

  Comments: Data about the reach of radio and television stations in 
2005 shows that the most viewed television channels were POP TV, 
RTV SLO1, Kanal A, RTV SLO2 and Prva TV. POP TV and Kanal A, 
the two most watched commercial television stations, are both owned 
by cme. Among the five most watched local television programs are 
three commercial stations (Net TV, TV Pika, TV Paprika) and two 
programs of special significance (Vaš kanal and VTVVelenje). Among 
the five most listened to radio stations are two programs of the public 
radio station (Val 202 and Slo 1), two commercial stations (City and 

ang.indd   59ang.indd   59 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



60

Media For Citizens

Hit Domþale) and a non-profit station of special significance, Radio 
Ognjišèe.

The owners of content classified as having special signifi-
cance proposed, through the Publishing, Printing and Media 
Association of the Chamber of Commerce, an amendment 
to the media legislation envisaging special support for their 
operation, on the grounds that their programming content 
serves the public interest. The government supported their 
proposal and allocated to these programs a sum equal to 3% 
of the support received by public television rtv Slovenia 
programs.42 Arguing for the adoption of this amendment, 
the Association said that “owing to the high costs of pro-
duction, all programs of special significance, by nature of 
their activity, operate on the margins of profitability or even 
below the profitability threshold, virtually without earning 
any profit. In fact, the production costs are financed from 
other profit-earning activities of the economic organiza-
tion.” They also argued that, with the minimal state support 
provided so far, which has not exceeded 10% of the total 
sum needed to produce programming content of special sig-
nificance, “programming content of special significance will 
hardly be able to fulfill the requirements needed to preserve 
this status and obtain funds through public tenders, or the 
expectations of the public regarding quality local and re-
gional content.” Without generous state support, they are 
allegedly “in danger, and particularly so are the job positions 
of journalists and other programming staff.”43

 42 amma, Article 4a, paragraph 3. 
 43 Remarks by the Print and Media Union on the amendments to the mma, epa 0699-

iv, first reading (pp. 2–3). Print and Media Union with the Chamber of Commerce 
has around 460 members-media publishers.

ang.indd   60ang.indd   60 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



.

ang.indd   61ang.indd   61 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



62

Media For Citizens

table 11 : business results of broad

market shares

in percentages

publisher city media N
o.

 o
f e

m
pl

oy
ee

s

to
ta

l r
ev

en
ue

s 
in

'0
00

 to
la

rs

to
ta

l r
ev

en
ue

s 

sa
le

s 
re

ve
nu

es

as
se

ts

podjetje za informiranje 
d.d.

murska sobota radio murski val (ngd) 35 571.900 2,55 2,47 1,45

nt&rc d.o.o. celje radio celje (ngd) 32 467.360 2,08 2,25 0,44

infonet media d.d. ljubljana nacionalna programska 
radijska mreþa

1 456.136 2,03 2,21 2,60

radio tednik ptuj d.o.o. ptuj radio ptuj 23 350.325 1,56 1,69 0,67

rgl d.d. ljubljana radio glas ljubljane 11 350.015 1,56 1,61 1,06

quadrum, d.o.o. tomaj radio val, informativni 
val

1 331.677 1,48 1,60 3,26

r domþale d.o.o. domþale radio hit, radio rock fm 18 309.227 1,38 1,42 2,43

radio city d.o.o. maribor radio city 12 271.536 1,21 1,30 1,01

radio ognjišèe d.o.o. koper radio ognjišèe 22 251.520 1,12 0,65 1,28

naš èas, d.o.o. velenje radio velenje (podruþnica 
nè) (ngd)

18 235.710 1,05 1,11 1,19

novice d.o.o. slovenske konjice radio rogla (ngd) 13 203.912 0,91 0,98 0,46

radio kranj, d.o.o. kranj radio kranj 11 195.377 0,87 0,80 0,95

radio krka novo mesto, 
d.o.o.

novo mesto radio krka 9 177.717 0,79 0,85 0,65

radio štajerski val d.o.o. šmarje pri jelšah radio štajerski val 13 147.202 0,66 0,71 0,28

recal d.o.o. ljutomer radio maki - prleški val 7 143.466 0,64 0,58 0,82

radio triglav jesenice, 
d.o.o.

jesenice radio triglav 10 133.091 0,59 0,54 0,44

radio 94 d.o.o. postojna radio 94, krpan 4 132.664 0,59 0,62 1,39

univox d.o.o. koèevje radio univox 11 119.509 0,53 0,52 0,35

radio kum trbovlje, d.o.o. trbovlje radio kum 11 115.314 0,51 0,50 0,26

koroški radio d.o.o. slovenj gradec koroški radio (ngd) 12 108.266 0,48 0,52 0,24

studio d, d.d. novo mesto studio d 10 107.722 0,48 0,48 0,24

alpe adria zeleni val 
podjetje za radiofuzijo in 
marketing,d.o.o.

spodnja slivnica radio zeleni val 9 106.626 0,48 0,47 0,22

radio breþice d.o.o. breþice radio breþice 8 106.612 0,48 0,49 0,20

radio sora, d.o.o. škofja loka radio sora 10 105.182 0,47 0,46 0,23

radio capris d.o.o. koper radio capris 7 96.430 0,43 0,40 0,47

optimedia, d.o.o. ljubljana radio šport 1 94.740 0,42 0,45 0,55

biroteh, d.o.o. hrušica radio belvi gorenjska (ngd) 0 92.953 0,41 0,45 0,41

radio robin d.o.o. nova gorica radio robin 5 91.650 0,41 0,41 0,19

ngd: radio and television broadcasting is not registered as the 
publisher's main line of business (in many cases, broadcast activity is in 
fact the main line of business although not registered as such).

