Od psov čuvajev do čuvajev psov: Novinarstvo, tabloidizacija in moralna panika Primer Baričevič se je v dveh tednih 12-krat uvrstil v informativno oddajo 24 ur, od tega devetkrat kot prva novica – Ključno mesto v moralni paniki igrajo t. i. ljudski hudiči, posameznik ali skupina, ki je označena za hudobno in deviantno, na katero so projicirani "naši najbolj intenzivni občutki o stvareh, ki gredo narobe, in vsi naši strahovi o tem, kaj lahko spodkoplje našo krhko varnost" Romantična predstava o novinarjih kot psih čuvajih, če je sploh bila kdaj kaj več kot osrednji novinarski mit, je danes na udaru z vseh strani. Po eni strani je visokomodernistična ali klasična novinarska paradigma,[1] kot jo imenuje Dahlgren (1992), tarča teoretičnih kritik, saj temelji na t. i. prenosnem modelu komuniciranja, ki izhaja iz predpostavk o racionalnem prenosu informacij in iz tega procesa izhajajočem oblikovanju mnenj. Kot ustreznejše se je uveljavilo širše pojmovanje, ki tako novinarje kot novice umešča v kulturo, novinarji pa niso le podajalci informacij, ampak sočasno sporočajo, kaj je dobro in slabo ter moralno in nemoralno. Hkrati pa imperativi komercializacije terjajo vedno večjo dramatizacijo, predvsem pri političnih vprašanjih, kar ima pogosto za posledico »lov na posamezne politike« pod pretvezo varovanja javnega interesa (Dahlgren 2009: 51). Ni dvoma, da sta tabloidizacija in komercializacija eden od odgovorov, s katerim se poskuša novinarstvo izvleči iz krize, sredi katere se je znašlo zaradi kompleksnega sklopa razlogov, vendar pa so posplošene razprave o tabloidizaciji kljub temu problematične, saj je sam termin preveč ohlapen, vrednostno obremenjen in po mnenju kritikov odvrača pozornost od pravih težav novinarstva. Gans (2009) ga, na primer, zato v celoti nadomesti s popularizacijo. Koncept tabloidizacije namreč temelji na problematičnih dihotomijah (zabava-informacija, stil-vsebina, potrošništvo-kultura, trači-politika itd.), ki ne le da utrjujejo sistematično pristranskost proti popularnim in komercialnim medijem, ampak utrjujejo tudi ostale predsodke, predvsem take, ki prve pojme povezujejo z ženskimi vprašanji ter tako »tiho, a neizbežno implicirajo, da sta resna politika in javna sfera v domeni moških« (Hartley, 1996: 27). Sama po sebi tabloidizacija torej ni toliko problematična, saj so bile takšne lahkotnejše zgodbe vedno del novinarstva. Problematična postane, ko začne nadomeščati ostale dimenzije novinarstva (glej Bird 2009: 49) in ko postane eksluzivističen način poročanja. V nadaljevanju bomo pogledali, kako so v prvih dveh tednih od dogodka v najbolj gledani informativni oddaji »pokrili« zdaj že razvpiti primer Baričevič. Poskušali bomo tudi pokazati, da gre v tem primeru za klasično moralno paniko. Ikonografija afere: Ko novice srečajo resničnostno televizijo
POP TV je v prvih štirinajstih dneh od dogodka, torej med 2. in 15. februarjem 2010, primeru Baričevič namenila nekaj manj kot eno uro in osem minut, pri čemer nismo upoštevali TV kluba, posvečenega razpravi o tej temi. Če štejemo le novice, so torej temi odmerili za skoraj tri informativne oddaje programskega prostora. Ena od ključnih značilnosti sodobnih teletabloidov, ki pri poročanju o tem primeru pride še posebno do izraza, je absolutna dominacija vizualnega nad verbalnim. V tem kontekstu ni nepomembna sprememba osrednjega studia na POP TV decembra 2008, ki s kombinacijo velikih zaslonov v ozadju postavlja grafično podobo še bolj v ospredje kot prej. Prvi dan po dogodku, ko so primeru namenili kar 15 minut in šest sekund, vse novice, povezane s primerom, pa so bile osredotočene na krvoločnost nevarnih pasem, nas voditelja tako nagovarjata kar izpred razprtega pasjega gobca. Za razkodiranje pomena novice posledično postane ključna že sama grafična podlaga napovedi novice. Slika 1: 24 ur, 3. 