
M
ed

ijs
ka

 p
ol

iti
ka

 v
 S

lo
ve

ni
ji 

v 
de

ve
td

es
et

ih

M
edia Policy in Slovenia in the 1990s

MEDIA POLICY

IN SLOVENIA

IN THE 1990s

Regulation, privatization, concentration
and commercialization of the media

sandra b. hrvatin

marko milosavljeviæ

MEDIJSKA POLITIKA

V SLOVENIJI

V DEVETDESETIH

Regulacija, privatizacija, koncentracija
in komercializacija medijev

sandra b. hrvatin

marko milosavljeviæ

Naslovka.p6517.6.01, 20:21 1



doslej izšlo v zbirki mediawatch

marjeta doupona horvat,

jef verschueren, igor þ. þagar

Retorika begunske politike v Sloveniji

breda luthar

Politika teletabloidov

darren purcell

Slovenska drþava na internetu

tonèi a. kuzmaniæ

Bitja s pol strešice

karmen erjavec, sandra b. hrvatin,

barbara kelbl

Mi o Romih

matevþ krivic, simona zatler

Svoboda tiska in pravice posameznika

breda luthar, tonèi a. kuzmaniæ,

sreèo dragoš, mitja velikonja,

sandra b. hrvatin, lenart j. kuèiæ

Mit o zmagi levice

other titles in

the mediawatch series

marjeta doupona horvat,

jef verschueren, igor þ.  þagar

The rhetoric of refugee policies in Slovenia

breda luthar

The Politics of Tele-tabloids

darren purcell

The Slovenian State on the Internet

tonèi a.  kuzmaniæ

Hate-Speech in Slovenia

karmen erjavec, sandra b.  hrvatin,

barbara kelbl

We About the Roma

matevþ krivic,  simona zatler

Freedom of the Press and Personal Rights

breda luthar, tonèi a.  kuzmaniæ,

sreèo dragoš, mitja velikonja,

sandra b.  hrvatin, lenart j .  kuèiæ

The Victory of the Imaginary Left

Naslovka.p6517.6.01, 20:21 2





peace institute

metelkova 6

si-1000 ljubljana

e: info@mirovni-institut.si

www.mirovni-institut.si

pubished by: peace institute

edit ion: mediawatch (http://mediawatch.ljudmila.org)

editor : brankica petkoviæ

media policy in slovenia in the 1990s

Regulation, privatization, concentration and commercialization
of the media

authors : sandra b. hrvatin, marko milosavljeviæ

translat ion: olga vukoviæ

design: id studio

typography: goudy &  goudy sans, itc

printing

coordination: boþnar &  partner

© 2001 mirovni inštitut



sandra b. hrvatin, Faculty of Social Sciences,
Department of Communication Studies, Ljubljana
(www.fdv.uni-lj.si)

marko milosavljeviæ, Faculty of Social Sciences,
Department of Communication Studies, Ljubljana
(www.fdv.uni-lj.si)

MEDIA POLICY IN
SLOVENIA IN THE 1990s
Regulation, privatization, concentration and

commercialization of the media





CONTENTS

summary 7

a decade marked by the absence

of a media policy  9

media liberalization in slovenia  13

new dailies did not tip the balance

on the press market  17

privatization of the largest slovene

daily newspaper – Delo  19

the ownership transformation of Veèer  26

Slovenec,  the first new-comer

with short life  30

Republika follows the suit  34

media plurality in slovenia  36

legal restrictions on ownership

were lacking  40

political takeovers under the pretext

of lucrative business  50

the development of the broadcast media  53

public service television – struggling

against commercialization  62

conclusion  65

literature  66





7

Media Policy in Slovenia in the 1990s

SUMMARY

During the 1990s the Slovene media were signiWcantly
aVected by political changes. The events that most inXuenced
the media world of the nineties were the introduction of the
new media law (arguments and discussions about the media
law in Slovenia have again become topical ten years later),
the privatization of the media, liberalization of the print me-
dia market and superWcial regulation of the broadcasting mar-
ket, media monopolization and commercialization. These
events are the subject of the analysis in this essay.

The Slovene media market is small, so relatively mod-
est Wnancial resources suYce to establish control over it
(especially in comparison with the sums involved in the
takeovers and acquisitions in other European countries).
Before the process of media privatization got underway,
the Slovene state expected the invasion of large European
and American corporations, similar to what has happened
in some other countries in transition. One decade later it
is possible to conclude instead that a small number of local
owners with stakes in numerous aYliated companies con-
trol the major part of the Slovene media market. The con-
centration is still in progress, while cross-ownership ties
remain unchanged. It is obvious that the state, or rather
its supervising institutions, do not have any mechanism
(and no interest) to introduce order into this Weld.

Moreover, the legislative body has overlooked another
important fact, namely that privatization has nothing to
do with the ethics of the media operation, and even less so
with the accountability of the media to the public. The
democratic and plural media, which were expected to be
secured through the Mass Media Act of 1994, proved to
have a high price. In democratic societies the prevention
of media monopolization is the responsibility of the state.
However, in a system which is subject to voluntary steps
by the state, market and new owners, that is to say, in which
there are no legal and Wnancial conditions for plurality of
the media, it is not possible to talk of media freedom.

The story of introducing Wrstly the Mass Media Act
that came into force in 1994 and then the Mass Media
Act of 2001 brings to light the state’s attitude towards the
media deregulation. In the beginning of the 1990s, the basic
dilemmas revolved around the questions of whether a law
on the media was needed at all, and what kind of law it
should be. Once in force, the law proved to be deWcient.



8

Summary

InsuYcient supervision of the implementation of the deW-
cient law thus resulted in a non-transparent concentra-
tion of media ownership and numerous violations of the
law for which, unfortunately, there were no sanctions.

The Wrst changes to the Mass Media Act of 1994 were
proposed in 1997 followed by four years of debate before
the Mass Media Act, which replaced the former law, came
into force. It treats certain areas (for example, the inter-
ests of the state) in minute detail, while others (for ex-
ample the interests of citizens) are dealt with only loosely.
On the other hand, the fundamental question posed over
the past decade remains unchanged and, more importantly,
unanswered. This question is: What kind of the media
policy does the state actually support?



9

Media Policy in Slovenia in the 1990s

A DECADE MARKED BY THE ABSENCE
OF A MEDIA POLICY

The last decade of the twentieth century in Slovenia
was marked by endless debates about the media and at-
tempts to regulate the media sector. The Wrst signs of de-
regulation, or rather, the withdrawal of the state from the
media scene, could be observed towards the end of the
1980s, when the state discontinued its aid to most of the
newspapers (in addition to direct support, the state aid in-
cluded discount prices for paper and artiWcial maintenance
of a uniform price of the dailies). As a result, some news-
papers folded and others adapted to the demands of the
market. Formerly ‘institutions of special national impor-
tance’, the media now became economic subjects that had
to earn their income by competing in the market.

The cee countries in transition had no strategy and
still less political will to deWne the media policy for the
future. The question of media democratization was reduced
to the question of how to change (democratize) the own-
ership of the media. As for the print media segment, the
freedom of public expression was simply equated with the
freedom of ownership. The opinion that prevailed was that
the privatization of the media (the presence of known
owners in the sphere formerly devoid of owners) would be
a suYcient safeguard against interference by the state.
When justifying the need to prevent any form of state in-
terference, the advocates of complete deregulation prima-
rily pointed out troublesome experiences from the previ-
ous system. If we ignore for the moment the politically
motivated funds intended for the pluralization of the me-
dia (there was an attempt to establish such a fund in
Slovenia put forward in the proposal for a mass media law
in July 2000), we can conclude that most of the cee coun-
tries have failed to take care of the media so far.

Another conviction that prevailed in Slovenia was that
the print media should remain in the hands of Slovene
owners (in order to protect ‘national interests’) or, to put
it diVerently, that it was absolutely necessary to prevent
the sell-oV of the media to foreign owners (in contrast to
what has happened in, say, Hungary). The ‘fear’ that for-
eign owners would impose their own (above all political)
will led to legal restrictions on the proportion of owner-
ship shares in media companies. In reality what happened,
under the pretext of warding oV the danger of takeovers by



10

Media Policy in Slovenia in the 1990s

foreigners, was that media became concentrated in the
hands of a small number of local owners, sometimes with
recognizable political implications. The basic dilemma ac-
companying the privatization of the media was whether the
process should be subject to the law governing the transfor-
mation of the ownership of companies (which came into
force in 1992) or regulated by a special law. A group of mps
who participated in drawing up the law on the transforma-
tion of ownership supported the view that the media (with
the exception of the public institution rtv Slovenija) should
be treated the same as any other company as regards the
privatization rules. This generated another question, namely
whether capital investments by the state should be taken
into account in the privatization process, the same as when
privatizing other companies. As a matter of fact, the media
in Slovenia were socially-owned, but social ownership in
eVect amounted to state ownership. Under the privatization
law, the socially-owned capital (which is subject to
privatization) is deWned as the diVerence between company’s
total assets and its liabilities which include claims for the
return of property by former owners. This meant that there
existed a theoretical possibility that the state itself could
regain its majority ownership of media companies, or in other
words, that the media could become nationalized.

The (political) decision to privatize the media by means
of employee (internal) buyouts was adopted in order to
ensure that the media would remain in the hands of em-
ployees which in turn would enable political independence.
In line with this decision, Article 39 of the Mass Media
Act of 1994, which prescribed a dispersed ownership (by
preventing a take-over by one owner only), represented a
kind of a safety valve that ruled out the possibility of the
nationalization of the media. Privatization by internal
buyout furthermore determined the relationships between
the management and employees, that is, between the man-
agement and the editor-in-chief. Article 30 of the Mass
Media Act thus speciWed that the editor-in-chief of a pub-
lic medium was appointed and discharged by the newspa-
per publisher or broadcast company subject to the prior
opinion of the editorial board or representatives of the
editorial board. Similarly, under Article 34, any essential
changes in the editorial policy were subject to the opinion
of the editorial board or their representatives. These ar-
ticles were intended to prevent future owners from inXu-
encing the editorial policy of the media.



11

A Decade Marked by the Absence of a Media Policy

In contrast to the complete deregulation of the print
media Weld, most ex-socialist countries attempted to re-
tain control over the broadcast media. The question of the
transformation of state television into a public service tele-
vision was related to the question of how to secure the
inXuence of the public and prevent political parties from
assuming indirect control over the public radio and televi-
sion network. Yet, on the other hand, the frequency spec-
trum was dissipated quite recklessly. As for the debate re-
garding a new law on the mass media, which was to apply
to the broadcast media as well, the prevailing view was
that the smallness of the Slovene market made it unsuit-
able for national commercial networks. A new media law,
so the argument ran, should support the setting up of local
radio and television stations so that a broadcasting license
would, as a rule, be granted for a single transmitter site
only. “The one-frequency principle” was included in the
Wrst draft of the Mass Media Act and both the national
authority for telecommunications and inter-sectoral work-
ing group, which dealt with the applications for frequency
allocations at the time, observed this rule.

However, in 1993 (one year before the Mass Media Act
came into force), under the pretext of democratization and
public pressure, frequencies began to be allocated to com-
mercial radio and television stations. Political pressures
from various political parties contributed to uncontrolled
frequency allocation. The former Slovene Christian Demo-
cratic Party exploited its control over the state authorities
responsible for allocating frequencies and set up the Wrst
national networks - radio station Ognjišèe and television
station TV3. Both were expected to obtain the status of
non-commercial networks which would have instituted
them as additional public services in the country. How-
ever, with the adoption of the Mass Media Act in 1994,
the status of a non-commercial public program was granted
to the public institution rtv Slovenija only (apart from it
only local programs could obtain the same status), so both
Radio Ognjišèe and TV3 became commercial stations
Wnanced exclusively from advertising.

The story of introducing Wrstly the Mass Media Act
that came into force in 1994 and then the Mass Media
Act of 2001 brings to light the state’s attitude towards the
media deregulation. In the beginning of the 1990s, the basic
dilemmas revolved around the questions of whether a law
on the media was needed at all, and what kind of law it



12

A Decade Marked by the Absence of a Media Policy

should be. Once in force, the law proved to be deWcient.
The ownership restriction rules were not observed, and the
law could not prevent the ‘sale’ (and re-sale) of broadcast
channels either. Undoubtedly its biggest Xaw was the fail-
ure to prescribe legal sanctions for cases of violation. In-
suYcient supervision of the implementation of the deW-
cient law thus resulted in a non-transparent concentra-
tion of media ownership and numerous violations of the
law for which, unfortunately, there were no sanctions. The
Wrst changes to the Mass Media Act of 1994 were proposed
in 1997 followed by four years of debate before the Mass
Media Act, which replaced former law, came into force. It
treats certain areas (for example, the interests of the state)
in minute detail, while others (for example the interests of
citizens) are dealt with only loosely. In addition the law
tries to govern the print and broadcast media all at once.
On the other hand, the fundamental question posed over
the past decade remains unchanged and, more importantly,
unanswered. This question is: What kind of the media
policy does the state actually support?

Obviously, the media in the 1990s were signiWcantly
aVected by political changes. The events that most inXu-
enced the media world of the nineties, namely the intro-
duction of the new media law (arguments and discussions
about the media law in Slovenia have again become topical
ten years later), the privatization of the media, liberaliza-
tion of the print media market and superWcial regulation of
the broadcasting market, media monopolization and com-
mercialization, are the subject of our analysis in this essay.



13

Media Policy in Slovenia in the 1990s

MEDIA LIBERALIZATION IN SLOVENIA

The changes in the media system that occurred during
the transition period were of an exceptionally political or
rather politicized nature. The question of how to democ-
ratize the media was at the same time the question of how
to democratize society in general (Splichal, Bašiè Hrvatin,
1998). In a traditional liberal model, the main role of the
mass media is to scrutinize the use of government power.
The fulWllment of this role is believed to determine the
forms of ownership and organization of the media. Since
the relevant institutions at the time held that it was nec-
essary to secure a complete independence of the media
particularly from the state, and since it was believed that
complete independence could be guaranteed only by pri-
vate ownership, leaving media to market forces was seen
as a pre-requisite for their democratization. This approach
is limiting in that it sees the state as the only player poten-
tially threatening the independence of the media, and the
market as the only mechanism that can ensure their inde-
pendence. The media privatization process showed that
changes in the media system involved a characteristic join-
ing of the political (party) and economic powers. Indeed
the state did give up the media throne, but simultaneously
‘soft’ forms of control over the media emerged.

The paradox of the deregulation of the communications
sector in post-communist countries arises from disregarding
the presence of two levels of regulation – political and eco-
nomic. An almost complete economic deregulation of the
media in Slovenia thus led to a number of irregularities in
the privatization process, disrespect for the laws (which were
lacking anyway) and the Wrst cases of monopolization. These
processes proved to have political consequences.