 44 Table 11 and the data analysis were prepared by Iztok Juranèiè, president of the Trade Union of Journalists 
in Slovenia.

ang.indd   62ang.indd   62 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



63

Media Empire – Contemporary Masters of Information

broadcasters of radio programs44

selected indicators comparative matrix

in percentages in'000 tolars per employee index =the observed avarage is 100

profitability labor costs per employee

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

su
bs

id
ie

s 
by

 th
e 

M
i-

ni
st

ry
 o

f C
ul

tu
re

 
(in

 to
la

rs
)

5,89 4,12 16.340 6.850 5.074 21,1 31,4 59,4 155,6 159,6 12,250.800

-21,26 -4,21 14.605 5.826 4.307 -76,2 -32,0 53,1 132,4 135,5 –

68,49 3,77 456.136 5.928 5.928 245,5 28,7 1657,4 134,7 186,4 –

6,27 2,69 15.232 5.686 4.148 22,5 20,5 55,3 129,2 130,4 20,597.484

3,49 2,77 31.820 5.498 4.022 12,5 21,1 115,6 124,9 126,5 5,892.960

17,69 2,94 331.677 3.168 3.168 63,4 22,4 1205,2 72 99,6 –

6,34 2,08 17.179 3.996 3.177 22,7 15,9 62,4 90,8 99,9 10,019.897

14,40 8,59 22.628 4.363 3.210 51,6 65,4 82,2 99,1 100,9 –

– -5,95 11.433 5.323 3.778 – -45,3 41,5 120,9 118,8 –

10.75 7,93 13.095 6.282 5.604 38,5 60,4 47,6 142,7 176,2 –

15,57 11,90 15.686 4.212 2.895 55,8 90,6 57,0 95,7 91,0 1,256.450

16,33 13,99 17.762 7.130 4.989 58,5 106,6 64,5 162 156,9 14,160.000

18,60 11,13 19.746 6.339 4.573 66,7 84,7 71,8 144 143,8 –

37,26 19,08 11.323 3.747 2.670 133,6 145,3 41,1 85,1 84,0 –

53,00 18,72 20.495 3.149 2.252 190,0 142,6 74,5 71,6 70,8 –

3,68 3,09 13.309 6.663 4.812 13,2 23,5 48,4 151,4 151,3 10,275.000

16,88 8,61 33.166 1.966 1.417 60,5 65,5 120,5 44,7 44,5 –

9,17 3,53 10.864 3.308 2.408 32,9 26,8 39,5 75,2 75,7 11,260.198

3,95 2,86 10.483 5.973 4.256 14,2 21,8 38,1 135,7 133,9 9,524.050

5,52 4,25 9.022 6.330 3.062 19,8 32,4 32,8 143,8 96,3 6,455.400

15,99 12,94 10.772 5.154 3.495 57,3 98,5 39,1 117,1 109,9 15,208.695

14,67 7,43 11.847 2.759 1..894 52,6 56,6 43,0 62,7 59,6 7,052.337

-1483,79 -88,94 13327 3211 2242 -5318,3 -677,4 48,4 73,0 70,5 3,380.608

11,45 8,29 10518 5245 3680 41,0 63,1 38,2 119,2 115,7 8,911.619

55,73 8,68 13776 3921 2909 199,8 66,1 50,1 89,1 91,5 –

1,41 0,16 94740 4952 4952 5,1 1,2 344,2 112,5 155,7 –

25,14 1,74 – – – 90,1 13,2 0 0 0 –

41,69 26,08 18.330 4.270 3.168 149,4 198,6 66,6 97,0 99,6 3,645.860

ang.indd   63ang.indd   63 20. 9. 2006   16:27:0620. 9. 2006   16:27:06



64

Media For Citizens

market shares

in percentages

publisher city media N
o.

 o
f e

m
pl

oy
ee

s

to
ta

l r
ev

en
ue

s 
in

'0
00

 to
la

rs

to
ta

l r
ev

en
ue

s 

sa
le

s 
re

ve
nu

es

as
se

ts

radio center d.o.o. maribor radio center 5 91.620 0,41 0,44 0,33

radio gorenc d.o.o. trþiè radio gorenc 8 81.331 0,36 0,25 0,33

radio net d.o.o. maribor radio net fm 8 78.463 0,35 0,38 0,17

sraka international d.o.o. novo mesto radio sraka (ngd) 6 74.366 0,33 0,35 0,09

nova nova d.o.o. ajdovšèina radio nova 3 51.470 0,23 0,25 0,11

media info d.o.o. murska sobota radio viva 4 39.869 0,18 0,19 0,15

santi, d.o.o. novo mesto radio max (ngd) 1 38.350 0,17 0,18 0,20

1 radio d.o.o. ljubljana 1 radio 0 37.881 0,17 0,14 0,10

radio alfa d.o.o. slovenj gradec radio alfa 4 37.380 0,17 0,18 0,18

radio cerkno d.o.o. cerkno radio odmev 3 37.344 0,17 0,17 0,11

radio belvi, d.o.o. kranj radio belvi kranj 1 36.895 0,16 0,17 0,13

radio slovenske gorice 
d.o.o.

lenart v slovenskih 
goricah

radio slovenske gorice 8 36.772 0,16 0,17 0,21

boris sušin s.p. velenje moj radio (ngd) 2 35.996 0,16 0,17 0,11

radio antena d.o.o. ljubljana radio antena (ngd) 0 32.175 0,14 0,15 0,19

radio kobarid d.o.o. kobarid alpski val 3 25.715 0,11 0,09 0,05

radio goldi savinjski val, 
d.o.o.