2. 2010, vir: poptv.si/multimedia/novice-599.html Takšna »vizualna simulacija realnosti ter vizualno dokazovanje avtentičnosti« (Luthar, 1998: 223) je povezana z narativizacijo dogodkov kot dvodimenzionalnih konfliktov. Te jasno polarizirane melodrame nadomeščajo informiranje o politiki s tematizacijo moralnega reda in nereda v družbi (prav tam). Dramaturški zaplet, okoli katerega je zgrajeno celotno poročanje o primeru Baričevič, ponazarja že napoved prvi dan po tragediji: »Lastnika psov raztrgali bulmastifi, ki bi jih morali usmrtiti že pred štirimi leti. Se to ni zgodilo zaradi povezanosti sinočnje žrtve z vplivneži na pomembnih položajih?« To je klasični razcep med nemočnim, zatiranim in neinformiranim posameznikom na eni strani ter vplivno (politično in ekonomsko) elito na drugi, ki ga te novice preigravajo, tudi ko zgodba dobiva nova razsežnosti (Najbolj plastično ta razcep ponazarja anketa na strani 24ur.com, kjer je na vprašanje »Ali mislite, da je kdo od vplivnežev oviral postopke v primeru smrti Saše Baričeviča?« 87 odstotkov respondentov odgovorilo da, le pet odstotkov pa z ne. Rezultati ankete so bili v eni od novic uporabljeni kot še en »dokaz« za nepravilnosti.) Kot pravi Glynn (2000: 75), je med ključnimi tabloidnimi strategijami nenehna obljuba odkrivanja prikritih informacij tistim, ki do njih nimajo dostopa. Težnja razkrivanja prikritih ozadij se kaže tako verbalno (»Naši viri razkrivajo …«, »Slika postaja vse bolj jasna …«, »V ozadju dogajanja je …«) kot vizualno. Skorajda ikoničen za poročanje o primeru je postal zaigran posnetek hiše na Oražnovi ulici iz strehe sosednjega bloka, kjer snemalčeva oziroma novinarjeva roka razkrije kup snega in omogoči »pogled v dogajanje«. Posnetek so od začetka drugega tedna dalje, ko je primer dobil tudi politične razsežnosti, uporabljali skoraj vsak dan. Slika 2: 24 ur, 10. 2. 2010, vir: http://poptv.si/multimedia/novice-605.html Takšni fiktivni posnetki so podobno kot v policijskih resničnostnih šovih (na primer v Cops in American Detective) kombinirani z dokumentarnimi posnetki s kraja dogajanja, s »spektaklom obsesivne verifikacije in dokumentacije realnosti policijskega dela« (Glynn, 2000: 51). V poročanju o primeru Baričevič je takšen posnetek odnašanje krste iz hiše na Oražnovi, ki ga prvič uporabijo dan po dogodku in se v prihodnjih dveh tednih uporabi vsak dan (razen enkrat), v nekaj primerih celo večkrat v istem prispevku. Podobna in prav tako vsak dan uporabljena sta še posnetka odnašanja vreče (predvidevamo, da z ustreljenim psom) s kraja dogajanja in posnetki okrvavljenega snega na dvorišču. Bulmastifi kot moralna panika: Od podivjanih psov do (razvratne) elite