Ben Bagdikian1 says that media changes can be counted
among the numerous ironies of the 1980s. Post-commu-
nist countries chose to support the centripetal regulation
of the media systems meaning that the media had to be
removed as far from the power centers and centralized con-
trol as possible. Ironically, this coincides with the opposite
trend in the western countries where the media increas-
ingly come under the inXuence of the centrifugal forces
that more and more push them towards the center of po-
litical decision-making. The role of the state, formerly the

1 Ben H. Bagdikian. 1992. The Media Monopoly. Boston: Beacon Press (fourth edition).



14

Media Policy in Slovenia in the 1990s

center of control over the media, was taken over by corpo-
rations. In Eastern and Central Europe the expectations
related to democratization processes mostly focused on pri-
vate property and market mechanisms (which, quite para-
doxically, were expected to be secured by the state). By
contrast, the West sees them as one of the obstacles in the
way of democratization (Raboy, 1989:7-8).2 In other words,
that which is considered to be the essential contradiction
and an obstacle to democratization in the West, is in the
East seen as a pre-requisite for democratization. The ‘his-
torical fear’ of the state and its institutions blinded post-
socialist countries to the fact that it is precisely the state
who must introduce safety mechanisms needed for the in-
dependent media operation, which in eVect means that the
state, in a way, self-limits its own unjustiWed interventions.3

The Slovene media market is small, so relatively mod-
est Wnancial resources suYce to establish control over it
(especially in comparison with the sums involved in the
takeovers and acquisitions in other European countries).
Before the process of media privatization got underway, the
Slovene state expected the invasion of large European and
American corporations, similar to what has happened in
some other countries, Hungary and Poland in particular. One
decade later it is possible to conclude instead that a small
number of local owners with stakes in numerous aYliated
companies control the major part of the Slovene media
market. The concentration is still in progress, while cross-
ownership ties remain unchanged. It is obvious that the state,
or rather its supervising institutions, do not have any mecha-
nism (and no interest) to introduce order into this Weld.

Moreover, the legislative body has overlooked another
important fact, namely that privatization has nothing to
do with the ethics of the media operation, and even less so
with the accountability of the media to the public. The
democratic and plural media, which were expected to be
secured through the Mass Media Act of 1994, proved to
have a high price. In democratic societies the prevention
of media monopolization is the responsibility of the state.
However, in a system which is subject to voluntary steps

2 Raboy, Mark. 1989. ‘East West Dialogue on Media and Democratization’ in The
Democratic Communique 8(3)

3 In an international comparative analysis of the status of journalists conducted by
Slavko Splichal and Colin Sparks (1996) the majority of journalists stated that
the greatest obstacle to media freedom in their own country was the prevailing
form of ownership and control – in western countries with ‘commercial’ systems
this was private ownership and in ex-socialist countries the state-owned media.



15

Media liberalization in Slovenia

by the state, market and new owners, that is to say, in which
there are no legal and Wnancial conditions for plurality of
the media, it is not possible to talk of media freedom.

The privatization of the print media was diVerent from
that of the broadcast companies. The popular remark that
owning a television station is a ‘license to print money’
should be taken with all seriousness in the case of Slovenia.
According to the publicly available information, private
tv stations in Slovenia mostly operate at a loss, yet when
their owners decide to sell ownership shares (occasionally
to several buyers at a time) they fetch exorbitant prices.
What, then, sets apart audio-visual operators from other
media companies? The answer is simple: the limited num-
ber of frequencies that are subject to speciWc terms of use
and allocated for a limited number of years.

The media law that was adopted in 1994 was based on
the assumption that media privatization would not attract
much attention on the part of the local buyers. However,
it soon became obvious that the demand for broadcasting
licenses was high. From 1990 to 1994, the year the Mass
Media Act came into force, and months after that, the
national authority for telecommunications was granting
broadcasting licenses despite the fact that it had no ad-
equate legal basis for licensing. Under the pretense of de-
mocratization and public pressure, in March 1993 broad-
casting licenses began to be awarded to the commercial
media. By 22 April 1994 all important broadcasting fre-
quencies, that is to say, those with the nation-wide cover-
age, were allocated. It was not by chance that the Mass
Media Act, which speciWed methods and terms under which
a broadcasting license could be granted, was passed only
one day after the last important broadcasting license was
awarded (to TV3). The newly established supervising au-
thority, the Broadcasting Council, which in accordance with
the above-said law became responsible for license alloca-
tions, thus ‘inherited’ a depleted frequency fund, a chaotic
ownership situation in the newly founded media companies,
and inadequate (or even non-existent) program plans which
served as the basis for allocating broadcasting licenses.

Article 58 of the Mass Media Act of 1994 speciWed the
responsibilities of the Broadcasting Council as follows: pro-
tecting the freedom of communications; ensuring indepen-
dent editorial policy, openness and plurality of radio and
tv programs; exercising control over the activities of radio
and television organizations and cable operators in



16

Media liberalization in Slovenia

Slovenia; establishing criteria for deWning which radio and
television programs are non-commercial; proposing to the
appointed body (Telecommunications Agency in this case)
an allocation or revocation of a broadcasting license; and
shaping the policy of frequency band and channel alloca-
tion. In other words, the Council was entrusted with su-
pervising things which it should have deWned in the Wrst
place, before all key frequencies were allocated. Another
point we would like to stress is that none of the Council’s
annual reports, which have been regularly submitted to
the National Assembly ever since its foundation in 1995,
has been publicly discussed so far.

All radio broadcasting licenses were allocated free of
charge, which is a unique example not found in other Eu-
ropean countries. For example, Hungary was the last among
the East European countries to allow private radio and tele-
vision stations. On adopting a new media law, it decided
to privatize the second channel of the national tv i.e. tv2

and simultaneously released a new frequency band that was
previously used by the Soviet army stationed in Hungary.
This made room for two new private television stations.
Moreover, the Hungarians went one step further than the
neighboring countries as regards the legislation. Hungary
was the Wrst East European country to put up available fre-
quencies for public sale, and also the Wrst to oVer two pro-
grams, which prevented monopolizing. Any business con-
sortium in which any one company could have the maxi-
mum of a 49% share, and Hungarian partners had at least
a 26% share, could compete for the license. Three consor-
tiums were formed. The Wrst was headed by the German-
Benelux corporation named clt-Ufa, the second by sbs

and the third by cme. The winning bidders will pay us$ 50

for the 10-year concession, with a down payment for the
Wrst three-year period. Yet everybody is convinced that the
price is not too high. In 1997, before broadcasting licenses
were put up for sale, the Hungarian advertising cake was
worth us$ 188 million with an annual growth of 18%. For
comparison purposes, the Slovene advertising cake in the
same year amounted to us$ 35 million.



17

Media Policy in Slovenia in the 1990s

NEW DAILIES DID NOT TIP
THE BALANCE ON THE PRESS MARKET

If one wants to understand fully the implications of the
current debate on the media in Slovenia, we must Wrst ana-
lyze some vital questions that were formulated over the last
decade – the implementation of the media law, the issue of
control, the privatization of the former ‘socially owned’
media, some political attempts to establish new media, the
concentration of media ownership, and attempts at ‘politi-
cal’ takeovers of the biggest Slovene daily newspapers.

All the existing daily newspapers (except for Slovenske
novice) originate from the previous system and they were priva-
tized through internal buyouts and internal distribution of
shares. All three dailies that were formed after 1990, that is,
Slovenec, Republika and Jutranjik, failed. Today, the four big-
gest media companies (Delo, Dnevnik, Veèer, Slovenske nov-
ice), control more than 90% of the daily newspaper market.

The transformation of a socially owned company into
a company with known owners is governed by the Trans-
formation of the Ownership of Enterprises Act (Uradni
list, 55, 1992:3117-3124). Once the ownership transfor-
mation is completed, the company is entered into the com-
pany register (Article 8).

Under the provisions of this law, the company draws up
a transformation of ownership plan subject to the approval
by the authorized agency. The company may choose
any combination of privatization methods stated in Article
18. These methods include allocation of common shares to
three state funds, internal distribution of shares, and employee
buyout among others. The company issues common shares
for the socially-owned capital which is deWned as a diVerence
between the company’s total assets and its liabilities.

Article 22 prescribes that common shares are allocated
to the state funds in the following proportions: 10% of the
shares are allocated to the Pension Fund, 10% to the In-
demniWcation Fund, and 20% to the Development Fund
for the purpose of further distribution of shares to autho-
rized investment corporations (so-called pids).

Articles 24 and 25 specify the details of the internal
buyout by which that part of the company’s value that is
undergoing de facto privatization is distributed. Under these
provisions, a company transfers to the Development Fund
the part of the socially-owned capital as speciWed in the
internal buyout scheme. These shares are sold at 25% dis-



18

New dailies did not tip the balance on the press market

count and more than one-third of the employees must par-
ticipate in the buyout. In addition, within the next four
years a company must buy back from this fund at least one-
fourth of these shares annually, at a price that is equal to
their nominal value. The company may not grant any loans
or issue any guarantees to the employees for the purchase
of common shares. The internal buyout may be eVected
through direct deductions from monthly salaries, proWts or
individual payments either in money or securities. The part
that is not privatized becomes the property of the Devel-
opment Fund, which can sell it to others.

Article 23 speciWes the rules of the internal distribu-
tion of shares according to which a maximum of 20% of
the socially-owned capital may be distributed in exchange
for ownership certiWcates issued by the state.

We would like to draw attention to Article 48 which
refers to the audit procedure in companies which, from 1
January 1990 to the day this law came into force (i.e. 1992),
underwent some type of status transformation or reorgani-
zation and there was suspicion that the social property of
these companies was diminished. According to this article,
the audit takes place if there is reasonable ground for sus-
picion that:

· The social property was diminished through the purchase
of the company or its part, or through the transformation
by increasing the ownership capital of the employees or
some of the employees, or their family members or third
parties by means of non-revalued loans, or an initial mora-
torium on the principal repayment, or a guarantee issued
by the company, or a deposit.

· Business operations or results were transferred to one or more
by-pass companies in which employees of the company or
their relatives or other natural or legal persons have owner-
ship control, or are sole owners or co-owners of the company.

· A private or mixed-ownership company was founded or co-
founded by one or more employees or their family members.



19

Media Policy in Slovenia in the 1990s

PRIVATIZATION OF THE LARGEST
SLOVENE DAILY NEWSPAPER – DELO

Relentless commercialization was related to an absence
of media legislation and attempts to take advantage of the
‘legal vacuum’ and introduce such legislation as would se-
riously jeopardize the survival of independent newspapers.
The proposed law on the mass media, which was presented
to parliament in November 1991, was based on the thesis
prepared by the former government’s OYce for Informa-
tion. Some critics argued that certain proposals represented
an attempt to re-establish state control over the media.
Another point at issue was whether it was reasonable to
set apart the mass media law from the radio and tv law,
and whether Slovenia actually needed any mass media law.
“If the state needs a law [on the mass media], the existing one is
sufficiently convenient such as it is. The state actually needs a
law to control the media, and indirectly, its citizens. Organiza-
tions involved in communications (institutions and companies)
do not need any specific law; if anybody really needs a law, it is
the citizens and civil society – to protect them from the oppres-
sive power of the state and the market i.e. capital. A law is
needed to define precisely the rights and freedoms of citizens
and legal sanctions, and to ensure ‘minimal standards’ of demo-
cratic communication (Splichal, 1992c:24).4

Other issues discussed were who could become a ‘new’
owner of the media, whether the media could be priva-
tized at all, and who should be entitled to appoint and
change editors-in-chief or media executives. According to
the debate going on at that time, the goal of the legislative
body was to prevent political privatization of the media or
rather, forestall political takeovers of the media which the
new ruling power considered ‘inappropriate’, or more to
the point, less pleasing. Seen from the perspective of argu-
ments put forward at the time, and in the light of potential
consequences, these debates were identical to the ones tak-
ing place now, ten years later.

In this section we explore the privatization of the big-
gest Slovene daily – Delo. Talking about the appointment
of editors of Slovene newspapers in his interview for the
Italian newspaper Corriere della sera, Lojze Peterle, the then
prime minister, said: I find it abnormal that the government
should not have other newspapers besides Demokracija. At any

4 Splichal, Slavko. 1992. “Medijski zakonski jarem za drþavljane” in Delo (Sobotna
priloga), 15.2. (“Media legal yoke for citizens”, Delo’s Saturday Supplement)



20

Media Policy in Slovenia in the 1990s

rate, as regards Delo, the most important daily newspaper, we
adopted the conclusion that the candidate could be selected by
an in-company invitation for applications, but the Government
must agree with the decision (Delo, 1 August 1990). One week
earlier, Demokracija published the opinion of Janez Jerovšek,
later the general manager of rtv Slovenija: Not one press
company or editorial board in western parliamentary democra-
cies can be independent either from the owner or the govern-
ment. But here we see endeavors to achieve this exceptional sta-
tus [..]. the responsibility-bearing posts of editors in the national
media may only be held by those individuals who can present
first-rate references in the field of the media, culture or science.
The control over this should be in the hands of Parliament.

Such was the atmosphere, coupled with the fall in both
readership and circulation (in the period from 1991 to 1992

Delo’s circulation decreased by 10.000 copies), that sur-
rounded the beginning of the privatization of Delo. The
survey made by the company management at the time
showed that 93% of Delo’s employees supported the owner-
ship transformation by which the employees would become
the majority shareholder. The goals of the privatization, as
they were explained to the future shareholders, were as fol-
lows: to preserve the autonomy and independence of the
company, to achieve better business results and to ensure
the highest possible standard of living and work conditions
for the employees, which would be based on capital gains
among other things. The company decided on the follow-
ing privatization scheme: 40% of the social capital was allo-
cated to the state funds, namely the Pension Fund (10%),
the IndemniWcation Fund (10%) and the Development Fund
(20%), while the employees were to become a 60% owner.
The internal buyout scheme was: 20% of the property was
distributed to the employees, their close family members,
former and retired employees in exchange for ownership
certiWcates, 22% was to be sold through the internal buyout,
and 18% was to be sold to Delo’s readers.

Systematic changes brought about by privatization led
to an increasingly greater dependence on advertising rev-
enues meaning an ever bigger portion of the newspaper set
aside for advertisements. In January 1992 Delo discontin-
ued its Opinions page. The editorial board explained that
it was replaced with a special section dealing with economy
and Wnances, because in their opinion the importance of
these Welds for the young country was increasing. Another
novel approach was contained in the statement that in



21

Privatization of the largest Slovene daily newspaper – Delo

the future the editorial board would more often exercise
its right to edit and journalistically revise various oYcial
viewpoints (Delo, 21 January 1992).