dolenja vas midi-radio goldi 
savinjski val

2 24.747 0,11 0,12 0,06

fantasy - šprah, k.d. škofja vas radio fantasy (ngd) 1 23.577 0,11 0,11 0,09

b.&b.belna d.o.o. šentilj v slov. goricah radio plus maribor 2 23.389 0,10 0,10 0,25

puntar d.o.o. krško radio energy 2 21.282 0,09 0,10 0,05

itak d.o.o. ljubljana radio mesto, radio btc 
(ngd)

2 19.332 0,09 0,09 0,05

radio sevnica d.o.o. sevnica radio sevnica 1 19.208 0,09 0,04 0,11

interteh, d.o.o. vnanje gorice radio orion 0 17.039 0,08 0,07 0,10

mahkovec š & d, d.n.o. litija radio geoss 1 15.889 0,07 0,07 0,04

noblesse, d.o.o. reèica ob paki radio bakla (ngd) 1 15.732 0,07 0,08 0,06

radio tempo matjaþ 
jeršiè s.p.

polzela radio tempo 1 13.886 0,06 0,07 0,04

radio brezje d.o.o. maribor radio brezje 1 13.671 0,06 0,07 0,09

artist d.o.o. èrnomelj radio odeon 0 13.584 0,06 0,04 0,07

šu & co, d.o.o. piran radio tartini (ngd) 0 13.197 0,06 0,06 0,07

radio radlje d.o.o. radlje ob dravi radio radlje 0 10.774 0,05 0,05 0,02

ntr, logatec, d.o.o. logatec 1tr 0 10.537 0,05 0,03 0,02

laser vilko pustotnik s.p. slovenj gradec radio laser (ngd) 1 8.931 0,04 0,04 0,05

r gama - mm d.o.o. ljubljana radio ekspres 0 8.704 0,04 0,04 0,05

radio ava d.o.o. ljubljana radio ava 1 7.137 0,03 0,03 0,05

ngd: radio and television broadcasting is not registered as the 
publisher's main line of business (in many cases, broadcast activity is in 
fact the main line of business although not registered as such).

ang.indd   64ang.indd   64 20. 9. 2006   16:27:0520. 9. 2006   16:27:05



65

Media Empire – Contemporary Masters of Information

selected indicators comparative matrix

in percentages in'000 tolars per employee index =the observed avarage is 100

profitability labor costs per employee

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

su
bs

id
ie

s 
by

 th
e 

M
i-

ni
st

ry
 o

f C
ul

tu
re

 
(in

 to
la

rs
)

34,07 10,25 18.324 2.406 1.798 122,1 78,1 66,6 54,7 56,6 –

– -15,42 10.166 2.592 1.689 – -117,5 36,9 58,9 53,1 25,099.000

49,95 6,95 9.808 2.007 1.388 179,0 53,0 35,6 45,6 43,7 –

38,04 18,36 12.394 2.961 2.267 136,3 139,8 45,0 67,3 71,3 4,376.000

21,78 7,48 17.157 2.298 1.723 78,1 57,0 62,3 52,2 54,2 –

– -105,35 9.967 2.081 1.532 – -802,4 36,2 47,3 48,2 –

0 0 38.350 9.180 9.020 0 0 139,3 208,6 283,6 1,805.624

177,22 57,36 – – – 635,2 436,9 0 0 0 –

-16,27 -7,03 9.345 3.576 2.508 -58,3 -53,5 34,0 81,3 78,9 –

24,99 7,30 12.448 3.683 2.554 89,6 55,6 45,2 83,7 80,3 13,575.000

31,17 6,40 36.895 4.109 4.109 111,7 48,7 134,1 93,4 129,2 2,334.247

49,79 7,14 4.597 2.451 1.739 178,5 54,3 16,7 55,7 54,7 18,433.000

48,07 40,53 17.998 2.266 1.375 172,3 308,7 65,4 51,5 43,2 –

5,76 0,99 – – – 20,6 7,5 0 0 0 1,393.510

-116,25 -25,65 8.572 1.947 1.336 -416,7 -195,4 31,1 44,2 42 8,271.600

81,03 0,72 12.374 1.840 1.301 290,4 5,5 45,0 41,8 40,9 –

42,07 11,57 23.577 516 362 150,8 88,1 85,7 11,7 11,4 –

– -12,31 11.695 2.453 1.986 – -93,8 42,5 55,7 62,4 –

21,29 8,90 10.641 2.454 1.664 76,3 67,8 38,7 55,7 52,3 –

-116,32 -7,06 9.666 1.920 1.083 -416,9 -53,8 35,1 43,6 34,0 –

-18,73 -16,66 19.208 5.927 3.087 -67,1 -126,9 69,8 134,7 97,1 4,515.136

13,27 6,10 – – – 47,6 46,4 0 0 0 1,785.323

2,31 0,97 15.889 2.591 1.873 8,3 7,4 57,7 58,9 58,9 –

32,26 10,77 15.732 2.079 1.599 115,6 82,0 57,2 47,2 50,3 –

22,32 3,04 13.886 2.334 1.566 80,0 23,1 50,5 53,0 49,2 –

4,99 3,10 13.671 3.625 2.706 17,9 23,6 49,7 82,4 85,1 –

-452,85 -12,26 – – – -1623,1 -93,4 0 0 0 3,557.832

9,80 1,61 – – – 35,1 12,2 0 0 0 –

0,00 0,00 – – – 0 0 0 0 0 –

-24,92 84,61 – – – -89,3 644,4 0 0 0 –

15,95 10,31 8.931 1.347 1.120 57,2 78,5 32,5 30,6 35,2 –

– -31,17 – – – – -237,4 0 0 0 –

-23,84 -5,90 7.137 2.228 1.883 -85,4 -44,9 25,9 50,6 59,2 –

ang.indd   65ang.indd   65 20. 9. 2006   16:27:0520. 9. 2006   16:27:05



66

Media For Citizens

market shares

in percentages

publisher city media N
o.