Sicer pa lahko primer Baričevič označimo za klasično moralno paniko: pretiran odziv na domnevno grožnjo prevladujočim vrednotam in ustaljenemu redu. Ustreza namreč vsem kriterijem, kot so, na primer, večja zaskrbljenost zaradi določenega obnašanja ali stanja (kot smo pokazali, je prišlo do izredne medijske pozornosti, predlagane so bile zakonske spremembe, povezane s psi), večja sovražnost do »ljudskih hudičev« (do izraza prihaja predvsem na spletnih forumih), disproporcionalnost domnevne grožnje v primerjavi z resnostjo problema in kratkotrajnost (medijski interes je začel naglo upadati že po dveh tednih) (o drugih primerih moralne panike glej Bulc, 2003). Ključno mesto v moralni paniki igrajo t. i. ljudski hudiči, posameznik ali skupina, ki je označena za hudobno in deviantno, na katero so projicirani »naši najbolj intenzivni občutki o stvareh, ki gredo narobe, in vsi naši strahovi o tem, kaj lahko spodkoplje našo krhko varnost« (Hall in drugi, 1978: 161). Če so za takšno skupino v prvih treh dneh še označeni podivjani psi (in zgolj posredno njihovi neodgovorni lastniki), postane ob poznejšem razvoju dogodkov deviantnež »elita« oziroma »vplivneži«, kot jo imenujejo na POP TV. Že po definiciji enodimenzionalna konstrukcija ljudskih hudičev, ki onemogoča kompleksnejšo obravnavo problemov, doseže vrhunec, ko vodja poslanske skupine največje opozicijske stranke SDS primer Baričevič poveže s sprejemanjem družinskega zakonika, pri katerem je »neobičajno, da se neke posebne zadeve uzakonjajo, špecialni [sic] primeri, ki niso naravni« (24 ur, 12. 2. 2010, vir: poptv.si/multimedia/ 24ur-novice-29.html). Pri poročanju 24 ur je še posebno pomenljiv verbalni in vizualni prehod od podivjanih psov k žalostnim/ljubečim pasjim pogledom takoj po pojavu suma o spolni zlorabi psov. Prve trdi dni grafično podlago in opremo prispevkov, v katerih se sprašujejo, kaj je storil Baričevič, »… da je bulmastife, te krvoločne pse, po napadih dobil nazaj« (24ur, 3. 2. 2010), brez izjeme zaznamujejo slike podivjanih in pobesnelih psov. Ob tem so »… skušali ugotoviti, koliko je še takšnih tempiranih bomb oziroma nevarnih psov …« (24ur, 3. 2. 2010), prispevki pa se osredotočajo na statistične podatke o ugrizih in napadih tako v Sloveniji kot v Avstriji in Veliki Britaniji. Slika 3: 24 ur, 3. 2. 2010, vir: poptv.si/multimedia/novice-599.html Ob prvi omembi suma spolne zlorabe psov 5. februarja se zgodba v celoti obrne, od tedaj naprej so »psi nevarni le, ko je nevaren lastnik« (24ur, 7. 2. 2010), grafična ozadja renčečih in steklih psov pa zamenjajo podobe prijaznih, mirnih, igrivih in družinskih bulmastifov. V prihodnjih dneh sledi vrsta prispevkov, ki poudarjajo miroljubnost teh psov (prispevek o družini s psičko Ruby, prispevek o zaščitnikih živali, ki opozarjajo na paniko …). Posredno tako poskušajo omiliti paniko, ki so jo povzročili s poročanjem v prvih dneh. Slika 4: 24ur, 7. 2. 2010, vir: poptv.si/multimedia/novice-603.html. Čeprav sta napovedovalca še enajsti dan ugotavljala, da »nekateri pravijo, da gre za afero desetletja«, se dogodek naslednji dan ni več uvrstil v osrednjo informativno oddajo. Če se je primer v prvih dveh tednih 12-krat uvrstil v oddajo 24 ur, od tega devetkrat kot prva novica, je po tem obdobju zanimanje zanj naglo upadlo in se je med novice dneva uvrstil le še občasno. Kot večina moralnih panik bo primer najbrž čez čas le še zgodovinska opomba. Kakšne so torej alternative takšnemu pristopu k poročanju? Na eni strani velja opozoriti na nujnost kritike. Schudson (2005: 219) pravi, da novinarstvo nima sistematičnih sredstev za zamejevanje svoje lastne intelektualne ozkosti, kolektivno pa novinarji storijo le malo, da bi podvomili o ključnih predpostavkah, ki jih vodijo pri delu. Zaradi tega je za novinarstvo