In 1993 hit
5 posed several public questions to the Delo’s

management board regarding alleged irregularities during
the privatization process. Delo presumably founded a by-
pass company in order to exercise ownership control over
Slovenske novice, in which capital injections by some lead-
ing people from Delo radically departed from those of other
employees. Indeed the company register lists 148 names of
journalists working for Delo and Slovenske novice. In an
interview given to Fokus (9/10, July/August 1993), Danilo
Slivnik, the deputy editor-in-chief of Delo at the time, com-
mented thus on the journalist’s statement that Novice was
a classic example of a by-pass company: “This is not true.
Slovenske novice’s capital structure is completely transparent
with 51% of the capital private and 49% of it socially-owned,
with this ratio later being changed to 60:40 in favor of the former
through capital injections. The socially owned part will now be
privatized. This is similar to what happened with Delo. Delo
granted Slovenske novice a loan at 8% interest. We take every
precaution when it comes to the privatization process, since we
know that many would readily impute irregularities to us”.6 To
the question of whether the Ministry of Defense or some
of its employees have invested capital in Slovenske nov-
ice, Slivnik answered: “This is not true either. The capital
invested is very transparent, and even if somebody, speaking
hypothetically, bought a share from somebody else, the highest
share amounts to 30.000 DM. Is this big money and what
influence could one secure with it? Delo has 39% of the share
capital in Novice, the rest are private owners”.

The transformation of Delo actually started towards the
end of the socialist era, in 1989, when Delo Wrst became an
independent socially-owned company. The proposal that
Delo should become a parent company with Wve aYliated
sister companies, which was based on the Enterprise Law,
was publicly announced by the Reorganization Board of ègp

Delo. The parent company was to be formed out of several
existing units (then called Basic Organizations of Associ-
ated Labor or boal), namely Delo, Naši razgledi, Revije,

5 The company is the owner of a casino in Nova Gorica. Delo featured several ar-
ticles dealing with hit’s alleged involvement in money laundering some years ago.

6 In an interview given to 7D he answered thus the question of whether Novice is a
by-pass company: It is my understanding that a by-pass company is a privately owned
company to which one transfers the socially-owned capital. Novice is a company with
mixed owners, but we have not transferred the socially-owned capital to Novice.



22

Media Policy in Slovenia in the 1990s

Prodaja, Stik, and a part of the joint administration service.
The sister companies were to include Grafika, Novi Tednik
(current name NT&RC), Globus, Gospodarski vestnik and
Studio Marketing (Interno Delo, November 1989, Referendumu
na pot, December 1989). In June 1990, Delo boal became
the founder of the newspaper Delo by a resolution of the
Worker’s Assembly. The resolution was approved by the
Worker’s Council and its external members. The explana-
tory note read: In this way Delo will oYcially become an
independent newspaper not aYliated to any political party
and serving the interests of the Slovene public (Delo, 18

June 1990). In the survey conducted by Delo (23 June 1990),
51.5% of respondents were of the opinion that Delo made the
right move because such a newspaper must be independent
in a multi-party system; 15.9% of respondents thought that it
was the right move but the newspaper should be supervised
by the representatives of the independent public; 24.5% of
respondents answered that politics and journalism are two
completely separate Welds and that a newspaper should de-
pend primarily on its readership and market success.

The transformation process of the former boal Delo
into an independent socially-owned enterprise was con-
cluded with the registration of the company Delo d.o.o.
(limited liability company) which took place in Ljubljana
in April 1991. Delo’s transformation gave rise to a number
of public debates. Demokracija weekly newspaper published
(on 24 July 1990) a letter, signed by the representatives of
the Socialist Alliance of Workers which founded the former
ègp Delo, in which they stated that they agreed with the
transfer of founder rights. However, they explicitly stressed
that the transfer did not apply to their ownership rights in
ègp Delo and that “the signatories do not renounce their
ownership rights in the newspaper Delo and ègp Delo”.
Delo published in the same issue an answer by Stane Staniè,
then the Minister of Information, in which he stressed that
“in the past years Delo received more than three-fourts of
the total budget resources allocated to daily newspapers in
the republic” (Delo, 24 July 1990).

In November 1995 the Privatization Agency issued an
approval by which Delo became a joint-stock company.
The original capital, which was to be converted into shares
in the privatization process, amounted to 670 million
Slovene tolars (sit). Delo decided on the following
privatization scheme: 20% of the capital was to be allo-
cated through internal distribution, 40% through internal



23

Privatization of the largest Slovene daily newspaper – Delo

buyout, the Pension and IndemniWcation Funds were allo-
cated 10% each, and the Development Fund 20%. In Janu-
ary 1999, Delo became the Wrst media company in Slovenia
listed on the Ljubljana stock exchange. Until that time
the company’s shares were sold on the gray market within
the company, where their value rose to sit 7.000

7 by the
end of 1998. Once listed on the stock exchange, their value
radically increased and amounted to sit 20,000 within a
single week (Slovenski delnièar, 6 March 1999). The own-
ership structure of Delo essentially changed in the years
following privatization. The share of internal owners, origi-
nally 60%, fell by one half, while the share of external
owners increased – especially through the concentration
of the capital of one owner, that is, Krekova druþba.

table  1 :  ownership  structure of delo

krekova druþba (pid zvon 1 and zvon 2) 25.04 %

slovenska odškodninska druþba 11.70 %

kapitalska druþba 6.18 %

maksima 1 3.73 %

nfd 1 investicijski sklad 3.40 %

nova ljubljanska banka 3.05 %

kbm infond (pid infond zlat) 2.31 %

cogito bis b.h. 2.17 %

gorenje 2.02 %

poteza naloþbe 1.84 %

zavarovalnica triglav 1.71 %

others 36.85 %

(source: kdd, 5. 12. 2000)

In contrast to the situation in other East and Central
European countries, the proportion of the foreign capital
in Slovene daily newspapers is insigniWcant. The majority
of dailies, save for Finance8 whose 75% owner9 is Dagens

7 The book value of Delo’s shares was sit 2,000 in 1997, sit 2,500 at the end of
1997 and sit 3,600 at the end of 1998.

8 On 15 February 2001 Finance became the sixth Slovene daily (until that day the
paper was published three times a week)

9 Article 39 of the Mass Media Act of 1994 restricts ownership shares of natural
and legal persons (domestic and foreign) to 33 per cent. Gospodarski vestnik, the
founder of Finance, has ‘only’ a 25 per cent share left. The two biggest owners of
Gospodarski vestnik are Infond Zlat d.d. with a 50% share and Slovenska
odškodninska druþba with a 10% share. Infond Zlat is also a 33% owner of Veèer.
If we add to this the 13% share belonging to Talum and 6.5%, which it holds
through ownership relations with dzs, Infond Zlat is almost a one-half owner of
Veèer. Gospodarski vestnik is a co-owner of the tv company eptv (Gajba). One
could say that a law, which does not prescribe sanctions, cannot be violated.



24

Media Policy in Slovenia in the 1990s

Industri (Bonnier corporation), are owned by Slovene cor-
porations. Admittedly, in the past some foreign investors
expressed interest in acquiring ownership stakes in Delo.
In the early 1990s the late British media mogul Maxwell
was interested in the purchase of Delo oVering technologi-
cal improvements and the publishing of a Slovene edition
of European. Another company interested in the majority
ownership was the Bavarian media concern ovb, which
similarly oVered technological improvements and assistance
with the regional expansion of the newspaper. After the
privatization procedure was completed, the Bavarian com-
pany withdrew its oVer. The interest in ownership has been
recently expressed by the German newspaper publisher
waz, which controls the major part of the newspaper mar-
ket in Austria, some regional newspapers in Hungary and
Bulgaria, and the Croatian media success Jutarnji list.10 waz

was interested in becoming a 51% shareholder, whereby
one third of shares were planned to be bought by waz itself
(that much is allowed by law) and two thirds by another
concern. The management of Delo turned down this oVer
but they expressed interest in negotiating business coop-
eration in the future based on the equality principle. waz

proposed a similar oVer to Veèer, a Maribor daily. Another
foreign investor that was interested in both Veèer and
Croatian Veèernji list was the Austrian company Styria. The
future course of the development of Slovene newspapers
thus obviously depends on the restrictions that will be
imposed upon the newspaper market in Slovenia. Delo is
expected to seek business links abroad, while Veèer plans
to work towards strategic alliances with the local media
companies in Slovenia. In an interview given to Gospodarski
vestnik (6 April 2000), the director of Delo stated that it
would be sensible to seek aYliates outside Slovenia. He
mentioned the Croatian newspaper Slobodna Dalmacija, the
Macedonian newspaper Nova Makedonija and Sarajevo-
based Oslobodjenje. According to his words, Delo postponed
the development of its own television and radio station
because of legal restrictions, but it did not drop the plans
(GV, 6 April 2000). In the summer of 2000 the four mem-
bers of the Delo’s management board visited Split where
they had talks with the management and editorial board
of Slobodna Dalmacija. The management of Slobodna
Dalmacija invited Delo to join other foreign investors who

10 waz is a one-half owner of the biggest media company in Croatia Europa Press
Holding, the other half owner is Nino Paviæ.



25

Privatization of the largest Slovene daily newspaper – Delo

were interested in the majority ownership in this newspa-
per (among the potential buyers mentioned were waz,
French Hachette, and Italian mogul Berlusconi). The
project is said to be promising in the long run. Delo, how-
ever, is interested only in the newspaper section which
includes a well-established radio station.



26

Media Policy in Slovenia in the 1990s

THE OWNERSHIP TRANSFORMATION
OF VEÈER

In contrast to Delo, the Maribor daily Veèer concen-
trated on establishing business links, or to be more precise,
purchasing the local media. Accordingly it proposed a
merger with several local media companies in Murska
Sobota (i.e. Podjetje za informiranje which comprises the
local weekly Vestnik, the non-commercial radio station
Murski val and an advertising agency), Celje (a joint-stock
company nt&rc which brings together Novi tednik news-
paper, radio station Radio Celje and a common advertising
agency), and Ptuj (Radio Ptuj station and Tednik weekly).
In the words of the then manager of Veèer, they did not
have a takeover in mind, but wanted to create a new com-
pany which would improve the market position of all the
merged companies. The ownership structure of the com-
panies that were proposed to merge is as follows: 90% of
Podjetje za informiranje, Murska Sobota is owned by its
employees, and 10% by the Kapitalska druþba. The biggest
shareholders in nt&rc, Celje are Antena Ena d.d. (20%),
Cerovšek Joþe (13.8%), Kapitalska druþba and
Odškodninska druþba(10% each) and Delo tèr d.d. which
has somewhat more than 6%. The one-third owner of Tednik
(Ptuj) and 33% owner of Veèer (Maribor) is kbm Infond.
Obviously, the initiative for a merger came from the joint
owner kbm Infond who is not interested in a 10% owner-
ship of these media but rather in a complete takeover.

Even if we ignore for the moment the economic rea-
sons (or absence of economic reasons) for this type of aYli-
ation, there still remains the question of the legal founda-
tion. Article 40 of the Mass Media Act of 1994 valid at
the time restricted cross-ownership by prohibiting a pub-
lisher of a daily newspaper to have more than a 10% share
in another publisher of a daily newspaper or radio and tele-
vision company. In other words, if the above-mentioned
merger scenario were implemented, the biggest losers would
be local radio stations. Given the legal provisions valid at
the time, the merger would have left them without broad-
casting licenses. To the question of how they intended to
‘circumvent’ (‘evade’ or breach) Article 40 of the Mass
Media Act if the merger took place, the director of èzp

Veèer answered that he expected changes in the new me-
dia law, arguing that it was not logical that Slovene media
owners did not have the same rights as foreign owners in



27

The ownership transformation of Veèer

Slovenia, and he mentioned pop tv as a case in point (Delo,
10 September 1999).

The lack of interest on the part of the authorities to
achieve the transparency of the ownership structure and
individual shares in the Slovene media has been most ob-
vious in the case of the largest private radio and television
station operating under the joint trademark pop tv. The
loose and ambiguous provisions of the Mass Media Act of
1994 could not be used either to stop or prevent ‘frequency
hunters’, nor various forms of ‘broadcasting license re-sell-
ing’. As for the latter, we do not have in mind the sale or
illegal transfer of a broadcasting license to another party –
both were prohibited by the Law on Telecommunications
and the Mass Media Act – but an illegal use of a frequency
by a third party not having a license to broadcast on that
frequency, which was not mentioned in the Mass Media
Act of 1994. Therefore, the rights supposedly ‘enjoyed by
foreigners’ were in fact arising from deWcient legislation.

table  2:  ownership  structure of veèer

pid infond zlat (kbm infond)
11

32.23 %

talum 12.62 %

slovenska odškodninska druþba 10.00 %

leykam 9.74 %

dnevnik 6.52 %

triglav steber 1 pid 2.45 %

publikum 2.23 %

small shareholders
12

24.20 %

(source: kdd 5. 12. 2000)

In 1994 (after the purchase of the bankrupt Mariborski
tisk), Leykam printing house, whose 100% owner is the
Austrian Leykam Media ag

13, signed a ten-year printing
contract with Veèer. Leykam, who is said to be interested
in a 25% to 40% stake in Veèer, acquired its present 10%
stake by purchasing shares from small shareholders. In the
statement given to Dnevnik (6 July 2000), the manager of

11 Ownership structure of pid Infond Zlat: dzs 15.07%, Nova kbm 8.32%, kbm

Infond dzu 9.10%, Luka Koper 2.10%, ac-Kapital 1.54%, Zavarovalnica Maribor
1.35%, dlc 1.47%, Delo Prodaja 1.24%, Intereuropa 1.16% others 58.65%.

12 Within half of a year the ownership share of small shareholders in Veèer decreased
by almost one half.

13 In its printing house in Graz Leykam prints Kronen Zeitung for Styria and
Carinthia regions, and some other newspapers and magazines. Other Slovene me-
dia printed at Leykam are Druþina weekly and Ognjišèe magazine.



28

Media Policy in Slovenia in the 1990s

dzu kbm Infond expressed his opinion that “Austrian in-
terests in Veèer are not related only to capital, but conceal
other types of interests too”. However, he did not explain
exactly what interests he had in mind.

It was precisely dzu kbm Infond who made the last ex-
tensive purchase of Veèer’s shares, so it currently owns al-
most 33% of Veèer. Towards the end of 2000 it became
obvious that Veèer and Dnevnik were working towards aYli-
ation. If aYliated, Dnevnik and Veèer would be capable of
winning a 46% share of the daily newspaper market and
would thus become a strong competitor of Delo (which
holds 42% of the market). The top executives of both com-
panies assured that business links were aimed at ‘protect-
ing the interests of the owners’ (Veèer, 13 October 2000)
rather than merging the two media or shaping a common
editorial policy (Finance, 11 October 2000). The idea about
the merger came from the management circles of both com-
panies (a quite important role was presumably played by
dzs

14 which is the biggest owner of Dnevnik). Obviously,
the merger is an attempt by kbm Infond - which has its
‘own’ 33% stake in Veèer and, in addition, can ‘count on’
Talum’s (13%) and Dnevnik’s stakes (6.5%) – and dzs to
create a competitor to Delo. The combined circulation of
Dnevnik and Veèer is not much behind that of Delo, but
more importantly, the merger would secure them a better
position in the struggle for the ‘advertising’ money. Yet the
question remains of what is going to happen if the business
partnership between the two companies does not yield the
proWts foreseen by their owners?