 o
f e

m
pl

oy
ee

s

to
ta

l r
ev

en
ue

s 
in

'0
00

 to
la

rs

to
ta

l r
ev

en
ue

s 

sa
le

s 
re

ve
nu

es

as
se

ts

moškotevc marketing 
d.o.o.

stopèe radio celjski val (ngd) 0 6.468 0,03 0,03 0,01

skupina kaos, d.o.o. ljubljana radio kaos 0 4.850 0,02 0,02 0,07

enimar d.o.o. koper radio portoroþ 0 4.574 0,02 0,02 0,11

radio urban d.o.o. ribnica radio urban 0 4.565 0,02 0,02 0,03

radio morje d.o.o. ljubljana radio morje 0 1.906 0,01 0,01 0,13

soda d.o.o. ljubljana radio ljubljana 0 108 0,00 0,00 0,01

svet idej d.o.o. gorica pri raztezu radio 105 (5m poslovanja) 0 3 0,00 0,00 0,01

media ton d.o.o. radenci radio radio (ngd) 0 0 0,00 0,00 0,02

radio klasik - oblak k.d. ljubljana radio klasik 0 0 0,00 0,00 0,00

zavod marš maribor mariborski radio študent 3–4 – – – –

zavod rš ljubljana radio študent 2 – – – –

zavod za informiranje ormoþ radio prlek 1 – – – –

zveza romov slovenije murska sobota radio romic 1 – – – –

skupaj izdajatelji 
radijskih medijev

400 6,912.556 30,82 31,16 27,82

skupaj izdajatelji 
rtv medijev

815 22,429.651 100 100 100

ngd: radio and television broadcasting is not registered as the 
publisher's main line of business (in many cases, broadcast activity is in 
fact the main line of business although not registered as such).

Source: Balance sheet data ajpes (ibon, September 2005), Media register (April 2006).

  Comment: Podjetje za informiranje d. d., nt& rc d. o. o, Radio Ted-
nik Ptuj and Naš èas d. o. o. are broadcasters of radio programs and 
publishers of print media. The radio programs classified as programs 
of special significance are Radio Robin (local), Radio Murski val (re-
gional), Radio Kum (regional), Radio Kranj (regional), Radio Triglav 
(regional), Radio Sora (regional), Radio Marš (student), Studio D (re-
gional), Radio Ptuj (regional), Radio Odmev (local). Radio Alpski val 
(local), Koroški radio (regional), Radio Slovenske gorice (regional), 
Radio Gorenc (local), Radio Celje (regional), Radio Univox (local), 
Štajerski val (regional), Radio Ognjišèe (non-profit), Radio Velenje 
(local).

ang.indd   66ang.indd   66 20. 9. 2006   16:27:0520. 9. 2006   16:27:05



67

Media Empire – Contemporary Masters of Information

selected indicators comparative matrix

in percentages in'000 tolars per employee index =the observed avarage is 100

profitability labor costs per employee

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

su
bs

id
ie

s 
by

 th
e 

M
i-

ni
st

ry
 o

f C
ul

tu
re

 
(in

 to
la

rs
)

1420,59 19,46 – – – 5091,7 148,2 0 0 0 –

0,16 0,10 – – – 0,6 0,8 0 0 0 6,473.400

4,38 0,90 – – – 15,7 6,9 0 0 0 –

0,38 0,14 – – – 1,4 1,1 0 0 0 –

– -3,62 – – – – -27,6 0 0 0 –

-4,19 -3,88 – – – -15,0 -29,6 0 0 0 –

-12,06 -12,03 – – – -43,2 -91,7 0 0 0 –

– -0,86 – – – – -6,6 0 0 0 –

-10,98 -9,00 – – – -39,3 -68,5 0 0 0 –

– – – – – – – – – – 14,450.175

– – – – – – – – – – 2,500.000

– – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – –

10,04 3,60 17.281 4.728 3.440 36 27,4 62,8 107,4 108,2 248,461.205

27,90 13,13 27.521 4.401 3.180 100 100 100 100 100 589,509.555

ang.indd   67ang.indd   67 20. 9. 2006   16:27:0520. 9. 2006   16:27:05



68

Media For Citizens

 table 12: business results of 

market shares

in percentages

publisher city media N
o.

 o
f e

m
pl

oy
ee

s

to
ta

l r
ev

en
ue

s 
in

'0
00

 to
la

rs

to
ta

l r
ev

en
ue

s 

sa
le

s 
re

ve
nu

es

as
se

ts

pro plus d.o.o. ljubljana kanal a, pop tv 
(lastnik) (ngd)

138 9,006.706 40,16 42,32 50,08

evj elektroprom d.o.o. loke pri zagorju etv (ngd) 140 2,560.228 11,41 11,94 9,88

skyline d.o.o. ljubljana studio signal (ngd) 10 513.521 2,29 2,47 1,17

tele-tv d.o.o. kranj gorenjska televizija- 
gtv (ngd) 

14 337.972 1,51 1,57 1,02

tele 59 d.o.o. maribor rts 2 288.640 1,29 0,74 1,43

privat d.o.o. ljubljana tv paprika 4 169.098 0,75 0,82 0,34

prva tv d.o.o. ljubljana prva tv 10 852.237 3,80 0,81 1,59

vtv studio, d.o.o. velenje tv velenje 13 160.311 0,71 0,77 0,78

naklo, d.o.o. logatec tv lep logatec (ngd) 7 157.657 0,70 0,75 0,48

alenka camlek s.p. ravne na koroškem top rtv 5 147.470 0,66 0,57 0,94

va d.o.o. šempeter pri gorici tv primorka 8 138.536 0,62 0,60 0,49

pop tv d.o.o. ljubljana pop tv (ngd) 0 137.967 0,62 0,67 0,02

televideo d.o.o. ljubljana tv pika (ngd) 1 136.192 0,61 0,66 0,28

kanal a d.o.o. ljubljana kanal a 0 131.565 0,59 0,61 0,97

tv celje d.o.o. celje tv celje 10 128.592 0,57 0,59 0,23

mini go d.o.o. solkan mestni studio (ngd) 4 125.185 0,56 0,60 0,68

tv idea - kanal 10 d.o.o. murska sobota kanal 10 11 68.959 0,31 0,30 0,12

ktv dravograd d.o.o. dravograd koroška tv dravograd 
(ngd)