ključna kritika, ki prevprašuje temeljne teze, v skladu s katerimi novinarstvo deluje in se definira, predvsem pa tistih premis, s katerimi vzdržuje svoj položaj kot privilegiran razlagalec/ustvarjalec realnosti. Predvsem pa lahko novinarji sami največ pripomorejo pri zaustavitvi padanja naklad in gledanosti zaradi bega občinstva na internet – E. Bird (2009) predlaga, naj dejansko začnejo »delati novinarstvo«, premislijo premise objektivnosti, se osredotočijo tudi na zgodbe, ki lahko ponudijo globlje izkustvo, predvsem pa naj zmanjšajo odvisnost od uradnih virov in neodvisno, samostojno raziskujejo in poročajo. Takšno poročanje je v zgornjem primeru kvečjemu uprizarjano, pa še to ne ravno domiselno. Literatura
Bird, Elizabeth S. (2009): Tabloidization: What is it, and Does it Really Matter? V: B. Zelizer (ur.), The Changing Faces of Journalism: Tabloidization, Technology and Truthiness, 40–50. London: Routledge.Bulc, Gregor (2003): Serijski morilci – mačk. Moralna panika in mladinsko prestopništvo. Teorija in praksa (40) 2: 245–266. Dahlgren, Peter (1992): Introduction. V: P. Dahlgren in C. Sparks (ur.) Journalism and Popular Culture, 1–23. London: Sage. Dahlgren, Peter (2009): Media and Political Engagement. Cambridge: Cambridge University Press. Gans, Herbert J. (2009): Can Popularization Help the News Media? V: B. Zelizer (ur.), The Changing Faces of Journalism: Tabloidization, Technology and Truthiness, 17–28. London: Routledge. Glynn, Kevin (2000): Tabloid Culture. Durham: Duke University Press. Hartley, John (1996): Popular Reality. Journalism, Modernity, Popular Culture. London: Arnold. Hall, Stuart in drugi (1978): Policing the Crisis: Mugging, the State, and Law and Order. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Luthar, Breda (1998): Poetika in politika tabloidne kulture. Ljubljana: ZPS. Schudson, Michael (2005): Autonomy From What? V: R. Benson in E. Neveu (ur.) Bourdieu and the Journalistic Field, 214–223. London: Polity. Sparks, Colin (1995): The Media as a Power for Democracy. Javnost/The Public 2 (1): 45–61.
1 Novinarji so tu obravnavani kot posamezniki z visoko stopnjo poklicnega znanja in čutom za etiko, ki poročajo o dogodkih iz sveta in jih ob upoštevanju vseh poklicnih pravil, med katerimi so najpomembnejši elementi objektivnosti – nepristranskost, distanciranost, ločevanje dejstev in mnenj ter uravnoteženost –, nepopačeno preslikavajo. Novinarstvo je v tej tradiciji razumljeno kot »pes čuvaj«, ki v imenu javnosti opravlja nadzor nad ostalimi nosilci moči v družbi. Sorodni »slogani«, kot te fraze zaradi široke, nekritične in neteoretizirane rabe imenuje Sparks (1995), so še »četrti stan« (ang. fourth estate), značilen za Veliko Britanijo, »četrta moč« oziroma tudi »četrta veja oblasti« (ang. fourth power) ter »sedma sila« (ang. seventh power). Zadnja dva se poleg »psa čuvaja« zamenljivo, ekstenzivno in nekritično uporabljata tudi v slovenskem javnem (in akademskem) diskurzu o novinarstvu. Otroške sanje vrhunskih športnikov in slovenska nacija Diskurz Petre Majdič in nekritičnost športnega novinarstva Sedemnajstega februarja 2010 je Petra Majdič na zimskih olimpijskih igrah v Vancouvru uprizorila eno najbolj dramatičnih športnih dejanj. Zgodba je znana. Smučarska tekačica je bila glavna favoritka za zmago v šprintu, v katerem je bila brez prave konkurence že zadnje tri sezone. Za slovensko športno javnost je bila tudi glavna