Delo and Slovenske novice, in which Delo is the majority
owner,15 today cover 60% of the daily newspaper market.

14 Ownership structure of dzs d.d.: Infond Zlat d.d. 17.99%, Slovenska odškodninska
druþba 7.36%, Nika pid d.d. 7.10%, Triglav Steber 1 Pid d.d. 6.30%, Kapitalska
druþba d.d. 5.73%, Pomursko investicijska druþba 1 d.d. 4.84 % others 50.69%
(Business Report by dzs 24 April 2001) dzs has shares in Zaloþba Obzorja
Maribor, Tehnièna zaloþba and Cankarjeva zaloþba (all book publishers), in Veèer,
gv group, Dnevnik, Primorske novice (newspaper publishers) and Delo prodaja
(Delo’s Sales), and in three radio stations (Radio Morje, Radio Breþice in Radio
Sevnica). According to the  dzs annual business report, their investment activi-
ties in 2000 culminated in providing additional long-term capital through the is-
suing of bonds to Wnance the purchase of 15 % of pid Infond Zlat d.d. shares (or,
rather, to acquire a 15 % share of the total  pid Infond Zlat d.d. shares in 2001).
At the beginning of May it became obvious that the buyer was Infond Zlat, whose
share thus amounted to 23%. At the end of May there was reached a “compromise
between dzs and kbm Infond”. At the general meeting of Infond Zlat pid there
could be heard a statement that “the intention of kbm Infond to take-over dzs

was just a maneuvre intended to prevent dzs from obtaining the majority of votes
at the meeting” (Delo, 25 May 2001).

15 Delo d.d. is the majority i.e. 99.76% owner of Slovenske novice. The remaining part
(0.24%) is owned by one natural person (source Slovenske novice, 17 November 2000).



29

The ownership transformation of Veèer

The four biggest dailies control almost 90% of the market.
Before we proceed to answer the question of whether it is
possible to talk of the ownership concentration in Slovenia,
we will brieXy describe the outcome of some (in our opin-
ion) political attempts at establishing new dailies.



30

Media Policy in Slovenia in the 1990s

SLOVENEC ,  THE FIRST NEW-COMER
WITH SHORT LIFE

In March 1991 Lojze Peterle, the prime minister at the
time, managed to introduce a new item into the state bud-
get – 28 million dinars16 fund (dem 2.8 million) intended
for the democratization of the media and the launching of
new media. The majority portion of this fund was dedi-
cated to the foundation of a new daily, Slovenec, and a
smaller portion to Demokracija. According to the data in
the company register, Slovenec had 20 founders (their total
investment amounted to 200,000 dinars, the currency that
was still in use at the time). The biggest contributors were
the subsequent director of Slovenec (Pavel Bratina), Joþe
Bernik and Johan Tomaþiè. The biggest shareholders in
the consortium of owners of Slovenec d.o.o. were Slovene
Christian Democratic Party (skd), Druþina weekly maga-
zine and several expatriates. The Catholic Church acquired
owner shares through Dr. Janez Gril because the provisions
in the Mass Media Act prevented it from purchasing shares
directly. The executive board appointed Andrej Rot, an
expatriate, as the Wrst editor-in-chief. He returned from
Argentina together with his family to take up this post
and his repatriation was Wnanced from the Repatriation
Fund set up by the executive committee of the Slovene
Christian Democratic Party as a part of the repatriation
program that was later abandoned. In the words of Andrej
Rot himself, the Wrst issues of the newspaper were ‘disas-
trous’ (Jana, 21 August 1991). “A number of difficulties ac-
companied the founding of the newspaper, ranging from finan-
cial to staff-related ones. The existing media companies are
strong, people are not used to changing jobs, they do not want
to take risks. In addition, many were afraid that this was going
to be a very right-oriented, clerical, even pro-governmental
newspaper. That is why I always stressed editorial principles on
which it was based: Christian ethics, democracy, pluralism,
introducing the way of thinking oriented towards the market
economy” said Andrej Rot in an interview for 7D (13 No-
vember 1991). The initial enthusiasm soon faded away
though. In the beginning, that is, in June 1991, Slovenec’s
advertising slogan was “Every day 80,000 Slovenes more17”.
The initial circulation– 80,000 copies – revealed how very
optimistic their plans were. But within the next few months

16 In March 1991 Yugoslav dinars were still in use in Slovenia.
17 In Slovene language, Slovenec means ‘a Slovene’ (person).



31

Slovenec, the Wrst new-comer with short life

it slipped to 10,000 copies, and they ended up with just
5000 copies sold. The last issue came out in November
1996, and in January 1997 the company was declared bank-
rupt. The editorial in the July issue (13 July 2000) read:
Five years ago Slovenec set out on its journey across the media
world with the slogan “Every day 80,000 Slovenes more”.
Another few days and we will have to say “One Slovene less”.
How is such an unprecedented scandal at all possible?

The chronology of Slovenec’s downfall is quite illustra-
tive. In November 1991, Wve months after the Wrst issue
was published, Mr Rot was replaced. The titles in com-
petitor newspapers read “Rot - the victim of the Chicago-based
right-wing”, “Editor sacrificed for Chicago dollars” and such
like. Clarin, the Buenos Aires’s daily in Spanish with the
largest circulation, featured a comment claiming that “the
removal of moderate Rot was a part of the price that Slovenec
paid for the capital obtained from the Slovene diaspora in Chi-
cago”. Whatever the truth, this event did not add to the
image of the newspaper among the Slovene public. Rot’s
replacement triggered an inWnite series of the top execu-
tives’ replacements. The last editor-in-chief before the
paper went bankrupt was Miha Štamcar, the present edi-
tor-in-chief of the Mladina weekly. The replacements,
which among other things inspired rumors about the
newspaper’s radical right orientation, created an impres-
sion of instability in the eyes of the public and also had
negative eVect on the circulation because they repelled
readers belonging to the political center (Delo, 4 May
1996). Even though the right and center-right parties won
40% of votes at the elections, the Slovene right never con-
solidated around its ‘own’ newspaper. In May 1994, the
representatives of Slovenec and 6,782 members of the So-
cial Democratic Party of Slovenia (sdss) received a letter
with the following content: On the basis of the agreement
between the SDSS’s leadership and representatives of Slovenec,
I invite all SDSS members to participate in Slovenec with their
own articles. (...) In connection with this we expect that the
members of our party will subscribe to Slovenec, which will
make possible its publishing in the future. SDSS will support
the editorial policy of Slovenec to the extent to which it contin-
ues to support the viewpoints of the political parties of the demo-
cratic block. Therefore we enclose the subscription form for
Slovenec.” The letter was signed by Janez Janša.

The newspaper’s image and circulation were aVected by
many things - the internal political disagreements that spilled



32

Media Policy in Slovenia in the 1990s

over into an open conXict, publicly expressed opinions of
some journalists who worked for Slovenec that the newspa-
per should engage more in political aVairs and party politics,
giving priority to political factors over professional criteria
when appointing top executives, absence of interest and
economic nonchalance of its owners. Moreover, the conXicts
led to journalists’ strikes, staged after the salaries were not
paid out for several months, and eventually to bankruptcy.

Slovenec d.o.o., the publisher of the daily, ended up
with one billion tolars debt piled on its shoulders. The
employees’ warnings that the debt could not be settled with
the money obtained from the sale of the trademark and
subscribers network proved true. The company’s property
was reduced to approximately one million tolars left in the
bank account and a few thousands German marks worth
of oYce equipment. However, one should not overlook the
fact that computers and other technical equipment were
transferred to the by-pass company. The total amount that
Slovenec owed to its employees was sit 19 million, out of
this the former director and editor-in-chief owed sit 1.7
million. Slovenec’s biggest creditors were sct and Info
GraWka,18 with claims amounting to sit 340 million each,
and Krekova banka with sit 25 million of claims. Among
smaller creditors were SKB Banka, Lek, Mobitel, and
Reuters London. Nobody turned out at the public auction
despite the rumors that Delo, the biggest Slovene daily,
was interested in the purchase.

Venèeslav Japelj, then president of the Trade Union of
Journalists, wrote that the management of Slovenec ven-
tured into the new project “in an amateurish and adven-
turesome manner with regard to its economic side”. In his
opinion, Slovenec was equated with skd party, “so the re-
cent events left a blemish on the image of this political
party” (Veèer, 7 December 1996). The trade union assessed
that Slovenia needed a newspaper similarly oriented, yet
in their opinion the founding of a new newspaper would
take much more time and be much more expensive than if
they kept the existing paper alive. The failure of Slovenec
disclosed a complete lack of interest on the part of the
owner for its own newspaper. Even the journalists have
concluded that “the newspaper market is perhaps the only

18 The biggest owners of Info graWka are Joseph Kastelic (10.5%), Bojan Faleþ
(9.5%) and Joþe Bernik (8.3%). The Church’s share of the capital is owned by the
Roman Catholic Diocese of Koper (36.2%), Tiskovno društvo Ognjišèe (20.6%)
and the Roman Catholic Diocese of Maribor (14.9%). The company is a 0.23%
owner of the tv station TV3.



33

Slovenec, the Wrst new-comer with short life

real market in Slovenia, where one has to defend its posi-
tion day in day out through the quality of work” (Delo, 5
December 1996) and that the “biggest challenge for
Slovene journalism is to create a reputable right-oriented
national daily that will attract wide readership” (Slovenske
novice, 29 November 1996).



34

Media Policy in Slovenia in the 1990s

REPUBLIKA  FOLLOWS THE SUIT

In January 1992 Delo featured an item stating that
Primorski dnevnik (a local newspaper) intended to estab-
lish a sixth national political daily called Republika. Com-
parable to the foundation of Slovenec, the birth of Republika
similarly took on political overtones. It was allegedly
founded with a strong support of certain left political circles,
which embarked on the establishment of a new daily in
order to counterbalance the media ambitions of the right-
leaning circles. Gianni de Michelis, then the Italian for-
eign minister, was expected to provide 6 billion Italian lira,
but the expectations failed. The Wrst issue of Republika came
out in November 1992. It had 16 pages and was the Wrst
color daily besides Slovenske novice. The greatest surprise
was the prominence given to the culture section which
occupied the third page (to tell the truth, the cultural page
was one of the strongest points of Slovenec). Vast sums of
money were invested in the initial advertising campaign.
Its costs considerably exhausted the budget and the conse-
quences were soon suVered. The newspaper was printed in
Trieste, so the transport and distribution presented diY-
culties and aVected the circulation. Some subscribers did
not receive the newspaper for a whole week, so many can-
celled their subscription. Equally detrimental were “inter-
nal mistakes”. The majority of Republika’s renowned jour-
nalists previously worked for radio or television stations
meaning they had no experience with the print media. It
seems appropriate to mention here that most of them were
attracted to Republika by extremely high earnings. And
potential readership? According to the words of the fourth
editor-in chief (in this respect Republika is comparable to
Slovenec where each editor lasted on average about one
year), Republika made a mistake in assuming that “having
a daily in color would be novel enough to take over a part
of the readership. It turned out later that Slovenes are quite
attached to the newspapers to which they are subscribed”
(Delo, 4 May 1996). In September 1995 Finance newspa-
per was the Wrst to pose publicly the well known question:
“How long before Republika winds up?” In March 1996

Slovenske novice featured an article about the impending
collapse of Republika. Roughly around this time the new
owners requested a meeting with the prime minister
Drnovšek from whom they sought Wnancial support. But it
was already too late to prevent the decline (and eventu-



35

Republika follows the suit

ally the winding up) of the newspaper. The renowned jour-
nalists began to leave, the fees for the articles were paid
out with several month delay or not at all, while advertis-
ing revenues virtually dried up. The opinions of the execu-
tives of both Republika and Slovenec regarding the question
of whether the Slovene newspaper market could sustain six
national daily newspapers were similar. In an interview in
1995 Janez Obreza19 said that four dailies in Slovenia should
suYce. The executives in Republika held similar opinion.
“Given the size of the country, six dailies are quite a lot. If we
leave the things to the market forces, only two, or three media
companies at the most will stay” (Delo, 4 May 1996).

A small market is peculiar to Slovenia, but a small
number of newspapers controlling the entire market is
nothing unusual – rather it is the rule in other world mar-
kets. The number of dailies decreases, as does the number
and circulation of political papers, especially political par-
ties’ papers. Twenty years ago Austria, for example, had 33

newspapers with only 16 remaining on the scene today.
Out of these, the tabloid Neue Kronenzeitung holds 42.2%
of the market. Germany experienced a similar phenom-
enon with the number of newspapers declining and the
number of towns served by only one daily increasing. This
trend is even more radical in the us: as many as 98% of the
cities, including some with several million people like Los
Angeles and Philadelphia, have just one or two dailies
published by the same media company. It is true that the
“index of pluralism” is two newspapers per one million
people. In accordance with this, four national newspapers
altogether would suYce in Slovenia.

The designers of the Slovenec and Republika projects, and
those of an even more tragic story of Jutranjik, a newspaper
which expired within one month of its appearance in June
1998, started from primarily political interests as their point
of departure. One could even argue that all of these projects
were political rather than market-oriented. They completely
overlooked the characteristics (and idiosyncrasies) of the
Slovene newspaper market as well as current trends prevail-
ing abroad. Without necessary Wnancial resources for the
start-up phase, and lacking in adequate professional crite-
ria, the projects could not but end in failure.

19 Janez Obreza, the director of daily Slovenec at the time.



36

Media Policy in Slovenia in the 1990s

MEDIA PLURALITY IN SLOVENIA

How, then, can plurality of the Slovene media be en-
sured? Our basic assumption is that plurality of the media
can be achieved exclusively through adequate legislation,
and that plurality has nothing to do with a (non)aYnity of
any speciWc government, political party or the media owner.
The section entitled The Protection of Plurality of the Mass
Media Act of 1994 dealt exclusively with external (owner-
related) plurality, and did not as much as mention internal
plurality (of content).

In November 1998 an mp of the former skd party pro-
posed amendments to the Mass Media Act of 1994. Ac-
cording to this proposal, plurality and diversity of the mass
media should be ensured through funding from the state
budget in a way that the state should give Wnancial aid to
those media that are published in Slovenia, in Slovene
language, deal predominantly with political events and
have a circulation between 10,000 and 25,000. The re-
sources (the proposed sum was sit 5 billion) should have
been allocated by a commission formed by the Ministry of
Culture, and whose members would be appointed by the
minister in accordance with the proposal of parliamentary
groups in the National Assembly. The same fund should
be used to cover the entire annual deWcit of a newspaper
that is entitled to state aid.