1 68.554 0,31 0,33 0.16

poseidon d.o.o. ljubljana golica tv, èarli tv (v 
steèaju) (ngd)

2 55.536 0,25 0,26 0,05

hi-fi d.o.o. murska sobota tv as 7 45.552 0,20 0,22 0,18

euro 3 tv, d.o.o. ljubljana eptv 1 44.499 0,20 0,22 0,05

loka tv, d.o.o. škofja loka deþelna televizija loka 0 37.329 0,17 0,17 0,26

domates d.o.o. lucija sponka tv 2 24.410 0,11 0,09 0,12

atv babnik & co d.n.o. litija rtv signal litija 2 24.103 0,11 0,07 0,06

branko veseliè s.p. markovci skupni televizijski 
program obèin (ngd)

5 20.764 0,09 0,10 0,23

destrnik,dornava,
gorišnica,markovci

–

vi-tel d.o.o. dornberk vitel 4 18.162 0,08 0,08 0,05

ngd: radio and television broadcasting is not registered as the 
publisher's main line of business (in many cases, broadcast activity is in 
fact the main line of business although not registered as such).

 45 Table 12 and the data analysis were prepared by Iztok Juranèiè, president of the Trade Union of Journalists 
in Slovenia.

ang.indd   68ang.indd   68 20. 9. 2006   16:27:0520. 9. 2006   16:27:05



69

Media Empire – Contemporary Masters of Information

television program broadcasters45

selected indicators comparative matrix

in percentages in'000 tolars per employee index = the observed avarage is 100

profitability costs per employee

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

su
bs

id
ie

s 
by

 th
e 

M
in

is
tr

y 
of

 C
ul

tu
re

 
(in

 to
la

rs
)

35,12 22,73 65.266 5.091 3.547 125,9 173,1 237,1 115,7 111,5 –

9,09 2,26 18.287 3.537 2.625 32,6 17,2 66,4 80,4 82,5 –

64,20 24,70 51.352 3.350 2.396 230,1 188,1 186,6 76,1 75,4 –

18,98 9,50 24.141 6.064 4.592 68,0 72,3 87,7 137,8 144,4 –

2,77 1,22 144.320 1.785 1.416 9,9 9,3 524,4 40,6 44,5 90,091.961

1,11 0,06 42.275 2.033 1.483 4,0 0,4 153,6 46,2 46,6 –

-24,13 26,20 85.224 5.225 4.011 -86,5 199,5 309,7 118,7 126,1 –

-82,38 -16,99 12.332 2.685 1.926 -295,3 -129,4 44,8 61,0 60,6 108,041.700

26,65 1,61 22.522 4.651 3.343 95,5 12,2 81,8 105,7 105,1 –

0 0 29.494 2.314 1.671 0 0 107,2 52,6 52,5 –

-25,35 -15,99 17.317 6.095 4.394 -90,9 -121,8 62,9 138,5 138,2 10,481.848

4,44 2,87 – – – 15,9 21,9 0 0 0 –

26,01 19,41 136.192 12.284 9.145 93,2 147,8 494,9 279,1 287,6 –

5,44 4,00 – – – 19,5 30,4 0 0 0 –

116,10 12,95 12.859 4.750 3.505 416,1 98,6 46,7 107,9 110,2 8,108.765

12,69 9,85 31.296 3.541 2.666 45,5 75,0 113,7 80,5 83,8 –

0 0 6.269 3.053 2.179 0 0 22,8 69,4 68,5 95,738.183

55,96 23,23 68.554 2.971 2.243 200,6 176,9 249,1 67,5 70,5 –

– -504,79 27.768 1.562 1.013 – -3844,5 100,9 35,5 31,8 –

430,53 -4,85 6.507 2.265 1.553 1543,1 -36,9 23,6 51,5 48,8 –

0 0 44.499 3.131 2.280 0 0 161,7 71,1 71,7 –

– -13,20 – – – – -100,6 0 0 0 –

35,90 13,98 12.205 1.681 1.213 128,7 106,5 44,3 38,2 38,1 8,137.448

28,28 14,78 12.052 2.947 1.913 101,4 112,6 43,8 67,0 60,2 14,352.500

0 0 4.153 1.751 1.333 0 0 15,1 39,8 41,9 –

– – – – – 0 0 0 0 0 –

– -95,91 4.541 2.243 1.709 – -730,4 16,5 51,0 53,7 –

ang.indd   69ang.indd   69 20. 9. 2006   16:27:0420. 9. 2006   16:27:04



70

Media For Citizens

market shares

in percentages

publisher city media N
o.

 o
f e

m
pl

oy
ee

s

to
ta

l r
ev

en
ue

s 
in

'0
00

 to
la

rs

to
ta

l r
ev

en
ue

s 

sa
le

s 
re

ve
nu

es

as
se

ts

lokalna tv 
grosuplje,podruþnica s.p., 
avdio video signal, zorc 
miran

grosuplje tv grosuplje (ngd) – 14.121 0,06 0,06 0,05

videoprodukcija martin 
ivanuša s.p.

ptuj televizija ptuj (ngd) 0 13.086 0,06 0,06 0,05

moj tv d.o.o. selnica ob dravi moj tv 1 12.093 0,05 0,06 0,04

pinteriè & co., d.n.o. breþice ropot tv 1 11.506 0,05 0,05 0,02

studio forma, samo 
sadnik s.p.