favoritka za osvojitev medalje, sploh zlate, ki je Slovenija kot samozvana »smučarska nacija« še nima. V ta pričakovanja je udarila nesreča tik pred začetkom tekme. P. Majdič je med ogrevanjem pred kvalifikacijami zdrsnila s proge, padla v nezavarovan jarek ter si zlomila pet reber in predrla pljuča. Kazalo je, da je slovenski šport dobil še eno poraženko, ki jo bo medijska javnost, kot že tolikokrat, razglasila za »moralno zmagovalko«. Vendar je Majdič kot športnica posebnega formata naredila nemogoče in se z bojem do nezavesti prebila do bronaste medalje. Postala je športni in medicinski fenomen in tvorka herojske zgodbe o premoči človeške volje nad naravo in usodo. Športno novinarstvo in športna industrija, ki živita od prodaje fantazij o telesni superzmogljivosti, sta potrebovala ravno takšno zgodbo. V Sloveniji sta splošno fascinacijo nad to zgodbo okrepila še nacionalni patos in kontekst gospodarske, socialne in politične krize. P. Majdič je s svojim podvigom pridobila vse atribute za simbolno vozlišče različnih hrepenenj in pomiritev frustracij. Medijsko podprt ljudski izbruh čustev so izkoristili politiki. Predsednik republike jo je odlikoval na predlog SNS. Borut Pahor jo je izkoristil za eno od svojih »protikriznih« retoričnih domislic: »Ona je moj velik navdih, ona je lahko naš skupni velik navdih. Imamo težave, a se bomo skozi njih pretolkli in uspeli.« Obrambna ministrica pa mu je skušala slediti: »Petra je s svojim pogumom in vztrajnostjo zgled vsem vojakom ter vojakinjam. Kolajna je priznanje vseh priznanj za bojevnico, na katero smo vsi ponosni.« Petra Majdič je postala nacionalni simbol, kakršnega med športniki že dolgo ni bilo. Sam olimpijski podvig ni bil edini dejavnik, ki je prispeval k temu, da je Majdič postala ljubljenka ljudstva. Za libidinalno vez med Petro Majdič in nacijo so pomembne tudi njene komunikacijske spretnosti. Komuniciranje postaja vse pomembnejša sestavina vrhunskega športa, vendar so za zdaj še vedno lahko rezultatsko in poslovno uspešne tudi muhaste in občasno odljudne športnice, kakršna je, na primer, Tina Maze. Nimamo podatkov o tem, ali je Majdič kot profesionalka poleg ostalih treningov opravila tudi kakšen tečaj komuniciranja. Zdi se, da gre za spontano zgovornost in za spontano izrekanje misli, občutkov in klišejev – ki pa izvrstno »primejo«. Zakaj »primejo«? V čem je skrivnost retorične učinkovitosti Petre Majdič? V nadaljevanju bomo predstavili in analizirali štiri ideološke vidike njenega diskurza. Gradivo za to analizo so njene izjave, kot so jih posredovali slovenski mediji v dneh in tednih po osvojitvi kolajne. Izjave bomo uredili po vsebinskih sklopih in komentirali njihovo ideološko sporočilnost. Pri tem bomo uporabili oz. razvili nekaj teorije. Prva, zelo vplivna komponenta retorike P. Majdič je izrazit subjektivizem, ki se navezuje na močen egoizem, ki je normalen pri vrhunskih športnikih. Druga komponenta je prvi nasprotna in jo ublaži ter s tem legitimira. Gre za poudarjanje predanosti timu sodelavcev oz. mikroskupnosti. Tretja, zelo vplivna komponenta, je nacionalizem: poudarjanje, da je individualni športni uspeh namenjen naciji in da je vir ponosa celotne nacije. Četrta je fatalizem, ki v zgodbo o uspehu vplete prijazne nadnaravne sile, ki pa so, kot bomo pokazali, vendarle rezervirane le za »ljudi posebnega kova«. Ideološke komponente diskurza Petre Majdič
Je športno novinarstvo zmožno samorefleksije?