State aid to the mass media (we will limit our analysis
here to the print media), may take on one of the following
forms: direct aid in the form of subsidies and grants for
day-to-day operation, favorable tax treatment (lower vat

rates and lower tax on proWts), subsidies and lower interest
on loans, and special discount rates for telecommunica-
tion and transport services. Direct aid to the newspaper in
the form proposed by the former skd was, according to skd’s
data, available in Austria, The Netherlands, Portugal,
Sweden, Finland, France, Italy, Belgium, Luxembourg, and
Germany. However, the data of relevant European institu-
tions and an exceptionally detailed report prepared by the
research group of skd for the needs of parliament point to
a diVerent conclusion. Direct state aid is unknown in Ger-
many, it does exist in Belgium but applies to the Flemish
community exclusively, while in Italy and The Netherlands
it is limited and given to political parties’ papers only. In
Germany, the state ‘helps’ the public media through lower
vat (7% instead of the standard 16%) and discounts on



37

Media plurality in Slovenia

telecommunications (postal services in the Wrst place) and
transport services. Similar arrangements exist in Switzer-
land and Great Britain. There are no direct subsidies in
The Netherlands, but the newspapers and journals can turn
to the Press Fund for subsidies to Wnance new projects. The
Fund grants loans for political dailies and weeklies on the
basis of its assessment of each individual case.

We will now proceed with a brief overlook of merely
‘technical diYculties’ that would be faced by the proposed
commission when allocating budget resources. Out of all
the printed publications in Slovenia, 370 are mass media,
and more than 160 of those are classiWed as newspapers.
Most of them have a circulation between 10,000 and
100,000. The commission would thus have to establish Wrst
which media “deal predominantly with political issues” and
at the same time do not exceed a circulation of 25,000.
Indeed the Wrst versions of the currently valid Mass Media
Act included the provision that all print media should print
their circulation data, but this stirred up sharp opposition
among the representatives of the print media (which data
- daily, yesterday’s, weekly circulation, or average number
of copies per month, all printed copies of the newspaper or
just the number of copies sold), so eventually this provi-
sion was removed from the law.

Don’t the described developments imply that certain
political circles (parties) thought that the existing media
could not be tailored to suit the interests of a speciWc party,
so they needed their own (parties’) media to create an im-
pression of plurality? Wouldn’t it be better then to have
political parties’ newspapers (perhaps subsidized by the
state) with a clear ideological orientation? Don’t past ex-
periences make it quite evident that a daily conceptual-
ized as a political project cannot hope for success?

The ‘story’ of securing media plurality is far from being
concluded. The so-called ‘Zmed’ proposal, put forward by
the new government in June 2000, included an amend-
ment referring to the establishment of the Media Fund.
The main stumbling block was the Wrst item of the second
paragraph of the newly proposed Article 4a. It speciWed
that the Fund should be used to ensure plurality of the
“generalist information-providing dailies”. The proposer
i.e. the government, gave an oYcial explanation that “af-
ter Wve years of media liberalization the time has come for
the state to begin to shape and support deliberately the
media policy by providing aid for the pluralization of the



38

Media Policy in Slovenia in the 1990s

print media in order to encourage the development of the
independent audio-visual production and distribution” and
other aspects related to electronic media exclusively. If this
item and related provisions were not included in the
amendment, other proposed changes would probably have
not met with objections. Other proposed changes speci-
Wed that the budget fund should be used to encourage the
development of audio-visual production in Slovene lan-
guage, to co-Wnance the development of radio and televi-
sion programs of special importance for Slovenia, programs
by rtv Slovenia, and the development of technological
infrastructure. Probably all of the involved parties would
agree with these provisions, including commercial, non-
commercial, regional and public service radio and tv sta-
tions. One of the requirements of the eu is an increase in
local and European tv production, as the economy of scale
is cheaper than production of local contents which is un-
der the constraints of both language and market. On the
other hand, the interest of the state and the domestic pub-
lic in supporting domestic production through subsidies of
this kind is quite understandable.

The ‘Zmed’ proposal further stipulated that a group of
independent experts should be responsible for budget allo-
cation with the decisions based on the following criteria:

1. Regular and objective presentation of the activities and
viewpoints of the parties in power and in opposition.

2. The average number of copies of a daily or weekly sold (the
proposal here contradicts itself, since just a few lines above
it is stated that only daily newspapers should be subsidized).

3. The average number of copyrighted articles per issue.
4. The volume of the information content of general inter-

est, cultural, scientiWc and educational content.
The diYculty with these criteria is that a truly inde-

pendent commission would sooner grant a subsidy to
Dnevnik, Veèer or Delo than, say, to Slovenec, Republika or
Jutranjik. The Wrst three of these newspapers, who accord-
ing to the proposal would be entitled to apply for funding
the same as any newcomer, satisfy the criteria to a much
greater extent than any newly-established daily could pos-
sibly hope for. They feature a number of non-commercial
sections, for example a science and development section,
culture and literature, meaning that they take care that
their readers are informed as well as possible and maintain
public debate at the highest possible level.

This was precisely the diYculty with the proposed



39

Media plurality in Slovenia

method of subsidizing. The criteria mentioned regular and
objective presentation of political views, circulation, the
number of copyrighted articles, and the extent of commer-
cial and less commercial contents. This meant that a news-
paper that regularly reported what politicians said and on
top of that was lucky enough to satisfy quantitative condi-
tions, would qualify for subsidy. On the other hand, the need
to improve the level of public debate and communications
and provide quality and diverse information was not as much
as mentioned either by the proposer or by anybody else.

Similarly, the proposal did not mention non-discrimi-
natory forms of aid to the print media or media in general,
that is, tax subsidies, discount rates for telecommunica-
tion services, lower prices of paper and the like, that is to
say, the forms of aid which are used by the majority of Eu-
ropean countries to support their mass media.

A number of the eu recommendations and documents
often mention that an important factor which, in addition
to the state aid, obstructs media monopolization, are owner-
ship restrictions, or rather the prohibition of the cross-own-
ership. European ‘demands’ regarding this are very simple:
transparency of ownership and the possibility of eVective con-
trol. The next section will show that precisely those clauses
of the Mass Media Act regulating the transparency of owner-
ship, were the ones most frequently violated.



40

Media Policy in Slovenia in the 1990s

LEGAL RESTRICTIONS ON OWNERSHIP
WERE LACKING

The third section of the Mass Media Act of 1994 en-
titled the Protection of Plurality and Diversity speciWed
restrictions on ownership (Article 39) and cross-owner-
ship (Article 40). An additional clause applied to the own-
ers of the public media and pertained to the public nature
of their operation, sources of Wnancing, and changes in
stock capital. According to this law, this information should
be published at the beginning of each calendar year in the
OYcial Gazette (Article 42). In addition, media owners
were subject to the Law on the Protection of Competi-
tion, which also should have prevented the concentration
of the media (Mass Media Act, Article 43). The main deW-
ciency of these clauses lay in their failure to stipulate legal
sanctions for violations.

In the next few sections we give a brief overview of the
biggest media owners in Slovenia, explain where the media
capital is concentrated, and attempt to answer the question
of whether it is possible to conclude that certain concentra-
tion trends prevail in Slovenia. Our main conclusion is that
the state, or rather its authorized agencies, allowed media
privatization to take place without any supervision.

As noted above, under the privatization law a certain
portion of the socially-owned capital (shares) was allocated
to three state funds, namely the Pension, IndemniWcation and
Development funds. However, when the shares of the media
companies were put up for sale (note that these shares were
in eVect indirectly sold by the state), the supervising institu-
tions did not check who were the owners of the companies
that purchased these shares (neither in the case of public auc-
tions nor in cases where certain institutions warned about
prohibited cross-ownership). When on 21 January 2000, the
Slovene Development Corporation (srd) announced a pub-
lic oVering for shares (the shares in question were mostly those
of non-commercial local radio stations Štajerski val and Radio
Triglav), which was aimed at Wlling up the privatization deWcit
in authorized investment companies (pids), the Broadcasting
Council warned Slovene Development Corporation that
when selecting a buyer they should take into account restric-
tions speciWed in Articles 39 and 40 of the Mass Media Act.
The most ‘active’ buyers of shares are Kmeèka druþba’s pids,
kbm Infond and Krekova druþba, all of which acquired own-
ership shares in contravention of these clauses and moreover,



41

Legal restrictions on ownership were lacking

they continue to do so. Indeed Article 40 of the Mass Media
Act of 1994 exempted the Funds mentioned in Article 22 of
the Transformation of Ownership Act from the restrictions
speciWed in Articles 39 and 40, whereby the exempted Funds
were listed by name. However, subsequent owners were not
exempted from these provisions of the Mass Media Act.
Kmeèka druþba, for example, has been concentrating its in-
vestments for quite some time now primarily in the local,
non-commercial radio stations, such as Radio Breþice, Radio
Kranj, Koroški radio, Radio Sora (it holds between 26% and
40% of a share in these stations). In addition, Kmeèka druþba
has a 25% stake in Dnevnik. In his answer to the objection
that the company violated the rules when it bought one-Wfth
of Štajerski val radio station, the director of Kmeèka druþba
stressed that it was the seller, that is srd, who should have
given warning if the transactions were inconsistent with legal
provisions (Gospodarski vestnik, 9 March 2000).

table  3:  ownership  shares of kmeèka druþba

kmeèki glas 62.60 %

radio kranj 47.00 %

radio breþice 34.27 %

koroški radio 30.00 %

radio sora 27.00 %

dnevnik 25.57 %

radio štajerski val 20.00 %

uradni list 10.00 %

Other companies similarly violated the law. Among them
are kbm Infond, the 32% owner of Veèer and Radio-Tednik
Ptuj, which broadcasts the local non-commercial program
at Radio Ptuj (kbm Infond’s stakes in other media companies
include 2.5% in     Delo, 24% in     Primorske novice and 50% in
Gospodarski vestnik), and Krekova druþba who owns 25% of
Delo and 32% of TV3. All of these ownership shares were in
contravention of Article 40 of the Mass Media Act of 1994,
according to which an owner of a radio or tv company or a
publisher of a daily newspaper could have a maximum 10%
share in another radio and tv company or another publisher
of a daily newspaper. Broadcasting Council issued a letter in
which it appealed to the Slovene Development Corpora-
tion not to contribute to the creation of an unlawful situa-
tion, media concentration and monopolization through their
decisions, which was in contravention of the fundamental



42

Media Policy in Slovenia in the 1990s

principles of a plural and democratic society (Broadcasting
Council, 24 February 2000).

Was the Mass Media Act violated in the above-mentioned
cases? Laws are interpreted diVerently. The Under-Secretary
of the State at the Ministry of Culture stated that media own-
ership was subject to the Mass Media Act. According to him,
the provisions of the laws regulating competition and owner-
ship transformation of companies did not apply to the media
companies (GV, 9 March 2000). The executives of Krekova
druþba assert that Delo and TV3 are owned by two diVerent
owners – the co-owners of Delo are authorized investment
companies (pids) of Krekova druþba, while a one-third owner
of TV3 is Krekova druþba itself (GV, 9 March 2000).

The table below shows ownership shares in media com-
panies of two state funds – Pension and IndemniWcation funds
renamed Kapitalska druþba d. d. and Odškodninska druþba d.
d. on June 2000 (with the introduction of a new law on
public funds Pension and Indemnification funds could no
longer be classified as public funds so they transformed into
joint-stock companies).

table  4:  ownership  shares of  kap italska druþba d.  d.

mk tiskarna 12.02 %

nt&rc celje 10.01 %

prosvetni delavec 10.00 %

tiskarna novo mesto 10.00 %

tiskarna radovljica 10.00 %

tiskarna tone tomšiè 10.00 %

grafika soèa 10.00 %

etiketa þiri 10.00 %

delo tiskarna 9.96 %

tiskarna ljubljana 9.53 %

radio triglav jesenice 9.48 %

gorenjski tisk 8.87 %

tiskarna formatisk ljubljana 8.79 %

radio štajerski val 8.14 %

dnevnik 8.01 %

cetis 7.07 %

delo 6.18 %

dzs 5.73 %

radio gorenc 4.94 %

emona tiskarna 4.91 %

gorièane medvode 4.30 %

(source: kad, July 2000)



43

Legal restrictions on ownership were lacking

table 5: ownership shares of odškodninska druþba d. d.

delo 11.72 %

radio tednik 10.02 %

radio štajerski val 10.01 %

nt&rc celje 10.01 %

studio d 10.00 %

radio kranj 10.00 %

prosvetni delavec 10.00 %

podjetje za informiranje 10.00 %

koroški radio 10.00 %

gospodarski vestnik 10.00 %

gorenjski glas 10.00 %

delo revije 10.00 %

veèer 10.00 %

radio trbovlje 9.99 %

radio breþice 9.99 %

radio triglav jesenice 9.48 %

kmeèki glas 8.35 %

primorske novice 8.06 %

dnevnik 8.01 %

dzs 7.36 %

radio sora 6.14 %

radio gorenc 4.94 %

(source: sod, July 2000)

As illustrated above, Kaptilaska druþba has shares in
two dailies (Delo and Dnevnik), in thirteen print houses
and three local non-commercial radio stations.
Odškodninska druþba on the other hand concentrated its
capital in local radio stations (13) and all three dailies.

We would like to draw attention to one paradox. The
state, on the one hand, endeavors to ensure plurality of
the media by imposing restrictions on the ownership, but
on the other, through its funds sells ‘its own’ shares in these
media companies to one and the same group of buyers. The
media capital usually becomes concentrated when pseudo-
state funds sell their shares. Consequently, several crucial
questions arise from this story: what about the ownership
shares of ‘aYliated entities’, is it necessary at all to impose
legal restrictions on ownership shares of individual owners
(for example, before a transparent ownership structure has
been achieved), and whether present purchases conceal
primarily political interests of future owners who do not
invest in the media just for proWt-making purposes but,



44

Media Policy in Slovenia in the 1990s

above all, see in them an opportunity to exert political
inXuence on society?

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

..

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
..

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

..

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

.

...
...

.

...
...

.

...
...

...
..

...........................

...........................

The initiative for the changes and amendments to the
Mass Media Act of 1994, prepared by Broadcasting Coun-
cil in June 1997, stressed in particular the issue of deWning
the so-called ‘associated persons’ who were the owners of
individual media (this was cited as one of the deWciencies
of the legislation). The law should deWne ‘associated per-
sons’ as persons aYliated through the capital, management
functions or in some other form, in such a way that these

...
...

...
...

...
...

...

...
...