þalec savinjska televizija 
(ngd)

1 10.417 0,05 0,05 0,03

prospera d.o.o. ljubljana tv petelin 3 10.298 0,05 0,05 0,03

lokalna tv 
trbovlje,podruþnica s.p., 
ab videoprodukcija, anton 
berakoviè

trbovlje lokalna tv trbovlje; 1 
m poslov. (ngd)

1 9.074 0,04 0,04 0,03

tv srk-11 joþe æosiæ s.p. gornja radgona tv studio radgona- 
kanal 11

0 8.211 0,04 0,04 0,01

telefilm silvo lešnik s.p. zgornja volièina televal 0 7.914 0,04 0,04 0,03

m 3 plus d.o.o. maribor metka (ngd) 2 7.058 0,03 0 0,11

jtv, d.o.o. ljubljana televizija šiška 0 4.118 0,02 0,02 0,03

j & v d.o.o. ljubljana televizija ljubljana (ngd) 0 3.916 0,02 0,02 0,03

vigred d.o.o. laško tv krpan laško (ngd) 2 3.059 0,01 0,01 0,04

ajkom d.o.o. gmajnica tv plus 0 2.215 0,01 0,01 0,01

media team timotej peèoler 
s.p.

vuzenica tv prometej 0 249 0 0 0

kabelska produkcija d.o.o. novo mesto i-tv; 3m poslovanja 0 15 0 0 0,01

kabelska televizija 
medvode, zavod

medvode televizija medvode (ngd) 2 – – – –

ktrc radeèe, javni zavod radeèe video strani ktrc 
radeèe (ngd)

5–9 – – – –

ktv ormoþ, zavod ormoþ kabelska televizija 
ormoþ (ngd)

– – – – –

mtv adria d.o.o. ljubljana mtv adria (ngd) – – – – –

oron, zavod loþ televizijski kanal loška 
dolina (ngd)

1 – – – –

upc d.o.o. ljubljana play tv – – – – –

vascom, zavod za 
izobraþevanje in video-
produkcijo, pivka

pivka vascom pivka (ngd) – – – – –

xtension d.o.o., 
podruþnica maribor

maribor net tv, net xxl (ngd) – – – – –

ngd: radio and television broadcasting is not registered as the 
publisher's main line of business (in many cases, broadcast activity is in 
fact the main line of business although not registered as such).

ang.indd   70ang.indd   70 20. 9. 2006   16:27:0420. 9. 2006   16:27:04



71

Media Empire – Contemporary Masters of Information

selected indicators comparative matrix

in percentages in'000 tolars per employee index = the observed avarage is 100

profitability costs per employee

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

su
bs

id
ie

s 
by

 th
e 

M
in

is
tr

y 
of

 C
ul

tu
re

 
(in

 to
la

rs
)

0 0 – – – 0 0 0 0 0 –

6,88 6,74 – – – 24,7 51,3 0 0 0 –

1,22 0,42 12.093 1.838 1.381 4,4 3,2 43,9 41,8 43,4 –

24,96 6,26 11.506 1.613 1.390 89,5 47,7 41,8 36,7 43,7 1,385.000

36,99 32,07 10.417 2.412 628 132,6 244,3 37,9 54,8 19,7 –

-3,73 -1,17 3.433 2.071 1.512 -13,4 -8,9 12,5 47,0 47,6 –

0 0 9.074 428 223 0 0 33,0 9,7 7,0 –

21,06 18,23 – – – 75,5 138,8 0 0 0 –

13,32 12,94 – – – 47,8 98,6 0 0 0 –

26,57 2,04 3.529 730 581 95,2 15,5 12,8 16,6 18,3 –

22,66 9,70 – – – 81,2 73,9 0 0 0 –

-251,19 -23,41 – – – -900,3 -178,3 0 0 0 –

– -43,23 1.530 1.685 1.438 – -329,3 5,6 38,3 45,2 –

26,88 24,39 – – – 96,3 185,8 0 0 0 –

0 0 – – – 0 0 0 0 0 –

0 0 – – – 0 0 0 0 0 –

– – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – 1,999.936

– – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – –

ang.indd   71ang.indd   71 20. 9. 2006   16:27:0420. 9. 2006   16:27:04



72

Media For Citizens

market shares

in percentages

publisher city media N
o.

 o
f e

m
pl

oy
ee

s

to
ta

l r
ev

en
ue

s 
in

'0
00

 to
la

rs

to
ta

l r
ev

en
ue

s 

sa
le

s 
re

ve
nu

es

as
se

ts

zavod neviodunum krško tv krško (ngd) 5–9 – – – –

zavod za ktv in informi-
ranje slovenska bistrica

slovenska bistrica studio bistrica (ngd) 3–4 – – – –

skupaj izdajatelji 
televizijskih medijev

415 15,517.095 69,18 68,84 72,18

skupaj izdajatelji 
rtv medijev

815 22,429.651 100 100 100

ngd: radio and television broadcasting is not registered as the 
publisher's main line of business (in many cases, broadcast activity is in 
fact the main line of business although not registered as such).

Source: Balance sheet data ajpes (ibon, September 2005), Media register (April 2006).

  Comment: Eleven television programs are classified as having special 
significance: Vaš kanal (regional), atv Signal (local), tv Primorka (lo-
cal), Vaša televizija – vtv (regional), Kanal 10 (local), Televizija Celje 
(local), Loka tv (local), gtv (local), rts (regional) i-tv (non-profit) and 
Èarli tv (non-profit).