Na tem mestu se s tem vprašanjem ne moremo obsežneje ukvarjati. Odprli ga bomo le s pomočjo gradiv za ta članek. Ker govorimo o primeru olimpijskega brona Petre Majdič, poglejmo, koliko in kakšne kritične glasove je bilo mogoče najti v medijih. Pri tem nas ne zanima enodušno obtoževanje organizatorjev tekme, da niso zadostno poskrbeli za varnost, temveč iščemo širše problemske kritike dogodka. Takšnih kritičnih objav v medijih ni bilo veliko. Nekateri kolumnisti splošnega profila so se norčevali iz nacionalne evforije in enoumja. Nekateri so pikro opozorili na to, da bodo rezultati teh olimpijskih iger kmalu pozabljeni, saj se bo pozornost preusmerila na naslednje spektakle, na primer na svetovno prvenstvo v nogometu. Športni spektakli se pač periodično reproducirajo in so tako kot druge medijske vsebine narejeni za hitro pozabo, zato olimpijskim medaljam ne bi smeli pripisovati trajnega pomena. Med športnimi komentatorji je bilo zelo malo tistih, ki so opozorili na problem odgovornosti same Petre Majdič, ki da ne bi smela privoliti v pričakovanje športnega kapitala in nacionalne javnosti in bi se morala odpovedati nastopu s poškodbo. Pa ne le zaradi lastnega zdravja, temveč tudi zaradi nove norme, ki jo je postavila drugim športnikom: »Njen primer bo motivacija novim generacijam športnikov. Govori o tem, da ni dovolj le poškodba, treba je še dlje – za medaljo in nacijo je treba tvegati tudi življenje.« (Milan Hosta, Dnevnik, 19. 2. 2010) Dva meseca po olimpijskih igrah je to priznala tudi Petra Majdič: »Postavila sem precej visoka merila, kje lahko športnik odneha in kje lahko nadaljuje. Za marsikaterega športnika zdaj ne bo več izgovora, da je poškodovan ali da ga kaj boli. Tega si nisem želela.« To so resna moralna vprašanja. Toda resnici na ljubo smo v medijskem izboru izjav Petre Majdič našli eno samo njeno samokritično izjavo, ki odpira moralne dileme razmerij med športniki, publiko, mediji in kapitalom. Vse ostale, ki so jih mediji izbrali in posredovali javnosti, so usklajene z vladajočo individualistično-nacionalistično ideologijo. Novinarji hočejo promovirati takšno Petro Majdič, ki je ideološko vozlišče sodobne družbe. Še največ problemskih kritik je s strani športnih komentatorjev letelo na to, da je profesionalni šport postal gladiatorstvo in da športni kapital žrtvuje varnost športnikov za ustvarjanje spektakla. Ugotavljali so, da je »današnja podoba športa odsev naše družbe« (Slavko Jerič, blog) in v tem kontekstu omenili soodgovornost medijev. Toda če bi kritični športni komentatorji vztrajali pri razmisleku o plehkosti samih športnih medijskih vsebin in o prepletenosti športnega novinarstva in športnega kapitala, bi morali nemara skleniti, da je ta novinarska panoga v celoti v konkubinatu z industrijo spektakla. Športno novinarstvo ne poroča o dogodkih, relevantnih za javnost, temveč ustvarja spektakelske kvazidogodke. V tem smislu ni del novinarstva s poslanstvom, temveč je del industrije zabave. Potemtakem bi bila najbolj poštena poteza ta, da bi se športno »novinarstvo« samoukinilo. Tako daleč pa športni novinarji, ki v Sloveniji sicer prepričljivo gojijo zvrst avtorskega komentarja, ne gredo. Športno novinarstvo je očitno možno pod tem pogojem, da ne reflektira lastnih protislovij: na primer protislovja med zaslužkarstvom in nacionalnim patosom; in protislovja med kritičnostjo do posameznih profesionalnih napak v športu in med nekritičnostjo do same panoge športnega novinarstva. Literatura:
L. Althusser: »Ideologija in ideološki aparati države«, v: Izbrani spisi. Ljubljana: Založba /*cf., 2000, str. 53–110.B. Anderson: Zamišljene skupnosti: o izvoru in širjenju nacionalizma. Ljubljana: SH – Zavod za založniško dejavnost, 1998. J.-L. Beauvois: Razprava o liberalni sužnosti: analiza podrejanja. Ljubljana: Krtina, 2000. P. Bourdieu: Praktični čut I. Ljubljana: Studia humanitatis, 2002. M. Breznik: Kultura danajskih darov: od mecenstva do avtorstva. Ljubljana: Založba Sophia, 2009. R. Močnik: 3 teorije: ideologija, nacija, institucija. Ljubljana: Založba /*cf., 1999. R. Močnik: Spisi iz humanistike. Ljubljana: Založba /*cf., 2009. |