.

table  6:  ownership  t i es

odškodninska druþba

kmeèka druþba . 62.6o ... 8.35 kmeèki glas

kapitalska druþba ..47.00 .. 10.00 radio kranj

kbm infond ..34.27 ... 9.99 radio breþice

publikum ..30.00 .. 10.00 koroški radio

..27.00 .... 6.14 radio sora

... 4.94 ........... ... 4.94 radio gorenc

... 9.48 ........... ... 9.48 radio triglav

.. 10.00 ........... .. 10.00 prosvetni delavec

.... 8.14 ..20.00 ... 10.01 štajerski val

....5.73 ........... ....7.36 dzs

... 17.95 ... 10.01 ........... ... 10.01 nt&rc celje ...........

.... 2.31 .... 6.18 ........... ... 11.72 delo

...2.47 ........... .... 8.01 ..25.57 .... 8.01 dnevnik ..... 6.52 ....25.57

...2.23 ..32.23 ............ ........... .. 10.00 veèer ..... 6.52

(values are shown as percentages)



45

Legal restrictions on ownership were lacking

aYliations lead to a common shaping of business policies,
or to their harmonized operation with the aim of attaining
common objectives, or in such a way that one person has a
possibility of directing another one or essentially inXuenc-
ing the other person’s decisions pertaining to Wnances and
the way the company is run. Other associated persons are
blood relations, that is, close family members (parents,
children, brothers and sisters, adoptive parents and adopted
children), a spouse, common law partners, and persons re-
lated through marriage like family members of a spouse or
a common law partner. The second group of associated per-
sons consists of persons having shares in business, holders of
company shares or other rights on the basis of which they
participate with at least 20% voting rights in the manage-
ment of other companies (or each of them). As for the ma-
jor part of ‘smaller’ media owners in Slovenia – particularly
in the radio broadcasting Weld – we can observe that these
are mostly ‘family’ businesses with ownership shares held by
family members, relatives or common law partners. How-
ever, thanks to the lack of legal deWnitions in Slovenia, even
a married couple, parents or children were not considered
associated persons. Similarly, aYliated companies or com-
panies owned by the same person were not considered ‘asso-
ciated’. In practice, the shares of the majority owner were
often subscribed to various (bogus) companies that were
owned by other, apparently non-associated persons. Such
an extremely ‘dispersed’ and non-transparent ownership
structure makes it very diYcult to establish actual owner-
ship relations across the various media companies.

Article 57 of the Mass Media Act of 2001 deWnes ‘as-
sociated persons’ as follows: blood relations who are mem-
bers of the close family, or blood relations of a spouse, or a
common law partner. One could say that this law in a way
‘summarizes’ and at the same time prohibits all formerly
prevalent types of associated ownership, particularly in the
Weld of broadcasting.

We shall now brieXy explore the ‘history’ of those ar-
ticles of the currently valid media law i.e. Mass Media Act
of 2001 which refer to ownership shares and restrictions
on ownership concentration. The proposal for this law,
which was drawn up by the Ministry of Culture (15 Febru-
ary 2000), in the section on the protection of plurality and
diversity of the media (Articles 56 and 57), prescribed re-
strictions on cross-ownership (similar to those observed in
France), the transparency of media management, deWned



46

Media Policy in Slovenia in the 1990s

associated persons, and it also included clauses on compe-
tition. The formerly proposed Article 54, which limited
the maximum ownership share in a newspaper publisher
company or a broadcast company to one-third or even less
(20%), was taken out of this proposal for the purpose of
facilitating the Xow of capital within the media sector. In-
stead the proposal of the Ministry of Culture was that any
natural or legal person could have an unlimited ownership
share in a media company, or even be a majority or single
owner. However, in May 2000, the Committee for Social
Activities of the National Council expressed its support
for the provisions previously outlined by Article 54. On
the other hand, the Board for Culture, Sport and Educa-
tion, at its session on 5 April 2000, gave its support to the
new proposal, but pointed out that the cross-ownership
restrictions should be included in order to prevent media
power concentration. Obviously, once it became evident
that the ownership structure of the biggest Slovene media
was gradually changing in favor of external owners, the
ideas about reducing the maximum share to 15% or even
10% re-emerged. In the front page article of Delo’s Satur-
day Supplement, 19 February 2000, one could read that a
more dispersed ownership would mean a better possibility
of the newspaper staying independent.

In July 2000 the new right government presented a new
proposal for the mass media law for a second reading (we
should note here that this proposal was not drawn up in
accordance with the parliamentary procedure). Article 56

of this proposal now again restricted ownership share of a
natural or legal person or a group of associated persons to a
33% stake in a media company or a 33% share of manage-
ment or voting rights. This oscillating between the restric-
tions and utter liberalization of ownership points to the
fact that the state had no deWnite answer to the question
of how the future media policy would (or should) look like.

The new Mass Media Act Wnally came into force on 26

May 2001.20 Under this law, a publisher of a generalist in-
formation-providing daily, or any natural or legal per-
son, or a group of associated persons who have more than
20% share in the capital or property of that publisher, or
more than 20% of management or voting rights, may not
be an owner or co-founder of a broadcaster of a radio or tv

program, and may not engage in radio and television ac-

20 Uradni list, 15 May 2001, No 35, pp. 4017-4042



47

Legal restrictions on ownership were lacking

tivities. The same restriction applies to a radio or television
broadcaster, who may not be a publisher of a generalist in-
formation-providing daily. A publisher of a generalist, in-
formation-providing daily or a broadcaster of a radio or tele-
vision program, that is, a legal or natural person or a group
of associated persons may have maximum 20% ownership
share or 20% management or voting rights in another news-
paper publisher company or broadcaster company (Article
56). An acquisition of more than a 20% of the ownership
(or management) share is subject to the prior approval by
the Ministry of Culture. The Ministry can refuse to issue
the approval in accordance with provisions contained in
Article 58. This article, which at Wrst glance deWnes restric-
tions on media concentration very clearly, imposes a very
demanding task upon the Ministry of Culture, or rather, in
our opinion, it is a task that is impossible to realize. As a
matter of fact, according to the provisions of Article 58,
when considering an application for the acquisition of shares
in excess of the prescribed 20%, the Ministry of Culture
should assess the currently prevailing situation in the media
(or advertising) market. In connection with this, we shall
mention just a few disputable issues that arise from current
practice. Does the business daily Finance belong to the cat-
egory of generalist, information-providing print media? What
data will be used as the basis for establishing the situation
currently prevailing in the advertisement market? How can
the Ministry establish how many copies of a daily were sold
(on the basis of the data published by the daily in question,
or research data, or vat forms)? How can one establish rela-
tions between apparently unassociated persons even though
concealed relations are in some cases stronger than those
arising from aYliated businesses?

The provisions of this law alone will not change any-
thing in practice unless transparency of ownership struc-
ture, that is, data about owners and other people who may
in any way inXuence21 the media company operation or
editorial policy, is achieved Wrst. On the other hand, most
of these provisions are belated anyway. Globalization of
economy now gives rise to trans-national corporations that

21 The inXuence may be exerted in the following ways: direct control by the major-
ity owner (who, for example, may inXuence the appointment of the executives,
editors, the staV employment and promotion policies etc.), the exploiting of vot-
ing rights arising from ownership share (formal or silent agreement between
shareholders), Wnancial dependence on advertisers or banks (in the form of more
or less favorable loans or claims), or family, friendly or other forms of associations
with the employees.



48

Media Policy in Slovenia in the 1990s

form aYliations and evade national laws by registering
business in countries with more ‘favorable’ legislations.

How do other countries regulate ownership restriction?
The us Communications Act prescribes that a company
may not obtain a radio or tv broadcasting license if its
director or manager is a foreigner, or if more than 20% of
its shares are owned or controlled by foreigners, or if a com-
pany is under direct control of another company which is
led by foreigners, or is owned or controlled by foreigners.
Similarly, East European countries restricted ownership of
electronic media too. The Czech Republic allowed a us

company to buy the majority share in tv Nova, but the
broadcasting license is subject to 31 special conditions. One
of the conditions imposed upon the us owners was that
throughout the Wrst Wve years at least one-quarter of the
programs must be of domestic production, with this share
increasing to over 40% after a Wve-year period. Poland al-
lows foreigners to buy shares in their national broadcast
media, but no more than 33%. In addition, Polish citizens
with a permanent residence in Poland must make up the
majority in the council of directors and supervising board,
while foreigners may not have more than one-third of the
votes in the shareholders’ council. The Hungarian law, as
we noted before, speciWes clear restrictions too.

Who, then, are the champions of the view that the
limits on ownership shares in the Slovene media should
be increased? Undoubtedly it is the present biggest own-
ers. The representatives of Krekova druþba, for example,
assert that Slovenia should follow the example of those
developed countries that do not impose restrictions on
media ownership. The owners should decide what they
expect from a share in the media company – a proWt or an
opportunity to exert inXuence. However, the inXuence
cannot be exerted if most of the newspaper or a program is
not interesting to the audience (Finance, 3 May 2000). The
representatives of Odškodninska druþba hold a similar opin-
ion. Legal restrictions point to the concerns that some
owner might exploit its rights in order to establish control
over the medium, which is in fact possible (Finance, 3 May
2000). Even though the biggest owners and media execu-
tives endeavor to create an impression in public that their
interests in the media are exclusively economic in charac-
ter, and that they do not intend to interfere with the edi-
torial policy as long as it brings proWt, the reality is quite
diVerent. Janez Gril, the director of Druþina publishing



49

Legal restrictions on ownership were lacking

house, which is a co-owner of Krekova druþba, admits that
there is more to it then simply making a lucrative invest-
ment. In his opinion an investment in a media company is
not a capital investment only, countless other things are
involved (GV, 16 December 1999). An article published
in Mag magazine under the title A Black Day for a Black
Widow, examines a ‘political takeover’ from a diVerent per-
spective (22 March 2000). With dem 3 million of annual
proWt Delo, for example, cannot qualify as an attractive in-
vestment opportunity. In fact it is quite uninteresting in terms
of proWt. Yet Odškodninska druþba does not as much as con-
sider selling its 11.7% ownership stake in Delo, even though
Delo’s shares are several times overpriced. This leads to the
conclusion that investments in the media companies are
not (primarily) economically but (also) politically motivated.



50

Media Policy in Slovenia in the 1990s

POLITICAL TAKEOVERS UNDER THE
PRETEXT OF LUCRATIVE BUSINESS

When Delo published the news that Kmeèka druþba
had acquired a 25.4% share in the company and thus be-
come the biggest individual owner, representatives of mana-
gerial circles asserted that they did not expect any essen-
tial changes. In other words, the management of Delo was
of the opinion that the new owners would not interfere
with the editorial policy. The executives of Kmeèka druþba
gave assurances to the same eVect. However, it soon turned
out that the rumors about the potential hostile takeover of
the company were in fact hinting at the ‘media policy car-
ried out in the background’. The daily Finance for example
wondered whether the coalition parties had made an agree-
ment to leave radio and television to the left block, and
the print media to the right (Finance, 8 December 1999).
These events suggest that the apparent absence of interest
on the part of the owners conceals certain political inter-
ests. After all, the new (right) government, which was in
power from spring to autumn 2000, did not wait long be-
fore it made clear its view about the media. In their opin-
ion, the media mainly supported the left political option,
so the Spring Parties22 were neglected. According to the
words of the vice-chairman of the Social Democratic Party,
in principle any government has the right to institutional-
ize its inXuence wherever possible, and the media are not
exempted in this respect (Dnevnik, 27 June 2000). At this
time information was leaked to the public that the new
government had asked for the replacement of the presi-
dent of dzs’s23 Board of Directors and indirectly of the edi-
tor-in-chief of the daily Dnevnik (Finance, 26 June 2000).
The government later explicitly denied this information.
These events made it clear that the government cannot
quite eVortlessly appoint (or discharge) the members of the
supervising boards of Delo and Dnevnik (the vice-chairman
of Social Democratic Party admitted this too), but it may
endeavor to exert its inXuence via state funds. Since both

22 The expression “Spring Parties” refers to the political parties of the “Slovenian
Spring”, which stands for the democratization process of the late 1980s.

23 Ownership structure of dzs: kbm Infond Zlat d. d. 17.95%, Slovenska
odškodninska druþba 7.36%, Nika pid d. d. 7.09%, Triglav steber pid d. d. 6.28%,
Kapitalska druþba d. d. 5.73%, Pomurska investicijska druþba 1 d. d. 4.83%,
Maksima 2 d. d. 4.81%, Maksima 1 d. d. 3.21%, Probanka d. d. 3.16%, Zlata mon-
eta d. d. 2.43%, Hipotekarna banka d. d. 2.09%, Mobitel d. d., 1.92%, Luka Koper
d. d. 1.83% others (source: kdd, 5. 12. 2000)



51

Political takeovers under the pretext of lucrative business

funds (Kapitalska druþba and Odškodninska druþba) have
ownership shares in all three Slovene dailies, and given
the previously reached agreement that these shares would
not be put up for sale, there existed a possibility that the
inXuence (a political takeover) could be implemented by
selling these shares to ‘politically correct’ companies.

table  7:  ownership  structure of dnevnik

dzs 26.47 %

kmeèka druþba 25.57 %

kapitalska druþba 10.11 %

slovenska odškodninska druþba 8.00 %

veèer 6.52 %

luka koper 2.70 %

mobitel 2.70 %

btc 2.70 %

publikum 2.47 %

skb banka 0.90 %

lb maksima 0.90 %

others 10.96 %

(source: kdd, 5. 12. 2000)

Two weeks before he was released from duty in July
2000, the director of Kapitalska druþba sold 5.5% of the
company’s stake in Delo. The price was approximately sit

700 million and the shares were sold to Cobito (a stock-
broker company), Gorenje24, and Emona Maximarket. This
is the maximum percentage of shares that may be sold with-
out obtaining approval at the company meeting (given the
political changes at the time, it is very likely that the ap-
proval could not have been obtained at all). Delo came
under further pressures in November 2000. According to
Finance (15 November 2000), Kapitalska druþba and
Slovenska odškodninska druþba decided to sell their shares
in Delo. Presumably the buyer was Mohorjeva druþba25 or
the ‘right’ wing of Delo’s owners (Zvon 1 and 2 would have
become 43% owner if they bought the shares from
Kapitalska druþba and Slovenska odškodninska druþba). In
a public statement the directors of both Kapitalska druþba

24 After the Wre in Gorenje the government then in power led by the prime minister
Andrej Bajuk asked Gorenje to sell its share in Delo if it wanted to obtain the state aid.

25 Given the fact that in 1999 the assets of Mohorjeva druþba amounted to sit 70

millions and its capital to sit 8 million, one cannot but wonder how they could
possibly buy 6.2% of Delo’s shares whose value amounted to sit 600 million.



52

Political takeovers under the pretext of lucrative business

and Slovenska odškodninska druþba later said that Delo’s
shares were not for sale for as long as the boards of directors
of the two companies did not revoke their ban on the sale.