Business results for 2004 indicate a relatively high aver-
age profitability within the private radio sector. The average 
return on capital amounted to nearly 28%; this percentage 
for radio stations was 10%, and for television stations al-
most 33% (especially good were the business results of Pro 
Plus, the owner of two largest commercial television chan-
nels, POP TV and Kanal A). The comparison of business 
results shows considerable differences between individual 
broadcasters. Many declared low profits, indicating that 
the main line of business for which they are licensed (and 
which they carry out using a limited public resource – fre-
quencies) earns virtually no profit at all. Furthermore, ac-
cording to the business results declared, the labor costs at 
these companies are far below the average within the radio 
sector, with this average being low in general, as well. Some 
broadcasters had serious difficulties with financial stability, 
given that in 2004, in addition to negative profit they also 
reported negative capital. However, apart from one radio 
program (Radio Gorenc), there are no radio or television 

ang.indd   72ang.indd   72 20. 9. 2006   16:27:0420. 9. 2006   16:27:04



73

Media Empire – Contemporary Masters of Information

selected indicators comparative matrix

in percentages in'000 tolars per employee index = the observed avarage is 100

profitability costs per employee

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

pr
of

it/
 c

ap
ita

l

pr
of

it/
 a

ss
et

s

re
ve

nu
e

la
bo

r c
os

ts

sa
la

rie
s

su
bs

id
ie

s 
by

 th
e 

M
in

is
tr

y 
of

 C
ul

tu
re

 
(in

 to
la

rs
)

– – – – – – – – – – 2,711.009

– – – – – – – – – – –

32,69 16,80 37.391 4.085 2.929 117,2 128,0 135,9 92,8 92,1 341,048.350

27,9– 13,13 27.521 4.401 3.180 100 100 100 100 100 589,509.555

programs of special significance in this group. It is a fact 
that the broadcasters who received state support between 
2002 and 2005 as a rule have returns on capital and labor 
costs that are lower than the average in this sector. A look 
at the business results of radio stations in 2004 also shows 
that 17 radio stations had no employees, and 15 had only 
one employee.

After 2000, the owners and their interests in radio sta-
tions changed frequently and at a fast pace. Given that the 
government never provided frequencies for a commercial 
radio station with national coverage, the owners of individ-
ual radio stations were buying ownership stakes in other sta-
tions. In so doing, they not only consolidated their property 
but also extended the geographical coverage of the programs 
in their possession.46 The consequences of this “consolida-
tion” are most evident in the programs themselves. Many 
radio stations offer little diversity of content.

 46 The mma of 2001 made possible the foundation of radio and television networks. 
The largest radio network is Infonet, comprising Poslovni val, Slovenski poslovni kanal, 
Radio Antena, Radio Belvi Gorenjska, Celje’s and Postojna’s radio Fantasy, Radio 1, 
Max, Morje, Portoroþ, Šport, Urban, Val, Vrhnika and Koroški radio. Infonet prepares 
news and sells it to ten radio stations; they have business partnership with 14 radio 
stations. (Petra Šubic, “Kako je Oblak postal radijski mogotec” (How Oblak Became 
a Radio Tycoon), in Manager, No. 5, May 2006, pp:48–49.). 

ang.indd   73ang.indd   73 20. 9. 2006   16:27:0420. 9. 2006   16:27:04



74

Media For Citizens

MORE DIVERSITY = LESS UNIFORMITY

The notions of plurality and diversity reflect various ob-
jectives of media policy that can be ensured through certain 
measures. Plurality may be achieved by restricting media 
ownership, and diversity through a proactive media policy 
not limited exclusively to the allocation of state support 
or subsidies for certain media and the content they offer. 
Media concentration, the decline of independent editorial 
policies and their “submersion” within large editorial of-
fices of media corporations, the disappearance of content 
that is unattractive to advertisers, lower access to the me-
dia for minorities, uniformity of opinion and views – all 
these are the trends typical of contemporary media. The 
decades- old concept and related policy for regulating the 
media market has proved unsuccessful. Rather then offering 
more diverse views of the world, a greater number of media 
brought uniformity and monotony instead. Therefore, the 
main problem of media policy in the 21st century, on the 
national level and globally, is how to ensure and protect 
plurality and diversity.

The passing of three media laws over the last 14 years, 
all of which placed stress on plurality and diversity as im-
portant aspects of media policy, clearly show that the Slov-
enian government has no suitable strategy in this area. It is 
true that the two previous laws on the mass media, one from 
1994 and the other from 2001, had two sections dedicated 
to plurality and diversity, but the practical implementation 
of these provisions was problematic. The 1994 law attempt-
ed to ensure plurality and diversity by restricting ownership 
stakes in the media to 33%. Unfortunately, this provision 
was formulated loosely, leaving ample room for circumvent-
ing it in more than one way. Although the legislator set a 
two-year deadline for harmonizing controversial ownership 
stakes with this provision (by 1996), and although it gave 
a green light to the ministry responsible for this area to re-
move from the register those media outlets that failed to 
fulfill this requirement, no one checked how the require-
ment was actually met. So despite the 33% limit, during 
this period cme acquired a majority stake in the commercial 
television station pop tv. The implementation of the legal 
provision obliging the government to make a declarative 
commitment to providing support for non-commercial me-
dia is similarly unclear. We do not have information whether 
the then government met the 60-day deadline as stipulated 

ang.indd   74ang.indd   74 20. 9. 2006   16:27:0420. 9. 2006   16:27:04



75

Media Empire – Contemporary Masters of Information

by Article 91, within which it should have defined the cri-
teria and methods for allocating state support. Neither do 
we have information on whether any media outlet received 
state support on the basis of this provision.