What will be the future course of development? No
matter how (un)proWtable investments in the Slovene print
media may be, it is obvious that ownership stakes will con-
tinue to be the vehicle of exerting political inXuence (own-
ership control). Therefore whether the Mass Media Act
will be respected or not depends on the fundamental issue
of the control over the transparency of the media owners
(and especially their associations with various political
circles). The Mass Media Act of 2001 removed previous
ownership restrictions and liberalized cross-ownership. The
concentration trends in this area will continue in the fu-
ture. The Wrst consequence of the new law will be the le-
galization of the existing state of aVairs. We can expect the
linking of the existing radio and television programs to
form a network, purchases of broadcast companies by the
print media companies, and mergers of telecommunica-
tions and broadcasting companies (Mobitel expressed in-
terest in purchasing a share in TV3).

The above events point to the fact that the issue of
ownership and cross-ownership restrictions is not an eco-
nomic issue only, but it aVects the content as well. And in
this case, the content is an independent editorial policy of
a medium. The issue of political takeovers also determined
the debates about new media legislation. The journalists
pointed out that political takeovers could lead to a dis-
missal (or reshuZing to ‘harmless’ positions) of journal-
ists. It is obvious that all past attempts to set up new dai-
lies were primarily or exclusively political. On the other
hand one should not overlook the fact that newspapers
with a political Xavor do not attract readership. Ensuring
plurality of the media is certainly not the task that could
be laid at the door of the state only, but the media them-
selves play an important role in it.



53

Media Policy in Slovenia in the 1990s

THE DEVELOPMENT OF THE
BROADCAST MEDIA

The course of development in the radio broadcasting
area in the 1990s took an interesting turn. Certain radio
stations that existed in parallel with the main national ra-
dio network, for example Radio Student and Radio Glas
Ljubljane, had an important inXuence on the democratiza-
tion of the public and played a signiWcant role in initiating
changes in the 1980s. They also had wide audience. By con-
trast, their response to social changes in the 1990s was not
nearly so eYcient (or at least not as eYcient as that of the
newspapers), so they lost both the audience and power of inXu-
ence (something similar happened to the weekly Mladina).

On the other hand, Radio Ljubljana, later renamed Ra-
dio Slovenia, retained its leading position thanks to its Pro-
gram One. It has the widest audience far outnumbering
that of its competitors, despite the fact that within just a
few years several tens of new radio stations, mostly com-
mercial, were set up across the country (their current num-
ber is around seventy). The share of the audience of the
leading commercial radio stations today hardly exceeds 5%,
with the exception of rare and brief breakthroughs, for
example in the period 1992-94 when Radio Gama MM’s
rating increased signiWcantly, mostly thanks to the radical
commercialization of the program – it mostly broadcast
musical requests and persisted until the potential of that
format was exhausted, after which its ratings fell. We should
mention here that no signiWcant foreign investments can
be found in these radio stations.

The developments in the area of commercial television
in the past ten years were quite diVerent. The beginnings of
the commercial television in Slovenia reach back into the
year 1989 when Kanal A, the Wrst independent television in
ex-Yugoslavia, was introduced. But the real development of
commercial television occurred only in the mid 1990s.

Commercial television arrived in Slovenia with a ten
year delay in comparison with other countries in western
Europe. Its launching elicited loud response and much
speculation related to the setting up of the Wrst commer-
cial channel Kanal A. Things settled down during the fol-
lowing few years as the rather slow pace at which Kanal A
developed convinced many that Slovenia was too small
for even one commercial channel, let alone more than one.
Yet the situation became intricate again towards the end



54

Media Policy in Slovenia in the 1990s

of 1995 with the introduction of POP TV and TV3.
The basic diYculty faced by all commercial television

stations in Slovenia was how to secure suYcient Wnancial
resources for the start-up. This is comparable to the prob-
lems faced by the new print media in the 1990s – all started
with insuYcient capital to endure through the Wrst few
years, the period in which every new medium, even if very
successful, operates at a loss.

In the case of Kanal A, the initial capital was relatively
small for the start-up of a television station – it amounted
to 108 million dinars which was equal to approximately
dem 2.5 million. The coverage was limited to Ljubljana
and its outskirts, and its owners did not expect that in the
future Kanal A would be compelled to expand. The in-
come was invested into the expanding of the transmitter
network and similar projects, so at the moment Kanal A
covers 90% of Slovenia.

The expansion of the network was needed in order to
secure more advertising revenues and was prompted by the
objections put forward by advertising agencies. »When we
covered only Ljubljana, they said that they would advertise on
our television if we covered a slightly larger region« said
Vladimir Poliè some years ago, when he was still the main
owner of Kanal A, and continued to explain: »When we
extended to the Dolenjska region, the objections were the same.
Then we covered Štajerska, they were still not satisfied. In the
end we cover all of the country, but it is still not good enough.«

The main diYculty, however, was not geographic cov-
erage but the content, as is usual in similar cases. Having
been restricted by low start-up funds, Kanal A was com-
pelled to purchase programs of low quality with no poten-
tials to attract the audience. The share of the programs
made in-house was very small, the only exception having
been the news program which unfortunately did not last
long. Their Wlm program did not feature any hits (not even
moderately successful movies), nor any successful serial or
other type of broadcast. By the mid 1990s, Kanal A pro-
gram was radically impoverished. Morning and afternoon
time was Wlled in by television shopping, followed by soap
operas or some old serial. There was one Wlm shown at the
weekend and it was repeated the following day. The news
program, which they tried to promote for some time, com-
pletely failed after Mile Verg left the company, and their
own production practically came to a stop. The situation
only improved after 1996 when Douglas Foulton, a repre-



55

The development of the broadcast media

sentative of the foreign creditor Baring Communications
Equity of London, which two years before granted a loan
to Kanal A totaling us$ 2 million, came to Ljubljana to
rehabilitate the station. He became a new executive di-
rector and the president of the board, and as a crisis man-
ager was authorized to control every section of the opera-
tion, from Wnances to staV reorganization. Only through
the rehabilitation project and thanks to new Wnancial in-
jections, Kanal A managed to reduce the operating loss,
increase its slice of advertising cake and advertising rev-
enues in general. At the same time, it improved its pro-
gram contents and most importantly, the programs it pur-
chased from other producers were of a better quality. Yet
all of this could not save it from the takeover by a com-
petitive media house Pro Plus (see below).

When in 1992 Slavko Splichal wrote that the devel-
opment of the broadcasting industry in Eastern Europe was
unlikely to happen for some years to come, he also added:
»It is more realistic to expect that in the near future East Euro-
pean countries will be exposed to a direct inflow of foreign me-
dia products (satellite programs, primarily in English, including
pay television) and much less to the inflow of foreign capital«
(1992:77). In the beginning of the 1990s it seemed that
this forecast could certainly be applied to Slovenia.
NetHold’s Multichoice began to broadcast its FilmNet pro-
gram in Slovene – the Wrst coded pay channel in Slovene.
The package of channels oVered to Slovene viewers in-
cluded some musical programs (mtv, mcm) and Discovery
channel. However, the choice of movies on FilmNet was
rather meager (there were none of the bigger hits) and since
it was a pay channel, meaning that it involved additional
costs, it never really succeeded in Slovenia. After three
years of futile attempts to win subscribers, Multichoice
moved out of Slovenia.

The combination of diYculties (modest initial capital and
insuYcient funds for purchasing good programs) faced by Kanal
A was common to all commercial tv stations in Slovenia in
the Wrst half of the 1990s, including MMTV and TV3.

TV3 is located in the basement of a Church establish-
ment in a Ljubljana suburb. The presence of the Catholic
Church is not incidental – the owners of TV3, which is
worth approximately dem 10 million, are Church radio
Ognjišèe, the Diocese of Maribor, the Diocese of Koper,
Mohorjeva Druþba, Celje (a publisher of predominantly
religious titles) and the Economic Forum of Christian



56

Media Policy in Slovenia in the 1990s

Democrats. In 1996 the group was joined by Mladinska
knjiga, another book publisher, which acquired a few per-
cent of the share. TV3, which is a third commercial televi-
sion station in Slovenia, began to broadcast on Christmas
Eve, and the major part of its programs – particularly in
the beginning and on Saturdays and Sundays – consisted
of broadcasts such as From the Life of the Church, Religion
and Time, Transmitted from Vatican, Religion and the like.

Is TV3 a Church tv station? In a statement given in
1996 the Wrst director of TV3 Ivo Bevk did not agree with
such deWnition. »Even before we started broadcasting we were
defined as Church TV. However, if you look at our program-
ming today you will have to conclude that the share of religious
broadcasts in our program is just about the same as that in a
national TV program«.

Did the Diocese of Koper really mortgage its property
to obtain money to buy a stake in TV3? Mr Bevk diplo-
matically evaded a direct answer. »What methods the share-
holders employed to secure financial resources – whether they
mortgaged their property to get a loan – is outside my area of
concern. That is a matter of their own choice.« In the words
of Mr Bevk the project was market-oriented. »Focusing on
a particular segment of the audience in a market of this size, no
matter how large that segment may be in principle, would doom
every television station to failure. We do not expect to achieve
such good results in the first year as to become self-sufficient.
But we think that this will happen in a few years time. And, if
we want to achieve that, the choice of our programs must be
acceptable to as many viewers as possible«. In other words, as
Janko Tedeško, then the program director at TV3 said: »This
television must not become another Slovenec«.

At that time Mr Bevk described TV3 as television with
positive attitude. »We know that we did not choose the easiest
path. If we wanted to take a shortcut, we would broadcast many
movies because according to all available data this is the most
widely watched program. Yet it is still one segment only meaning
it attracts one segment of the audience only. But no viewer watches
only POP TV or only TV3. Viewers tune into TV3, then switch
to POP TV, then TV Slovenija, then satellite programs, depend-
ing on their mood. Personally I see these programs as being comple-
mentary and not countervailing against each other, nor do I think
that one option only may be successful«.

Despite their good intentions and a relatively large
share of their own programs, TV3 has had no luck either
with the audience or advertisers. On and oV they tried to



57

The development of the broadcast media

introduce information contents and panel debates; they
engaged the popular Slovene host of entertainment shows
Stojan Auer and than replaced him, faced a number of
Wnancial diYculties, many last-minute rescues, but they
never achieved any signiWcant rating or advertising share.
TV3 set a goal to achieve a 20% viewing share by 1996

and a proportionately high share of advertisements. Un-
doubtedly, the people at TV3 were quite ambitious from
the very beginning. Their plan for the period 1995-2001

was dem 107 million of income, starting with dem 8 mil-
lion in 1996 (instead they had a loss estimated at 1.4 mil-
lion), dem 9.8 million in 1997 and so on up to dem 22

million in 2002. But the plans were never fulWlled. In the
Wrst year they failed to achieve the planned 20% share of
viewing and an adequate proportion of advertisements, and
in fact they never succeeded in doing this. The business
results were always radically behind the plans.

Moreover, TV3 was constantly oppressed by the image
that weighed upon Slovenec and Republika too, that is, an
impression that it was a political venture. TV3 could not
get rid of the image that it was a Catholic Church televi-
sion and politically right-wing station, even though direc-
tor Bevk voiced these concerns at an early stage of opera-
tion. »It is hard to find any mass medium not oppressed by
political interests trying to secure themselves promotion through
that medium. The same as an economic player selling a product
is interested in the mass media that reach its target audience,
the media which reach a target group of some political party are
interesting for that political party. The moment this television
station becomes Christian-Democratic or Church television –
in the narrow sense of the word – it will collapse.«

The development of the commercial television in
Slovenia is entirely comparable to that in Western Europe
or Central and Eastern Europe. In Western Europe “com-
mercial broadcasters devoted few resources to in-house produc-
tion, relied on entertainment programming and were conspicu-
ously more dependent upon US imports”. (Humpreys,
1996:243). Or, as Sepstrup wrote before that, the private
broadcast companies were not interested in their own prod-
ucts but they rather relied on imported contents (Sepstrup
1989, cited in Splichal, 1992:62).

It is precisely what happened in Slovenia. In addition
to economic reasons (the purchased program was cheaper
than own production) a part of the blame goes to the Mass
Media Act of 1994, which prescribed too low a quota of



58

Media Policy in Slovenia in the 1990s

own programs, that is, one-tenth of the broadcast time.
The key change in the area of commercial television

was the introduction of POP TV in 1995. It brought with
it many ‘Wrst-timers’ in Slovenia. It involved the Wrst larger
foreign investment (although oYcially it was called loan
and not investment, because only in such a way could
Slovene partners retain equal shares). American corpora-
tion cme invested us$ 16 million and hence acquired a
58% share in the production company Pro Plus which is
responsible for the management, production, technical
operations and Wnances of POP TV and subsequently
founded TV Gajba. Other shareholders were Slovene com-
panies MMTV and Tele 59  but the former sold its 20%
share in Pro Plus after one and a half years to cme for us$
5 million, so cme increased its share to 78%.

Besides POP TV was the Wrst television station that
‘was not a television station’. The executives of Pro Plus
strictly adhered to the explanation that POP TV was a
program, a trademark, and not a television station. Ac-
cording to them television stations were MMTV, Tele 59
and TV Robin. Initially they attempted to add to this group
a Velenje station VTV but its manager turned down their
oVer. Later they managed to establish links with the Novo
Mesto Vaš kanal station which now broadcasts 24 ur, the
POP TV’s prime time news program. POP TV was set up
as a network comparable to those existing in the us. The
Wrst networks were formed by integrating radio stations and
only later television stations. The reason was that the own-
ers of individual stations concluded that only rare among
them had the needed funds to Wnance suYciently attrac-
tive programs that could satisfy both the audience and ad-
vertisers. As Jankowski explained (Jankowski, 1995:47),
the idea of networks was to create a large enough distribu-
tion system which would attract enough advertising money
needed to Wnance a better program. These radio station
networks, at the time unique to the us, were based on time-
sharing agreements, according to which a part of the air
time was reserved for a local program created by individual
stations, and a part for the network program that was broad-
cast by all networked stations.

By the time Jankowski’s book was published, this sys-
tem was no longer unique to the us radio and television
but had spread to East and Central Europe through Ameri-
can investments in these countries. It is interesting to note,
however, that American investors have not set up any simi-



59

The development of the broadcast media

lar networks in Western Europe, where they most often
pose as minority owners. The Wrst such network in Slovenia
was POP TV followed by TV Gajba. The latter was created
only because Pro Plus found itself with such a large volume
of programs purchased as a part of package-oVer, that it re-
mained unused. “We concluded that Pro Plus purchased so many
programs that all of them could not be broadcast on POP TV.
[…] As for its content, the target audience is the younger genera-
tion[…] We see Gajba as a niche for younger audience, say,
those who currently stick to Kanal A” said Branko Èakarmiš,
the program director of Pro Plus, in September 1997.