The Mass Media Act of 2001 also attempted to ensure 
plurality and diversity by restricting ownership shares in 
media companies. These provisions met the same fate as 
those in the previous law, since the law did not provide an 
adequate definition of the relationship between the broad-
caster/publisher and the media owner. All prohibitions in 
this law applied to broadcasters/publishers, but in practice 
ownership stakes are concentrated in the hands of media 
owners. However, there is a difference between the two laws 
with respect to the allocation of state support. The 2001 
Mass Media Act introduced mechanisms for the allocation 
of state support, so from 2002 to 2005 the government ear-
marked 1.7 billion tolars. However, there was no system-
atic policy to accompany this provision, and accordingly, 
no analysis was made of the effect of this support, that is, 
whether the declared objective, greater media diversity in 
Slovenia, was achieved. The Amended Mass Media Act 
is bound to repeat the same story all over again. The only 
difference is that today the legislator has a clear picture of 
how, why and to whom the resources should be allocated. 
But the question of whether the support thus allocated will 
indeed ensure plurality and diversity remains open.

ang.indd   75ang.indd   75 20. 9. 2006   16:27:0420. 9. 2006   16:27:04



76

Media For Citizens

POLITICS AND JOURNALISM

  Janja Koren (journalist): Do you, after everything that you went 
through, regret entering politics? Would you do the same given your 
present experience?

  Miro Petek: The experience is interesting and good. Above all, it is 
about some link between politics and journalism. Politics and journal-
ism have many points in common. Perhaps there exists some hostile 
relation between politics and journalism from time to time, but we 
cannot do one without the other. We cannot do without you, and 
you cannot do without us.

Odmevi, August 7, 2006

In February 2001, unknown perpetrators beat and seri-
ously injured Miro Petek, a journalist working for the Veèer 
daily. Before the attack, Petek mainly wrote critical articles 
about the consequences of the transition in the Koroška re-
gion and links between public persons in the fields of eco-
nomics and politics.47 One of the stories traced by Petek 
explored the operation of a branch office of the bank that 
was the majority owner of Veèer. In 2004, Miro Petek was 
elected a deputy to the National Assembly as a candidate 
of what is currently the largest coalition party, sds (Slove-
nian Democratic Party). Petek never had the satisfaction of 
seeing his attackers (or those who ordered the attack) sen-
tenced in court. After more than five years and many imbro-
glios, the Higher Court in Maribor (allegedly) decided that 
five suspects accused of attacking Petek were innocent. The 
decision of the court was leaked to the public even before 
it was handed to the defendants, and that occurred during 
the Court’s summer recess. When Petek was asked by the 
journalist on the evening news program Odmevi, Janja Ko-
ren, whether after everything that he had gone through he 
was sorry that he had decided to enter politics, the former 
journalist turned politician answered that journalism and 
politics had many points in common. “Perhaps there exists 
some hostile relation between politics and journalism from 
time to time, but we cannot do one without the other.”

There undoubtedly exists a relationship between jour-
nalists/journalism and politics. But this is a relationship in 
which limitations and prohibitions are clear. Politicians can-
not be journalists, and journalists cannot be politicians. A 

 47 Exhaustive information on the “case of Petek” is available at www.primerpetek.net. 
The report prepared on behalf of the International Federation of Journalists by its re-
searcher Alexander Sami, dated June 14, 2002 is available at www.novinar.com/pe-
tek/petek-case.pdf (The Miro Petek Case. A Threat to Press Freedom in Slovenia).

ang.indd   76ang.indd   76 20. 9. 2006   16:27:0320. 9. 2006   16:27:03



77

Media Empire – Contemporary Masters of Information

politician writing for the media is not a journalist, and such 
contributions are at their best political viewpoints disguised 
as a journalistic text. When a journalist becomes a politi-
cian, he can no longer expect that his/her operation is in 
the interest of the public. He/she is simply a politician who 
represents partial (political) interests. In democratic socie-
ties these dividing lines are clear and transparent. Politics 
will always attempt to influence the media, and the media, 
on their part, should incessantly strive to prevent politicians 
from influencing their editorial policies. In democratic so-
cieties, politicians have very few points in common with 
the media. Independent media can operate and exist with-
out politics. For them, politics is just one among the many 
subjects on which they report, and nothing besides that. 
But many politicians and many journalists still seem unable 
to accept this fact. For a number of editors and journalists, 
politics still provides the meaning of their existence.

In today’s society in which media ownership has been 
concentrated in the hands of a few owners, and news pro-
duction serves the purpose of increasing the price of shares 
and profit, politics has become a serious partner of media 
owners. Politics make possible the passing of “friendly” me-
dia legislation (elimination of anti-monopoly measures, less 
rigorous protection of copyright, protection of children etc.) 
and in exchange it obtains “amiable” media treatment or 
even free access to editorial policy.

Despite some specific features (e.g. considerable gov-
ernment stakes in media companies), the Slovenian me-
dia environment demonstrates all the typical traits of me-
dia development found in other European countries. The 
media transition that began in the 1990s and ended in 
the early 21st century has acquired the features of a new 
“democratic Leviathan.” New-age censorship, whose im-
plications are in no way different from “hard” censorship 
interventions of the past, is based on the rights of owners 
and the laws of the (free) market, thus producing extreme 
forms of (informational and communicational) exclusion 
and stratification.

The fact that during the drafting of the new media law 
in Slovenia the articles referring to the right of reply and 
right of correction were proposed and publicly defended 
(including at the session of the National Assembly’s com-
mittee for culture, education and sport) by a powerful me-
dia owner, confirms that media owners and politicians in 
Slovenia indeed have many points in common.

ang.indd   77ang.indd   77 20. 9. 2006   16:27:0320. 9. 2006   16:27:03