POP TV and TV Gajba channels thus introduced into
Slovenia not only the Wrst larger foreign investment (or to
be more precise, foreign loan), but they were Wrst to trans-
pose foreign practices and models into Slovenia and be-
came the Wrst real competitor to the public television. In
the words of Leonard M. Fertig, then the president and
executive director of cme, that was one of the world’s best
television programs. Fertig had good reasons to be so self-
conWdent. POP TV opened with smash hits such as Die Hard
II, Ghost, Alien, m.a.s.h. and Star Trek, followed by Back
to the Future II, Home Alone, A Fish Called Wanda and
Platoon. “We do not intend to pretend” said Branko Èakarmiš.
“We wanted to display all the luxury of our program”.

POP TV was truly the Wrst Slovene commercial pro-
gram that oVered real cinema and television hits, serials
and series most popular at the time in the us, Great Brit-
ain and other West European countries. No wonder then
that the rating of POP TV soon exceeded that of the TV
Slovenija’s Channel One program. Yet more importantly,
POP TV introduced a regular daily news program, the Wrst
genuine counterbalance to the news program of RTV
Slovenija. We should point out however that this is only a
daily news program; POP TV has no other information-
providing content so it cannot be compared to TV Slovenija
in terms of the scope, diversity and complexity of informa-
tion and contents. The POP TV’s news program was ini-
tially tabloid-like but this ‘yellow press’ character was later
subdued and its news program audience can now compete
with that of TV Slovenia.

Despite all of this, POP TV and TV Gajba more or less
maintained the trends set up by other commercial televi-
sions in Slovenia. It is true that both the local and pur-
chased programs were of a higher quality and more attrac-
tive, yet the Americanization of the program continued



60

Media Policy in Slovenia in the 1990s

nevertheless. This is conWrmed by the data showing that us

imported programs contributed 70% of broadcast material
(with this being as high as 79% in the Wrst week of broad-
casting). Similarly, the scope of programming remained nar-
row and adhered to the established formulas.

»The marketisation of broadcasting, these Right-wing lib-
ertarians argued, would [...] provide a new external pluralism
of channels, in the place of the old ‘bureaucratically’ manufac-
tured internal pluralism« said Humpreys (1996, 161-2). Yet
these hopes for automatically progressive advantages were
idealistic. »The new broadcasters had had to lay out huge sums
to set up their new services. Long after operating profitability
was achieved, the original start up investment still had to be
amortised. In a deregulated market, it was reasonable to expect
that – for a period at least – spending on programming would
feature rather low down the new operators’ scale of priorities.
This could easily result in a drift ‘down market’ that would be
difficult to reverse.« (Humpreys, 230).

In Slovenia the emergence of new commercial tv sta-
tions, which indeed brought external pluralism, was not
automatically accompanied by internal pluralism of contents.

Slovene commercial television channels still rely on
an extremely narrow scope of content. In this respect they
are not any diVerent from other commercial television
channels in Eastern Europe or even those in Western Eu-
rope (particularly in initial stages), which relied on “the
kind of programming that was most likely to maximise audi-
ences and that was at the same time relatively inexpensive. Such
programming typically comprised light entertainment
programmes, game-shows, cheap drama series and popular
‘soaps’. Repeats and US imports were particularly attractive.
Actually to produce programmes was more costly than to buy
them in packages, or to run repeats. (Humpreys, 230)

All of these conclusions relating to foreign television
channels and their development can be applied to the
Slovene commercial television too. The merger of Kanal
A with Pro Plus i.e. POP TV, or rather its takeover by Pro
Plus, clearly conWrms this. A few days after the announce-
ment of the merger, Pro Plus cancelled its second program
Gajba. Although people from Pro Plus asserted that the
takeover of Kanal A would lead to the reinforcement and
enrichment of the programming, by the end of 2000 it be-
came obvious that Kanal A took on the role previously
assigned to Gajba. In other words, it was set apart for con-
tents that came in packages and were of a too low quality



61

The development of the broadcast media

to be broadcast on POP TV. Virtually all of the in-house
production was discontinued (save for three broadcasts),
most of the employees were laid oV, and they started to
broadcast Wlms and serials already seen on POP TV years
ago. Obviously they employed practically all available
methods to reduce costs and create a program as cheap as
possible. The viewers of POP TV were in for similar cost-
saving tactics with nearly all of in-house entertainment pro-
grams cut out and the share of new movies radically reduced
(almost wiped out).

Looking from the perspective of economy, this approach
is understandable. Why should one buy expensive Wlms
and produce expensive own programs if one knows that
ostensibly ‘true stories’ and South American soapy sagas
and telenovelas attract as much, if not more audience, and
at a much lower purchase price for that matter. But from
the viewers’ point of view, this is a giant step backwards,
in terms of the number of programs, their quality, and di-
versity of contents.



62

Media Policy in Slovenia in the 1990s

PUBLIC SERVICE TELEVISION –
STRUGGLING AGAINST
COMMERCIALIZATION

The development of the commercial television in
Slovenia naturally had an impact on the operation of the
public service television. In the beginning of the 1990s
TV Slovenija, formerly tv Ljubljana, was inXuenced by
democratic changes, a new government, and announce-
ments of great changes and purges among the journalists
and editors. Similar to what happened in other post-so-
cialist countries, although perhaps to a somewhat lesser
extent, Slovene radio and television underwent ‘re-regu-
lation’ despite wishes to de-politicize public television.

According to the law governing radio and television,
the general manager must be approved by Parliament. The
rtv Council, which should be a civil society institute, was
soon divided on political grounds and became a vehicle for
promoting interests of political parties and changing coali-
tions. The politicization continued with changes in the law
on radio and television through which the employees lost
their right to approve the executive director and could only
give their opinion. At this time many were convinced that
it was a trade-oV between RTV Slovenia and political circles
by which RTV Slovenia secured new subscribers in exchange
for the employees’ say in the appointment of the executive
director. New subscribers were obtained thanks to access to
the electricity payer list. All electricity payers thus auto-
matically became television subscribers, so the number of
license payers suddenly increased by several tens of thou-
sands creating additional income for the company. The fact
that RTV Slovenija did not have to decrease advertisement
time even though commercial stations strongly lobbied for
this only reinforced the conviction that the trade-oV really
took place. Commercial stations even sent to the govern-
ment a proposal for changes in the law on radio and televi-
sion requesting a prohibition of all advertising on RTV
Slovenia on account of its obtaining additional subscribers
through the electricity payer list.

The attempts of RTV Slovenia to obtain the list of cable
television subscribers failed, but once it had access to the
list of electricity payers it lost its signiWcance anyway.

New revenues had great importance for RTV Slovenia.
By the mid 1990s its losses amounted to sit 1.5 billion,
and this Wgure increased each year. It was not until January



63

Public service television – struggling against commercialization

2000 that it was able to announce that the anticipated
proWt for 2000 was sit 300 million.

The Wnancial diYculties in the mid 1990s overshad-
owed development plans. The document entitled The
Strategy of Operation Until the End of 1996 represented
an attempt to contain short-terms costs and expenditures
of the institution. The document speciWed a 10% reduc-
tion in the staV and outsourced force, 3% reduction in sala-
ries and 50% reduction in hired capacities and external
production. Another document attempting to deWne a long-
term strategy was 16-pages long Development Strategy of
RTV Slovenia Until 2000. This calls to mind the bbc’s docu-
ment of May 1996 entitled “Extended Choice in the Digi-
tal Era”, which outlined its vision for the next 10 years. It
contained sweeping plans relating to digital television, digi-
tal sound, 24-hour news program and the like. Most of these
plans were realized by the year 2000.

The RTV Slovenia’s document was more modest. It out-
lined plans for a 24-hour program including morning and
night programs, which should have been introduced by
2000 (it was not), tv shopping (it was introduced), the
beginning of pay programs and specialized programs. It also
stressed the need to introduce interactive broadcasts, to
be present on the Internet and develop on-line services.
Out of these, only a presence on the Internet was realized.
RTV Slovenia’s key broadcasts have been available on the
Internet since December 1995. In this respect Slovenia ini-
tially surpassed a number of European public television com-
panies, but later its choice of Internet broadcasts began to
lag behind, so even POP TV’s news program now excels. In
the meanwhile tv Slovenia started to broadcast by satellite.
The plans to sell coded cards to Slovene emigrants in Eu-
rope, South and North America and Australia failed through
as only a handful of these cards were sold.

The failure to fulWll development plans can be partly
attributed to a new situation in which public television in
Slovenia found itself. Until the mid 1990s tv Slovenia had
practically no competitor. It Wrmly held its leading position
as regards share of viewing and even advertising time. De-
spite this, as mentioned above, its debt was sit 1.5 billion.
With the introduction of POP TV, followed by reinforced
Kanal A and TV Gajba, TV Slovenija’s share of viewing dra-
matically decreased. The POP TV main news program’s share
of viewing Wrst caught up with that of RTV Slovenija, and
then took the lead, and the same is true of the movie pro-



64

Public service television – struggling against commercialization

gram. Only entertainment and sports programs of RTV
Slovenia retained a deWnite advantage, both of which in-
variably recorded the highest share of audience including
ratings on an annual basis. We should point out here that in
the future sports program rating could be aVected, since POP
TV obtained exclusive right to broadcast Formula One races,
the Wimbledon tennis championship and the next football
World Cup. The latter might prove to have a crucial impact
on POP TV’s sports program rating. TV3, on the other hand,
in cooperation with the network of local televisions, obtained
exclusive right to broadcast football matches of the Italian
and Spanish leagues. Even though tv Slovenia lost some of
its sports program audience, its position in this segment has
not signiWcantly deteriorated, as did that of, say, the BBC.

The fall in the share of viewing of TV Slovenia was fol-
lowed by the fall in advertising revenues, particularly in
the period after Pro Plus launched an advertising war by
reducing prices and oVering quantity and other discounts.
Kanal A followed the suit. These events contributed to the
commercialization of the public television compared to ten
years ago. Various broadcasts, Wlms and serials are ever more
frequently interrupted by advertisements and sponsored
program. These mostly appear in broadcasts of a rather com-
mercial character (shows designed after Italian and German
models) and the like. In this respect Slovenia follows the
patterns that emerged with the introduction of commercial
televisions in Western Europe. This trend included the com-
mercialization of public television programs, an increase in
the number of American Wlms and serials, more commercial
contents and types, reduction of in-house produced Wctional
program, documentaries and other programs.

Nevertheless one should not overlook the fact that af-
ter the initial slide into this maelstrom of commercializa-
tion, tv Slovenia managed to break away at least in some
respects. It reduced the initial Americanization trends in
some segments, particularly the movie program, and con-
centrated on the contents of European and other world
productions. Serials, on the other hand, even though no-
ticeably less and less of American origin, are still very com-
mercial and the most obvious examples are European soap
operas. On the other hand it has been possible to observe
some endeavors towards creating complementary programs
instead of former competitive trends. Such an orientation
is supported by most theoreticians who were recently joined
by the directors of public television companies.



65

Media Policy in Slovenia in the 1990s

CONCLUSION

The course of development described in this essay sug-
gests that the changes of the 1990s were deeper than meet
the eye of a superWcial observer. These changes were both
political and economic and they were deeply intercon-
nected, if not indivisible. The regulation mechanisms were
abandoned but the independence of the mass media own-
ers from the state and politics was not ensured. The latter
retain their (considerable) ownership share by means of
funds and other methods thus preserving the political in-
Xuence. This sustains an anomaly in the media sector that
has long since been eliminated in western democratic so-
cieties, namely the state being a direct or indirect owner
or co-owner (an important one) of the mass media. As long
as such a situation is in place, the Slovene media will not
be truly free, not politically at least. One could say that
the Slovene mass media experienced complete liberaliza-
tion yet only with regard to contents and sanctions. In terms
of ownership they are far from being liberalized.

Furthermore, these changes conWrm the fact that vari-
ous issues of regulation, for example, restrictions on own-
ership and cross-ownership, are not merely economic is-
sues but pertain to the content, which in this case, is
equated with the editorial policy of a mass medium. In
addition, in ensuring plurality (of both the print and elec-
tronic media) the media themselves, in addition to the
state, proved to have an important role.

The political takeovers aVected the debate on the pro-
posed media law. Journalists pointed out the danger of dis-
missals (or reshuZing to harmless positions) of journalists
in the case of political takeovers. It is obvious that all past
attempts to set up new dailies in Slovenia were mainly or
exclusively politically motivated, and that newspapers con-
ceptualized as political ventures do not attract readers. The
public strongly rejects such projects and an important role
in this is played by historical memory – still vivid recollec-
tions of the type of the public debate one can expect if
politics imposes the limits on freedom and content.



66

Media Policy in Slovenia in the 1990s

LITERATURE

bagdikian, b.  h.

The Media Monopoly, Boston: Beacon Press (fourth edi-
tion), 1992.

humpreys, p.  j .

Mass Media and Media Policy in Western Europe, Manche-
ster: Manchester University Press, 1996.

jankowski,  g.  f.  and fuchs, d. c.

Television Today and Tomorrow, New York: Oxford Uni-
versity Press, 1995.

mosco, v.

The Political Economy of Communication. Rethinking and
Renewal, London: Sage, 1996.

raboy, m.

“East West Dialogue on Media and Democratization” in
The Democratic Communique 8(3), 1989.

sparks, c.  and splichal, s.

Journalists for the 21st Century, New Jersey: Abblex, 1994.

splichal, s.

“Reregulacija radiotelevizije v Vzhodni-Srednji Evropi”
(The Re-Regulation of Radio and Television in East-
ern and Central Europe) in Teorija in praksa, No. 5–6,

1992a.
Izgubljene utopije? (Lost Utopias?) Ljubljana: Znanstveno

in publicistièno središèe, 1992b.
“Medijski zakonski jarem za drþavljane” (Media Legal

Yoke for Citizens) in Delo (Sobotna priloga) 15. 2,

1992c.

splichal, s.  and bašiè hrvatin, s.

“Where is the Beauty and Who is the Beast?: Slovenia”
in The Development of the Audiovisual Landscape in
Central Europe Since 1998. Luton: University of Lu-
ton/John Libbey Media: 353–380, 1998.






	Cover
	Other Titles in the MediaWatch Series
	Colophone
	Title / Authors
	Contents
	Summary
	A Decade Marked by the Absence of a Media Policy
	Media Liberalization in Slovenia
	New Dailies Did Not Tip the Balance on the Press Market
	Privatization of the Largest Slovene Daily Newspaper - Delo
	The Ownership Transformation of Večer
	Slovenec, the First New-comer With Short Life
	Republika Follows the Suit
	Media Plurality in Slovenia
	Legal Restriction on Ownership Were Lacking
	Political Takeovers Under the Pretext of Lucrative Business
	The Development of the Broadcast Media
	Public Service Television - Struggling Against Commercialization
	Conclusion
	Literature



